Cu peste 15 ani de experiență în vânzări, atât pe plan local, cât și internațional, Silviu Andrei Petran coordonează întreaga activitate a agenției de brand și employee experience Exploratist încă din 2011. A pornit de la un job într-un call center, unde s-a angajat în anul întâi de facultate și a trecut, ulterior, printr-o întreagă succesiune de roluri cu responsabilități locale & regionale în vânzări și managementul clienților strategici. Înainte de a tatona antreprenoriatul, Silviu Petran a fost Național Account Manager, coordonând proiecte și echipe la nivel național și european în cadrul celui mai mare jucător global de telecom. Într-un interviu acordat Leaderstalk.ro el vorbește atât despre planurile agenției Exploratist în 2021 cât și despre noile tendințe în HR pe fondul pandemiei de Covid 19:

  • Câți angajați lucrează în prezent, în România REMOTE? Cât au economist companiile în ultimele luni cu angajații lucrând de acasă? 

Silviu Andrei Petran: Sunt numeroase organizațiile care au optat pentru a-și desfășura remote activitatea, evident, în măsura în care specificul activității le-a permis acest lucru. Acolo unde există și linii de producție, acestea funcționează în sistem hybrid.  Practica ultimului an a accelerat digitalizarea proceselor interne și le-a facut funcționale, chiar și de la distanță. Știu organizații care au hotărât să își ducă remote departamente întregi de call center. 

  • Cât au economist companiile în ultimele luni cu angajații lucrând de acasă? 

Silviu Andrei Petran: Nu cred că acomodarea remote a organizațiilor le-a dus în ipostaza de a economisi mai mult la bugetul central, pentru că s-au redus costurile aferente funcționării punctelor de lucru. Bugete consistente au fost direcționate în “acomodarea” la sistemul remote de funcționare a activității. Pe de o parte pentru că angajații au fost sprijiniți să își amenajeze acasă infrastructura necesară desfașurării activității. Pe de altă parte pentru că a fost nevoie să se investească în soluții tehnologice care să permită funcționarea în sistem remote a activității.

  • Sunt companii care și-au lăsat angajații să lucreze REMOTE până la finele anului, credeți că va deveni un trend și după pandemie?

Silviu Andrei Petran: Activitatea remote a adus, în primul an de pandemie, mai multe elemente bune în rezultatele financiare ale companiilor. În primele 6-8 luni de activitate, indicatorii de performanță au crescut cu 5 chiar 10 procente, s-a asigurat continuitate în business, iar investițiile în tot ceea ce ar fi putut însemna implementarea regulilor de distanțare socială la birou nu au existat. Evident că au existat, în foarte multe companii, cheltuieli cu relocarea infrastructurii necesare desfășurării activității angajaților de acasă. Cheltuielile care acopereau funcționalitațile sediilor și a spațiilor de lucru s-au redimensionat, dar au crescut investițiile cu digitalizarea și tehnologizarea unor procese și fluxuri de lucru. Prin urmare, în tot acest rău s-a întrezărit și un bine. Am învățat că se poate munci și de la distanță. Și cu rezultate destul de bune. Iată că au și apărut motivele pentru care multe organizații s-au gândit să extindă, până la finalul anului 2021, activitatea remote. Și, cine stie, poate mult după. Atenție, însă, la efectele secundare și destul de greu de anticipat în bani, în momentul de față. Să nu uităm că omul este o ființă socială, prin urmare, este nevoie să se dezvolte un nou sistem de lucru, care să țină cont de acest element.

  • Cât de eficienți s-au dovedit angajații lucrând REMOTE? 

Silviu Andrei Petran: La inceputul perioadei de activitate REMOTE multe companii declarau că sunt surprinse, în mod plăcut, de nivelul crescut de performanța și eficiență al celor care lucrau de acasă. Adaptarea la noul mod de lucru s-a făcut mai mult sau mai puțin rapid, în funcție de specificul activității. Organizațiile care avea deja introdus în programul de lucru și elementul de WFH s-au adaptat, evident, mai repede.

Din păcate, acest trend nu s-a menținut ridicat pentru mult timp, iar în această perioadă vorbim, din ce in ce mai mult, de urmările negative ale activității REMOTE: burnout, dezechilibre pe linia viață personală – viață profesională, nivel ridicat de anxietate generat de multitudinea de task-uri profesionale. Organizațiile devin din ce în ce mai conștiente de necesitatea dezvoltării unor planuri de intervenție, de suport pe zona păstrării sănătății mentale a angajaților lor.

  • În opinia dumneavoastră, cum s-au adaptat angajatorii în urma pandemiei de COVID19? Ce ați fi făcut altfel? 

Silviu Andrei Petran: Planurile de business continuity ale multor organizații au fost de-a dreptul bulversate, pentru că acum un an nimeni nu ar fi crezut că vom rămane cu toții în case din cauza unui virus. Acum, cu siguranță, a fost introdus și scenariul pandemic. Prin urmare, organizațiile devin mai conștiente de necesitatea dezvoltării unui plan B de funcționare, care să asigure continuitatea businessului.  

Adaptarea la contextul actual pandemic ne-a ajutat să întelegem că multe activităti profesionale se pot desfășura de la distanță. Cu rezultate chiar foarte bune. 

În ceea ce ne privește, dacă activitatea noastră era 99 % în offline până în martie 2020, de atunci încoace ne-am adaptat la mediul online întregul portofoliu de produse și servicii. Am regândit, aproape 180 de grade, 3 dimensiuni ale business-ului nostru:

  • portofoliul de produse și servicii Exploratist
  • strategia de marketing și comunicare
  • modul în care valorificăm nivelulul ridicat de expertiză al oamenilor din Exploratist, angajați și parteneri deopotrivă
  • Cum caracterizați, în prezent, piața în care activați și ce credeți că ar fi de îmbunătățit la nivel de piață în România? 

Exploratist este agenție de employee experience, prin urmare suntem direct conectați la viața companiilor. Cu cât acestea sunt mai preocupate să asigure angajaților lor un mediu plăcut de lucru, orientat spre performanță și dezvoltare, cu atât devine mai provocatoare misiunea noastră de a le oferi servicii și produse. Vă imaginați ce a însemnat pentru noi momentul în care, pe nepregătite, toată lumea a trebuit să rămână în case și să își organizeze, de acolo, un mod în care să își asigure continuitatea pe plan profesional. Un șoc și o oportunitate imensă. În branșa noastră, dacă nu reacționezi rapid riști să nu mai exiști. Și atunci ai de ales: te reinventezi sau capitulezi. Am ales prima varianta. Și am început un proces complex. Suntem, încă, în acest proces, dar rezultatele sunt vizibile și destul de optimiste. 

Este clar că această perioadă ne-a obligat să fim mai agili și să gestionăm mult mai bine ambiguitatea și incertitudinea. Suntem în mijlocul unui proces de transformare. 

„Piața forței de muncă este destul de activă, chiar și în această perioadă”

  • Care sunt industriile care angajează cel mai mult în această perioadă? 

Silviu Andrei Petran: Piața forței de muncă este destul de activă, chiar și în această perioadă. Nu aș putea spune că o industrie anume are un potențial de recrutare mai mare. Din proiectele noastre la clienți, înțelegem, însă, că este o activitate la foc continuu în industria de IT&C, construcții, telecom și servicii de curierat. Evident că sunt favorizate destul de mult de context. 

  • Cum s-a adaptat firma dumneavoastră în și după pandemie? Și ce preconizați că se va întâmpla în viitorul apropiat? 

Silviu Andrei Petran: Am digitalizat întregul portofoliu de produse și servicii Exploratist, am investit în dezvoltarea unor noi zone de compentențe în rândul echipei noastre și am dezvoltat produse noi, care să acopere nevoile actuale ale clienților noștri. Ne-am valorificat potențialul specializându-ne pe o serie de soluții tehnologice pe care le-am adus pe piața din România.

Vom continua să fim atenți la evoluția pieței, la tendințele pe zona de dezvoltare organizațională în sistemul de activitate remote sau hibrid și vom dezvolta, în mod constant, produse și servicii noi, care să vină în întâmpinarea nevoilor clienților noștri. Suntem o organizație agilă, iar acest lucru ne-a ajutat și ne va ajuta să rămânem fresh și relevanți în relația cu partenerii noștri de business și cu clienții noștri.

  • Cum vedeți viitorul HR-ului în România? 

Silviu Andrei Petran: HR-ul, ca departament, va juca un rol din ce în ce mai important în organizații. El deține pârghiile prin care elemente importante din cultura organizațională devin elemente de referință în relația cu angajații, indiferent că aceasta se consumă în sistem remote, hibrid sau 100% offline. 

HR-ul devine din ce în ce mai mult un agent al schimbării, un liaison între organizație ca entitate și oamenii care lucrează pentru aceasta, un accelerator al conexiunii emoționale a angajaților cu brandul de angajator. 

  • Care sunt principalele provocări din piață pentru dumneavoastră în prezent? 

Silviu Andrei Petran: Sunt trei profile de organizații pe care le întâlnim în perioada actuală. 

  1. Organizații care sunt conștiente de oportunitățile de dezvoltare pe care le generează perioada prin care trecem și turează la maxim motoarele, cu precădere cele care țin de capacitățile profesionale ale resurselor umane. 
  2. Organizațiile care vor să depășească perioada fără prea multe damage-uri și investesc în sănătatea organizațională și mentală a angajaților lor
  3. Organizații pe avarie

Pentru primele două profile am dezvoltat în portofoliul nostru o serie de produse și servicii pe care le implementăm, cu succes, din martie 2020. 

  • Considerați că este momentul oportun ca firmele să investească în HR la ora actuală? De ce? 

Silviu Andrei Petran: Mai mult ca niciodată HR-ul a ințeles că este important să se investească în :

  1. Calitatea relațiilor cu oamenii din organizație, care lucrează de la distanță sau în condiții de mare stres, la locul de muncă.
  2. Sănătate mentală și emoțională a angajaților săi. Această perioadă, fără precedent, a bulversat, de-a dreptul viețile oamenilor. Riscurile de burnout și de low performance sunt majore.
  3. Asigurarea unui mediu sigur și sănătos de lucru – la birou sau acasa – echipamente, condiții de lucru.

În contextul muncii de acasă, companiile dezvoltă căi alternative pentru menținerea angajamentului echipelor și susținerea echilibrului muncă – viață personală. Astfel, cresc investițiile în dezvoltarea angajaților, dincolo de abilitățile și deprinderile legate direct de job și apar proiecte inovative de HR.

  • În caz de lockdown credeți că se vor mai face angajări? Care a fost trendul în primăvara anului trecut? 

Silviu Andrei Petran: Am învățat în martie-mai 2020 lecția continuitații în perioada de lockdown. Prin urmare, indiferent că acesta va mai reveni sau nu în viața noastră sau indiferent pe ce perioadă acesta va avea loc, știm să ne desfășurăm activitatea de la distanță, de acasă, în sistem remote sau de la locul de muncă, în condiții speciale. 

În ceea ce privește realizarea angajărilor, acestea au loc, dar într-un alt ritm, cu mai multă prudență și într-un alt proces, ținând cont de toți factorii care presupun menținerea distanțării sociale.

Și organizația noastră este într-o perioadă în care recrutează. Acest lucru ne-a adus în situația în care am întâlnit foarte multe profile de seniori, pe diverse zone de competență, care nu aveau neapărat legătură cu profilul căutat. Două  concluzii au fost clare pentru noi:

  1. Oamenii au curaj să își schimbe locul chiar și în vremuri tulburi, pentru că își urmează obiectivele profesionale sau caută mai multă siguranță la locul de muncă.
  2. Disponibilitatea pentru reconversie profesională este din ce în ce mai crescută, semn că, în curând, vom asista la o explozie a unor noi profile ocupaționale.
  • Cinci lecții pe care le-ați învățat în urma pandemiei de COVID?

Silviu Andrei Petran: Lecțiile pe care mi le-a oferit pandemia au fost destul de multe. Am învățat într-un an cât în 10. Iată 5 dintre lecțiile noastre:

  1. Oamenii sunt cea mai importantă resursă dintr-o companie, indiferent de dimensiunea acesteia. Alături de ei, orice lucru bun este posibil.
  2. Și când nu poți, mai poți puțin.
  3. Agilitatea este singura valoare care trebuie exersată în mod constant.
  4. Exercițiile de strategie și forecast se fac pe termen scurt.
  5. Tehnologia este viitorul unui business sustentabil.