Connect with us

#IT Revolution

Punct de vedere EY: România vrea să atragă nomazii digitali și le oferă viză. Este, însă, suficient?

Published

on

(Autori: Corina Mîndoiu, Partener Asociat, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România & Iulian Pasniciuc, Senior Manager, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România)

Nomazii digitali sau angajații de oriunde, pe care încă de anul trecut statele s-au străduit să-i atragă și convingă să-și cheltuiască banii local, oferindu-le de la vize de lucru până la scutiri de taxe, sunt doriți acum și de România. Recent, Senatul a aprobat un proiect de lege care ar urma să le ofere posibilitatea să obțină o viză de ședere temporară, în anumite condiții, unele mai birocratice și complicat de îndeplinit. Așadar, care sunt avantajele și dezavantajele propunerii legislative și ce modificări ar putea fi luate în considerare de Camera Deputaților, forul decident în acest caz?

Potrivit noului proiect de act normativ adoptat de Senat, nomadul digital este acel străin angajat cu contract de muncă la o companie înregistrată în afara României, care prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor. Tot nomad digital este și străinul care deține o companie înregistrată în afara României, în cadrul căreia prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor și poate desfășura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanță, prin folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor.

Astfel, acești nomazi pot obține o viză de lungă ședere, dacă doresc să călătorească și să rămână pe teritoriul României, în timp ce continuă să obțină venituri din prestarea activităților desfășurate la distanță.

Bine de știut. În acest scop, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să dispună de mijloace de întreținere obținute din activitatea pe care o desfășoară, în valoare de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de viză, precum şi pentru întreaga perioadă înscrisă în viză, și să desfășoare activități din care obțin venituri, de la distantă, prin folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor. Proiectul Senatului nu precizează, însă, cum anume va face nomadul dovada că utilizează tehnologia informației.

Și acum vine partea complicată, pentru că orice nomad digital are nevoie de o întreagă listă de documente, pentru a-și putea obține viza, și anume: un contract de muncă încheiat cu o companie înregistrată în afara României, prin care să facă dovada prestării de servicii la distanță, prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor sau dovada administrării la distanță și prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor a unei companii înregistrate de cel puțin trei ani la data solicitării vizei de acesta în afara României; un document eliberat de compania angajatoare sau pe care o deține, prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact, precum și domeniul său de activitate și informații privind reprezentanții legali ai companiei.

Nomadul mai are nevoie și de o scrisoare de intenție, în care trebuie să detalieze scopul deplasării în România și activitățile pe care intenționează să le desfășoare aici. Iar șirul documentelor necesare nu se oprește aici. Mai e nevoie de un atestat al faptului că, la data solicitării vizei, el sau, după caz, compania pe care o deține, are achitate la zi impozitele, taxele și alte contribuții obligatorii, precum și că nu este înregistrat cu acte și fapte care au sau au avut ca efect evaziunea fiscală și frauda fiscală.

În plus, este necesară rezervarea unui bilet de călătorie valabil până la destinație, permisul de conducere, cartea verde, o dovadă a asigurării medicale pe întreaga perioadă de valabilitate a vizei, cu acoperire de cel puțin 30.000 euro, un atestat al mijloacelor de întreținere obținute din activitatea desfășurată, în cuantum de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de viză (dar și pentru întreaga perioadă înscrisă în viză) și o dovadă a asigurării condițiilor de cazare. Îi mai trebuie nomadului și un certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică.

Desigur, dacă autoritatea română competentă mai găsește necesar să solicite altceva, nomadul trebuie să prezinte și alte documente doveditoare.

În cazul în care vrea să își prelungească viza, din nou birocrație, pentru că nomadului îi mai trebuie contractul de muncă, dovada prestării muncii la distanță, prin utilizarea, desigur, a tehnologiei, un document din partea angajatorului prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact ale companiei, precum și dovada realizării unui venit de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut, lunar, pentru perioada pentru care se solicită prelungirea dreptului de ședere (prima prelungire a dreptului de ședere temporară se acordă pentru o perioadă de 6 luni).

De clarificat. Deși, cum am văzut, statul intenționează să ceară tot felul de acte și hârtii, proiectul de lege nu vorbește deloc despre membrii familiei nomadului digital, condițiile în care îl pot însoți și cum pot intra în România. În plus, obținerea vizei nu este foarte simplă, eliberarea ei putând dura până la 60 de zile de la depunerea cererii.

De asemenea, trebuie luat în calcul și impactul asupra statutului fiscal al angajatului pentru că munca la distanță în România, pentru orice perioadă mai lungă de 183 de zile de-a lungul a 12 luni consecutive, ar putea să ducă, de exemplu, la tratarea angajatului ca rezident fiscal și în România, dar și în țara de origine în același timp.

Angajatul poate, totodată, să fie supus impozitelor locale asupra veniturilor salariale. Condițiile tratatelor existente privind dubla impozitare pot anula regulile locale în funcție de circumstanțele individuale. De exemplu, un tratat fiscal internațional prevede, în general, o scutire pentru impozitele pe venitul țării gazdă pentru sejururi mai mici de 183 de zile, sub rezerva anumitor condiții.

Probleme ar putea apărea și în zona contribuțiilor la asigurările sociale. În general, o persoană este obligată să plătească asigurările sociale în țara în care prestează activitatea de muncă. Prin urmare, angajatorul străin ar trebui să verifice dacă are obligații locale de raportare și colectare a securității sociale și dacă trebuie să se facă aranjamente speciale în conformitate cu normele relevante în România.

Pe de altă parte, însă, cu toate neajunsurile lui, proiectul reprezintă un pas înainte, pentru că reglementările legale actuale nu conțin prevederi referitoare la o posibilă ședere a unui ”angajat de oriunde”, pentru obținerea unei vize de lucru/muncă fiind necesară existența unui angajator sau a unui beneficiar de servicii român. Și din punct de vedere procedural birocrația cu care se confruntă nomadul este mai mică decât cea cu care se confruntă un doritor de viză de muncă, întrucât ”pentru scop de muncă”, procesul poate dura și șase luni, dacă ne gândim că este necesară echivalarea studiilor sau obținerea unui aviz de muncă.

Depunerea proiectului de lege în Parlament a fost motivată de ”potențialul uriaș al României în turism și în atragerea unor profesioniști”, viza pentru nomazii digitali fiind văzută ca un instrument ce poate atrage resurse financiare în economie. De altfel, la începutul lui 2021, The Digital Nomad Index punea România pe locul trei, după Canada și Marea Britanie, într-un top al atractivității muncii de acasă – cu o viteză medie de internet broadband 188 mb/s, un cost al internetului de 7,5 euro și o chirie de 323 euro.

Da, potențial există, doar că, așa cum a fost aprobat de către senatori, proiectul nu reușește să îl atingă. Cu alte cuvinte, dacă ne propunem ca România să atragă nomazii digitali, legiuitorii ar trebui să aibă în vedere și clarificarea problemelor ce pot apărea în privința contribuțiilor sociale.

***

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 40 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

#BrandsTalk

Up România dă startul soluțiilor creative
la hackathon-ul inovației „Future Work”

Published

on

Up România continuă seria acțiunilor de susținere a digitalizării și inovației. Între 28-29 mai 2022, în parteneriat cu Top Minds, va organiza un eveniment de tip hackathon menit să genereze soluții tehnologice creative în domeniile resurselor umane, educației, marketingului, investițiilor, sustenabilității și responsabilității sociale.

Invitația la hackathon-ul cu tema ,,Future Work’’ este destinată în principal elevilor, studenților și tinerilor aflați la început de carieră. Pentru înscriere, cei interesați pot accesa până pe data de 20 mai 2022 platforma topminds.ro/hack-futurework/.

În cele 48 de ore ale hackathon-ului ,,Future Work” încurajăm  la găsirea de soluții tech pentru:

  • optimizarea comunicării cu angajații/clienții
  • e-commerce empatic
  • customer suport incluziv și empatic
  • marketing în web3 (NFTs pentru marketing de servicii și produse)
  • noi forme de muncă și interacțiune între angajați
  • motivatorii viitorului
  • transferul muncii de la job către o cauză comunitară
  • măsurarea rezultatelor de sustenabilitate ale unei companii
  • orice problemă relevantă pentru angajați, societate, comunitate

„Vrem să susținem mințile creative și motivația tinerilor, sursa principală de inovație pentru viitoarele generații. Ne așteptăm la un eveniment intens, pe modelul evenimentelor similare organizate la nivel internațional. Va fi o întâlnire care va atinge cele mai înalte cote de creativitate, unde tinerii se vor conecta cu antreprenori și cu reprezentanți Up România. Așteptăm cu nerăbdare să descoperim ideile inovatoare ale generației Z, în care avem mare încredere. Ne adresăm lor, în primul rând, pentru că ei sunt nativii digitali, cei care fac primii pași în cele mai noi tehnologii, iar noi dorim să ne lăsăm inspirați de ideile lor”, a declarat Elena Pap, director regional Up Group.

„Tinerii se antrenează pentru o lume și mai rapidă, dinamică, flexibilă și foarte competitivă în care <a ști>, <a face> sau <a obține rezultate> nu mai este suficient. Din angajați de suport, ei au perspectiva să devină co-creatori, co-acționari, co-responsabili la job sau în propriul start-up, într-un timp supranumit al <meritocrației>. Cu toții suntem entuziasmați că ne-am reunit, în Hack FutureWork, cu specialiști de business, deeptech, ONG și GOV pentru a oferi tinerilor o calibrare firească, organică și-n bucurie cu viitorul ”, declară Diana Nițescu, CEO TOP Minds. 

Participanții la hackathon vor avea posibilitatea de a interacționa direct cu specialiști din domeniul tech (blockchain, NFT, IoT) și vor fi coordonați de mentori cu experiență în domeniul start-up, care le vor ghida procesul creativ în echipe. Cele mai bune și mai creative soluții vor fi premiate la finalul hackathon-ului.

Up România face parte din Grupul Up și deservește peste 25.000 de clienți și peste 800.000 de beneficiari. Cu o prezenţă de 20 de ani în România, compania oferă diverse instrumente de motivare și soluții financiare avantajoase pentru performanța businessului companiilor:

Continue Reading

#Horeca

F&B Business Accelerator continuă cu o grupă de antreprenori din horeca

Published

on

F&B Business Accelerator, program al Hospitality Culture Institute, susținut de UniCredit Bank, se va desfășura în lunile iunie și iulie 2022 și va avea o grupă de antreprenori care dezvoltă servicii pentru industria horeca. O noutate a programului este reprezentată de calitatea „custom made” a proiectului, în sensul în care, dincolo de nucleul de aproximativ 40 de mentori și traineri, mai sunt implicați și alți specialiști din plan intern și internațional în funcție de specificul business-urilor care vor fi acceptate în program.

Firmele pot aplica pentru a fi selectate în accelerator până la data de 5 iunie iar înscrierile se pot face pe pagina web dedicată a proiectului. Programul va beneficia de prezența a peste 40 de traineri și mentori, din domenii cheie precum IT, Retail și FMCG, HoReCa, Marketing și PR, Pricing, Legal și M&A, fiscalitate, consultanță de business, Design Thinking, Fonduri Europene, Educație non-formală. Antreprenorii înscriși în F&B Business Accelerator vor avea acces la un mentor pentru fiecare business, care îi va ghida și le va oferi feedback pe toată perioada programului de accelerare, vor primi 100 de ore de workshopuri, ținute de către profesioniști de top și vor participa la un pitch de finanțare cu cei mai importanți investitori și finanțatori din România.

Pandemia COVID-19 a schimbat o parte a obiceiurilor de consum din horeca. Chiar dacă meniurile românești și cele cu specific italian rămân în topul preferințelor, vedem o creștere a altor tipuri de bucătării, de tipul vegan, dar și cele americane, grecești, sau cea libaneză. De asemenea, vedem cum clienții sunt dispuși să experimenteze din ce în ce mai mult”, spune Robert Agarici, project manager F&B Business Accelerator.

La rândul său, Anca Ungureanu, director Identitate și Comunicare UniCredit Bank, a declarat: „Prin tot ceea ce facem, prin activitatea noastră dar și prin proiectele în care ne implicăm ca parteneri, ne propunem să susținem comunitățile să crească. Antreprenorul român din HoReCa este creativ și dornic să implementeze concepte inovatoare și ne așteptăm ca în perioada următoare să vedem din ce în ce mai multă efervescență în această piață. Ne bucurăm să sprijinim, pentru a patra cohortă consecutivă, eforturile F&B Business Accelerator de a dezvolta ecosistemul antreprenorial autohton”.

Cel mai important motiv pentru care un client alege să cumpere mâncare gătită (fie delivery sau în oraș) este pentru că nu dorește să gătească (30%), potrivit unui studiu de piață realizat de Hospitality Culture Institute. Consumatorul urban își dorește să încerce rețete și concepte noi de service. Astfel, au apărut două ocazii de consum noi care sunt foarte puțin acoperite de oferta din piață în acest moment, și anume intervalele orare 10 – 11 și 14-18, care înainte de pandemie nu erau în preferințele celor care ies în oraș. De aici se naște o nouă oportunitate pentru antreprenori și anume să fie creativi în domeniul food-service și să ofere clienților produse potrivite pentru a fi consumate în aceste intervale orare.

Potrivit aceleiași surse, ideile de afaceri cu cel mai mare potențial de creștere din domeniul serviciilor horeca sunt abonamentele la servicii care oferă mâncare și băuturi, acces la ingrediente pentru gătit și startup-uri care dezvolta platforme noi digitale pentru antreprenori, potrivit F&B Business Accelerator, program pentru antreprenori care anunță lansarea înscrierilor pentru noua cohortă dedicată serviciilor din industria ospitalității (concepte de restaurante, baruri și cafenele).

Trei domenii cu potențial de creștere în horeca

  1. Servicii care oferă abonament la mâncare și băuturi – utilizatorii se confruntă cu lipsa timpului pentru a comanda produse de mâncare. Clienții vor totul repede și previzibil pentru o anumită masă a zilei (în special prânzul), când serviciile și accesul trebuie să fie rapide astfel încât aceștia să revină mai ușor la birou.
  2. Abonamente care oferă acces la ingrediente – utilizatorii își doresc să gătească acasă, însă își aleg rețeta și primesc ingredientele deja cântărite și tăiate.
  3. Platforme digitale pentru antreprenori – actualii și viitorii antreprenori din horeca au nevoie de unelte și resurse, pe baza unui abonament lunar, care să-i ajute în administrarea afacerii proprii.

Potrivit Hospitality Culture Institute, profilul antreprenorului român din horeca este preponderent vocațional, cu dorința de a-și îmbunătăți pregătirea antreprenorială și de a asigura clienților servicii de calitate. Totuși, perioadele de schimbare, cum sunt pandemia și crizele economice, schimbă doar modus operandi al întreprinderilor din horeca. Spre exemplu, dacă în cei doi ani de criză pandemică antreprenorii s-au aprovizionat mai mult din retail sau au vândut prin delivery, în prezent se orientează pe canalele offline și prin intermediul distribuitorilor.

Din punct de vedere al mentalității, reprezentații F&B Accelerator remarcă o schimbare în rândul noilor generații de antreprenori, aceștia gândind de la început afaceri cu potențial ridicat de scalabilitate și punându-și întrebările necesare pentru a construi cât mai rapid o afacere de succes.

Continue Reading

#IT Revolution

Studiu Independent: SAS Viya pe Microsoft Azure – rentabilitate de 204% a investiției

Published

on

Companiile care implementează SAS Viya, platforma cloud-native a SAS pentru AI, analytics și data management, pe platforma Microsoft Azure, văd o rentabilitate a investiției lor de 204% pe parcursul a trei ani, potrivit studiului Total Economic Impact, realizat de Forrester Consulting.

Totodată, compania de consultanță subliniază că valoarea câștigată de clienți în urma investițiilor în soluția SAS Viya se ridică la milioane de dolari în valoare actuală netă, iar primele rezultate ale implementării sunt observate după 14 luni. Rezultatele complete ale studiului vor fi prezentate în cadrul unui webinar susținut de SAS și Microsoft pe data de 18 mai, la orele 11 a.m. ET, unde vor fi invitați și speakeri de la Forrester.

Forrester a intervievat nouă factori de decizie din șase organizații, clienți care utilizează SAS Viya pe Azure, pentru a înțelege beneficiile, costurile și riscurile asociate investiției lor. Clienții sunt din domenii diverse, inclusiv guverne, producție, servicii financiare, servicii profesionale IT și bancare. Înainte de implementarea soluției, persoanele intervievate au remarcat că barierele în calea accesului la date și sursele de date disparate au făcut dificilă și consumatoare de timp construirea, implementarea și gestionarea modelelor AI. Alte probleme cu care s-au confruntat au inclus ineficiența și costurile ridicate ale infrastructurii de analiză on-premise.

Potrivit studiului, după investiția lor în soluția SAS, intervievații au abordat aceste provocări și au observat o productivitate și performanță generală îmbunătățite. Beneficiile cuantificate au inclus un timp mai rapid de lansare pe piață pentru insight-uri analitice, eficiență operațională îmbunătățită în construirea și testarea modelelor și economii de costuri în urma retragerii infrastructurii de analiză on-premise. Grație tuturor acestor beneficii, alături de altele necuantificate, SAS Viya joacă un rol cheie în luarea deciziilor din cadrul organizației, respectiv în succesul general, conform clienților intervievați.

„Organizațiile de astăzi se confruntă cu o multitudine de puncte de fricțiune în procesul decizional. Parteneriatul nostru strategic cu Microsoft își propune să simplifice acest proces pentru a îmbunătăți deciziile și a accelera inovația. Acest studiu arată că ne îndeplinim cu succes promisiunea și oferim o valoare imensă clienților noștri, prin reducerea costurilor, creșterea timpului de valorificare și productivitate îmbunătățită pentru specialiștii în data science și analiștii din diverse industrii”, a declarat Jay Upchurch, Vicepreședinte Executiv și Chief Information Officer la SAS.

Din 2020, când SAS și Microsoft și-au anunțat parteneriatul strategic, cele două companii au continuat să găsească noi modalități de a satisface nevoile de migrare și modernizare în cloud ale clienților comuni.

• De la valorificarea datelor în flux IoT și analize avansate pentru a ajuta la menținerea integrității vaccinului COVID-19, până la furnizarea de servicii rapide și personalizate pentru clienți, bazate pe analize în timp real, clienții comuni abordează cele mai complexe provocări cu SAS Viya pe Azure.

• Companiile au lansat, de asemenea, noi soluții specifice industriei, cum ar fi SAS Cloud for Intelligent Planning ca parte a Microsoft Cloud for Retail și SAS for Improved Manufacturing Quality pentru Microsoft Cloud for Manufacturing. Aceste soluții puternice îi ajută pe liderii din industrie să rămână rezistenți pe piețele de astăzi, în schimbare rapidă.

• Noile integrări SAS Viya pe Azure includ SAS Event Stream Processing, Azure IoT Edge și Azure IoT Hub pentru a acționa pe baza informațiilor în timp real; SAS Intelligent Decisioning with Power Automate pentru a îmbunătăți deciziile organizației; și SAS Model Manager with Azure Machine Learning pentru a elimina barierele cu care se confruntă organizațiile pe măsură ce pun mai multe modele AI în producție.

Aceste beneficii continue ale parteneriatului au fost, de asemenea, evidențiate de intervievații studiului TEI, care au oferit feedback pozitiv despre caracteristicile integrărilor, inclusiv SAS Model Manager și Azure Machine Learning, SAS Intelligent Decisioning and Power Apps și Power Automat, precum și capacitatea de a realiza modele în baza de date din Azure Synapse Analytics.

SAS Viya pe Azure oferă clienților informații mai bune cu mai puțin timp, cost și complexitate pentru a ajuta la accelerarea timpului de generare a valorii”, a declarat Alvaro Celis, Vicepreședinte Global ISV Commercial Solutions la Microsoft. „Acest lucru le permite clienților Azure să abordeze cele mai critice provocări în analytics pentru a stimula inovația.”

Continue Reading

Trending