Connect with us

#People

#StartupTalk cu Andrei Stoica, CEO Brunch: Când este mai bine pentru un startup să caute investiții

Published

on

Publicația LeadersTalk își continuă rubrica #StartupTalk, în cadrul căreia vom aborda subiecte de interes pentru acei tineri care au ales să-și înființeze propriile businessuri în detrimentul joburilor cu program fix. Astăzi, Andrei Stoica, CEO-ul Brunch, ne spune când este cel mai bine pentru un startup să caute investiții. Și nu numai.

Andrei Stoica este marketer digital, designer și antreprenor. Construiește echipe și proiecte utile pentru clienți de peste tot din lume, de mai bine de zece ani.

Ultimul proiect construit înainte de startup-ul Brunch (care își propune să faciliteze interacțiunea online dintre clienți și specialiștii în marketing) este agenția de digital marketing, stoica.co.

„Cred în construirea contextului potrivit pentru atragerea oamenilor potriviți”, spune el.

LeadersTalk: La câte acceleratoare ați participat până acum?

Andrei Stoica: Nu am participat la nici un accelerator per se până acum. Am început programul din cadrul Techcelerator, suntem parte din comunitatea Launch (launch.ro) și am participat la programul lor de inducție. Am trecut și prin Startup School (un program al Y Combinator – startupschool.org) în 2021 și suntem parte și din comunitate lor.

Încercăm să învățăm cât mai mult în tot procesul ăsta de construire. A ajutat fiecare experiență în parte și cred că ar putea ajuta și participarea la un accelerator cap-coadă deși cumva nu am făcut asta până acum. 

LeadersTalk: Câte finanțări ați obținut?

Andrei Stoica: Am primit două infuzii de capital în 2021, prima de la Mihai Ivașcu (prin Ulpia Ventures cu care am început și compania actuală pe care construim Brunch) și a doua de la Andrei Gheorghe, unul dintre partenerii de acum în proiect.

Avem deschisă până pe 29 Noiembrie 2021 o rundă pe Seedblink (investors.seedblink.com/projects/73) prin care strângem 285.000 EUR la o evaluare de 2.3M EUR. Runda asta ne va permite să construim produsul în continuare într-o versiune validată cu utilizatorii actuali încât să putem crește într-un ritm mult mai rapid anul viitor și să construim o comunitate de experți în jurul produsului. 

LeadersTalk: Cum construiești pitchul perfect?

Andrei Stoica: Dacă ai un produs foarte bun cu potențial de creștere și o echipă competentă în jurul lui, cu o atitudine sănătoasă, e nevoie doar să explici ce faceți și ce planuri aveți. Ca să explici ajută să vorbești despre oportunitatea din acel moment, competența echipei, problema pe care o rezolvați pentru clienții voștri și cum vă propuneți să rezolvati acea problemă. E mai puțin important să fie unică soluția (puțin probabil să nu se mai fi gândit nimeni la ea înainte).

Sunt foarte multe exemple online de pitchuri și conținut mult despre cum ar trebui să fie structurat pitchul perfect. Ce recomand altora tot timpul e să consume conținut generat de oameni care au ceva habar demonstrabil pe acel subiect

LeadersTalk: Când este mai bine pentru un startup să caute investiții? Unde? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze? De la cât timp după lansarea pe piață? Cum comentați?

Andrei Stoica: Cel mai bine pentru orice echipa e să caute investiții atunci când are nevoie de ele. Multe echipe nu au nevoie de bani la început ca să construiască o prima variantă a produsului și să atragă primii clienți. Unii încearcă să atragă investitori abia atunci când au nevoie de o echipă mai mare mai repede și de mai mulți bani rapid. Alții au nevoie de bani de la început. Alții au nevoie mai de grabă de cineva cu mai multă experiență sau cu relații într-o anumită industrie și caută un partener nou care să aducă acea resursă de care au nevoie mai mult. Depinde foarte mult de la caz la caz.

Pașii totuși sunt simpli cred. Construiești un proiect în care dacă cineva vine cu bani ar putea să facă mult mai mulți sau ai o idee demonstrabil bună și începi să vorbești despre ce faci tu și de ce ai avea nevoie. Întrebi ce părere au ceilalți despre ce faci tu, asculți părerea lor și încerci să întelegi ce au de zis încât să decizi ce vrei să faci în continuare. 

LeadersTalk: Trei sfaturi pe care le-ați da unui startup care caută finanțare?

Andrei Stoica: E important pentru orice fondator să se concentreze în primul rand pe construirea unui serviciu sau produs bun. Ajută să știe clar de la început pentru cine construiește acel produs și să comunice cu “clientul” încă de înainte să înceapă să se gândească la cum ar putea arăta soluția pe care o construiește.

E important de asemenea să prioritizeze elemente care demonstrează acea valoare. De cele mai multe ori pot demonstra cererea pentru ce construiesc printr-un formular și un mesaj simplu. Poți crede că ai o soluție genială dar dacă cei pentru care construiești acea soluție nu se arată măcar interesați cât să completeze un formular scurt, ai o problemă ori cu mesajul ori cu ideea. 

Cred că mai e important și să construiască pe idei în care cred cu adevărat. În genul asta de “ocupație” nu prea poți să te minți singur. Dacă nu îți place cu adevărat ce faci o să renunți destul de repede pentru că la un moment dat, destul de repede în general, devine destul de greu (uneori e și simplu am auzit).

#StartupTalk cu Radu Fusea, fondator Travlocals.com: Cele mai bune surse de finanțare pentru un startup

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited, Adevărul și ulterior în cadrul revistei NewMoney. Pe LeadersTalk.ro acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială. bianca[@]leaderstalk.ro

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

#People

Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo România și Bulgaria: Orice tip de criză este ușor de depășit dacă liderul este un bun ascultător și un bun comunicator

Published

on

Manuel Fernandez Amezaga s-a născut și a crescut în Spania. Pe parcursul carierei sale, a călătorit foarte mult, nefiind de mirare că a interacționat cu nenumărate culturi. În urmă cu aproape doi ani, atunci când a aflat despre o nouă oportunitate în România, se afla în Filipine și era aproape de finalul primului său mandat de CEO în cadrul Sodexo Group.

„Diversitatea culturală a jucat un rol important în dezvoltarea mea personală și profesională si am beneficiat foarte mult de acest lucru în cadrul Sodexo, întrucât compania este prezentă în multe țări de pe glob. Astfel, acum aproape 2 ani, am spus <<da>> României. Apoi am căutat să aflu câte ceva despre cultura țării de la colegii mei români care lucrează în businessul internațional  Sodexo sau de la spanioli care lucrează pentru alte companii de aici. Toți mi-au spus numai lucruri bune despre România și despre români, iar acum pot să confirm că românii au standarde înalte în ceea ce privește calitatea muncii lor, etica în relațiile de business și sunt foarte dedicați – lucruri pe care le admir foarte mult”, a povestit Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo România și Bulgaria, pentru LeadersTalk.ro.

Deși pe cei mai mulți dintre colegii cu care lucrează în țara noastră i-a cunoscut online, pe fondul pandemiei, la fiecare dintre ei a simțit empatie și dorința de ajuta. Și le este foarte recunoscător pentru asta. Manuel Fernandez Amezaga spune că lucrează cu oameni foarte pasionați, care caută mereu să se autodepășească. Și are și un sfat pentru noi, românii, ca popor.

„Îmi place să fiu mereu disponibil și aproape de oamenii din echipă, așa că susțin și promovez în organizație o cultură în care să împărtășim atât succesele, cât și eșecurile, la toate nivelurile. Legat de asta, trebuie să recunosc că, deși eșecurile ajung rar pe agenda noastră, atunci când vorbim despre asta, în ochii colegilor văd dezamăgire și regret. Prin urmare, dacă e să menționez un comportament care merită schimbat, pentru ca românii să-și atingă potențialul maxim, recomandarea mea ar fi să nu se mai teamă și să nu mai fie atât de afectați emoțional de eșecuri – ci, dimpotrivă, să le perceapă ca pe o uriașă oportunitate de învățare”, continuă CEO-ul Sodexo România și Bulgaria.

Am stat de vorbă în cele ce urmează despre cum evoluează piața de tichete și beneficii extrasalariale din țara noastră, ce rol trebuie să aibă un lider în vremuri de criză și care sunt planurile de viitor ale companiei.

Care este, în acest moment, sentimentul ce domină piața în care activați? Care este pulsul în zona de business din România într-un context atât de volatil?

Manuel Fernandez Amezaga: Sodexo este ambasadorul angajaților de pretutindeni și îi ajută pe angajatori să își motiveze şi să îşi arate recunoștința pentru ei, prin instrumente care beneficiază de facilităţi fiscale. În esență, activitatea noastră are rolul de a-i face pe angajați să simtă că angajatorul lor este preocupat de starea lor de bine. Succesul unei companii poate fi asigurat numai de angajați care se simt apreciați, care sunt motivați și implicați.

Ultimii 3 ani nu au fost ușori, iar contextul impredictibil  cu care ne confruntăm cu toții a schimbat felul în care lucrăm și percepția pe care o avem despre locul de muncă și activitatea pe care o desfășurăm. Se vorbește mult despre fenomenul numit „Great Resignation”, de exemplu. De asemenea, atenția noastră se concentrează și asupra tendințelor macroeconomice, în special asupra ratelor ridicate ale inflației, care afectează atât companiile, cât și pe fiecare dintre noi, la nivel individual. 

Într-un astfel de context, instrumentele noastre financiare dedicate recompensării angajaților îi ajută pe aceștia să își crească puterea de cumpărare, sprijinind în același timp companiile să-și optimizeze bugetele.

Specificul activității noastre ne face să avem o perspectivă amplă asupra economiei, angajatorilor și nevoilor acestora, întrucât, prin beneficiile extrasalariale pe care le furnizăm, suntem conectați la peste 30.000 de companii din toată țara și deservim peste 2 milioane de angajați.

Cum au ajutat tichetele viața angajaților români în timpul pandemiei?

Manuel Fernandez Amezaga: Din studiul recent realizat de APET (Asociația Profesională a Emitenţilor de Tichete) cu ajutorul Exact Business Solutions, observăm că pentru 52% dintre angajați tichetele de masă primite de la angajatori au reprezentat un real sprijin în contextul pandemiei de COVID-19. Pe lângă rolul pe care îl joacă în asigurarea prânzului, tichetele oferite pe card au fost deosebit de apreciate, pentru că făceau posibile plățile online sau contactless, reducând, astfel, riscul de infectare prin limitarea contactului cu diverse suprafețe sau chiar cu personalul de la casierie.

Care sunt proiectele sociale în care s-a implicat Sodexo în ultima vreme?

Manuel Fernandez Amezaga: La Sodexo, lucrăm cu pasiune pentru misiunea noastră socială și o integrăm în activitatea noastră de zi cu zi. Prin urmare, ne implicăm social în acţiuni cu impact asupra oamenilor, asupra comunităților în care activăm și asupra mediului. Astfel, am definit obiective foarte clare pentru fiecare dintre rolurile pe care le îndeplinim în societate și economie: rolul de angajator, de furnizor de servicii și de cetățean corporativ.

Pe lângă implicarea noastră activă în programele naționale care fac parte din politicile publice ce vizează sprijinirea durabilă a comunităților dezavantajate – cum ar fi Hot Meals / Mese Calde și programul recent lansat dedicat reducerii riscului de abandon școlar prin Edu Pass – cele mai recente dintre proiectele noastre sociale s-au concentrat pe intervenții concrete al căror scop este să diminueze impactul negativ al pandemiei și al conflictului din Ucraina.

Se consideră adeseori că programele sociale care oferă categoriilor vulnerabile acces la anumite produse sau servicii îi ajută doar pe cei aflați în nevoie. În realitate, însă, astfel de programe produc schimbări la scară mai mare – dar aceste efecte indirecte sunt rareori analizate și luate în considerare.

Un astfel de exemplu este „Mese Calde”, politică socială finanțată din programul FEAD, care utilizează vouchere electronice pentru a le oferi sprijin persoanelor vulnerabile cu vârsta de peste 75 de ani și persoanelor fără adăpost, și care a ajuns la peste 13 milioane de mese calde servite; peste 8.464 de restaurante care au participat la program au beneficiat de un real sprijin în perioada pandemiei.

Unul dintre efectele surprinzătoare ale acestei inițiative a fost că a stimulat economia în zonele rurale și mai puțin dezvoltate, întrucât comunitățile au fost încurajate să dezvolte un mecanism de livrare a mâncării gătite către beneficiari. Astfel, comercianții locali au investit în infrastructură și în crearea de noi locuri de muncă și au integrat modalități electronice de plată, prin instalarea de terminale POS. Au fost instalate peste 23.000 de POS-uri. De asemenea, beneficiarii au învățat foarte repede cum să folosească un instrument digital de plată, cardul, pentru prima dată pentru mulți dintre ei. Astfel toate tranzacțiile au putut fi urmărire, ceea ce a reprezentat o garanție suplimentară că au fost folosite strict în scopul pentru care au fost create. În plus, digitalizarea plăților contribuie la scăderea economiei subterane.

Care sunt cifrele de business pentru anul 2021 pe care ni le puteți împărtăși? 

Manuel Fernandez Amezaga: Activitatea noastră presupune o strânsă legătură cu clienții noștri. De asemenea, activitatea pe care o desfășurăm este strâns legată de evoluția economică și de sănătatea economiei.

Cu toții am trecut prin pandemie și am făcut eforturi pentru a ne reinventa activitatea, pentru  a o digitaliza și a inova, astfel încât să depășim această perioadă în condiții cât mai bune. 

Concentrându-ne eforturile spre lărgirea portofoliului nostru de soluţii de motivare şi incentivare a angajaţilor şi pe digitalizare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor şi pentru a le aduce o experienţă plăcută a serviciilor Sodexo, ramanem în continuare partenerul strategic al companiilor din România.

Ce estimări de creștere și ce planuri de dezvoltare aveți pentru anul 2022?

Manuel Fernandez Amezaga: Pentru anul 2022 prognozăm o evoluție bună a rezultatelor noastre financiare, aliniate cu cele de anul trecut. În ceea ce privește planurile de dezvoltare, ne concentrăm pe dezvoltarea portofoliului de produse pentru a face oferta noastra cat mai relevanta pentru clienti si a răspunde nevoilor lor în continuă schimbare.

Prin urmare, inspirați de tendințe și de clienții noștri și angajații acestora, am creat două pachete care pot fi oferite împreună cu cardul de masă Sodexo: Gusto Pass Plus de Sănătate & Gusto Pass Plus de Echilibru.

Aceasta este o ofertă unică și inovatoare pe piața din România a beneficiilor extrasalariale, întrucât cardul de masă oferă acum acces facil la mai multe servicii de diverse categorii, toate concentrate pe calitatea vieții și starea de bine. 

Am construit aceste oferte personalizate, care includ servicii medicale, medicină preventivă și stil de viață sănătos, pentru a răspunde dorințelor și nevoilor reale ale angajaților precum și angajatorilor din România, urmând tendințele globale de creștere a preocupării pentru starea de bine a oamenilor.

Care sunt pilonii pe care se ridică leadershipul adevărat pe timp de criză / în vremuri volatile? Care sunt abilitățile care ajută cel mai mult în astfel de perioade?

Manuel Fernandez Amezaga: Se spune că stilurile de leadership se văd cel mai bine în vremuri de criză – şi pot confirma acest lucru. Și îmi place să observ asta la ceilalți, în special la oamenii din echipa mea pe care îi considerăm a fi talente cu un foarte mare potențial de leadership. În ceea ce mă privește, sunt convins că fiecare tip de criză este ușor de depășit dacă liderul este un bun ascultător și un bun comunicator – asta dacă este o persoană deja investită cu un important capital de încredere, pe care oamenii știu deja că se pot baza, un om pragmatic, cu un ascuțit simț al realității. 

Având în vedere că am început un nou mandat într-o cultură nouă pentru mine, pe care nu o cunoșteam înainte, și la scurt timp după declanșarea pandemiei, ceea ce m-a ajutat și mă ajută în continuare cel mai mult în astfel de vremuri este să-i ascult pe oameni cu empatie și să îi încurajez să găsească ei înșiși soluții. De asemenea, caut mereu să gândesc mai larg decât contextul concret al unei crize și încerc, inclusiv în vremuri de criză, să gândesc la scară mare – și caut să-i inspir și pe ceilalți să adopte această mentalitate.

Cum se adaptează companiile la viața de după restricțiile pandemice? Ce s-a schimbat, ce rămâne la fel, la ce nu ne vom mai întoarce niciodată?

Manuel Fernandez Amezaga: Cu siguranță, pe de-o parte vom reveni la modalitățile de petrecere a timpului și de organizare a activităților din timpul liber de dinainte, cum ar fi călătoriile și petrecerile, iar pe de altă parte, nu ne vom mai întoarce niciodată la modul de lucru anterior. În zilele noastre, nu numai că modul hibrid de lucru a devenit o normă, dar în unele țări au loc dezbateri, și sunt desfășurate chiar programe pilot, cu privire la reducerea săptămânii de lucru la 4 zile lucrătoare.

Ce aduce 2022 nou pe piața de tichete în România?

Manuel Fernandez Amezaga: Digitalizarea completă a ofertei noastre, susținută de cadrul de reglementare, este cel mai important punct de referință din acest an. Atât jucătorii de pe piață, cât și clienții și beneficiarii au migrat complet la acest nou model de operare, care pentru noi este similar cu ceea ce fac companiile fintech. Rolul nostru este de a-i ajuta pe toți să facă ușor trecerea către ecosistemul digital în care operăm: fără hârtie, doar instrumente digitale.

Ce asemănări și ce deosebiri există pe piața tichetelor între România și celelalte țări în care activați?

Manuel Fernandez Amezaga: Sodexo își desfășoară activitatea în 55 de țări de pe glob, iar cultura noastră organizațională foarte deschisă și transparentă asigură condițiile necesare pentru ca noi să putem beneficia cu toții de expertiza colegilor noștri din alte țări. 

În multe țări, sistemul de tichete de masă a fost implementat cu mulți ani înainte de România, iar noi putem spune că este un lucru demonstrat că politicile specifice care folosesc mecanisme de vouchere de masă generează rezultate bune pentru întreaga economie și s-a dovedit că ating obiectivele pentru îndeplinirea cărora au fost concepute. În țările în care suntem prezenți cu beneficii extrasalariale, există o mare varietate de vouchere. 

Voi aminti aici exemplul Belgiei – unde, de mai bine de 20 de ani, Guvernul implementează o politică de mare succes adresată IMM-urilor, ce urmărește să stimuleze inovația, creativitatea și cultura antreprenorială și este susținută de un portofoliu de peste 20 de categorii de scheme de tichete de masă ce vizează cele mai importante nevoi ale IMM-urilor – de la instruire, la transformare digitală și securitate cibernetică.

Continue Reading

#People

Cine este Ivona Gal, noul CEO Canopy?

Published

on

Canopy, una dintre cele mai mari agenții de performance marketing din România, își consolidează echipa de management, iar Ivona Gal devine noul CEO al companiei.  Alături de Ivona Gal, din conducerea companiei fac parte și Cristian Ignat, fondatorul Canopy, Marian Bârcău, Business Development Director și Ana Roantă, Chief Operating Officer. În plus, Bogdan Aron se alătură echipei în calitate de Business Advisor.

„Am intrat în Canopy în anul 2018 ca PPC Specialist și am evoluat constant, dezvoltându-mă ca profesionist și ca lider. Am condus echipe de specialiști și am gestionat cei mai mari clienți din Canopy, implicit o mare parte din business. Am încheiat anul 2021 cu peste 200 strategii digitale complexe și campanii și dezvoltăm, în continuare, servicii care să răspundă nevoilor clienților și ale consumatorilor.

Acum, din poziția de CEO, am oportunitatea de a contribui și mai mult la implementarea misiunii noastre: să ajutăm companiile să crească și să formăm noi specialiști în online marketing. Este parte din ADN-ul nostru să ne implicăm activ în pregătirea continuă a colegilor noștri, prin traininguri și procese de învățare. Toți colegii care sunt, în prezent, în poziții cheie, au fost promovați din interiorul organizației.  În plus, organizăm programe de internship și mentorat pentru studenți, pentru a-i susține să devină specialiști în online marketing. Astfel, vom consolida un mediu profesional care să țină pasul cu inovația tehnologică” , declară Ivona Gal, CEO Canopy.

În cei șase ani de existență pe piață, Canopy a devenit una dintre cele mai mari agenții de performance marketing din România, având o echipă de 35 de specialiști și birouri în București, Iași, Cluj și Londra. În anul 2021, Canopy a deschis un birou în Marea Britanie, specializat pe animații video.

„Am fondat Canopy din dorința de a ajuta companiile să crească rapid și eficient cu ajutorul mediului online. Ivona este printre cei mai ambițioși și muncitori oameni pe care îi știu, iar promovarea ei în poziția de CEO a venit ca un pas firesc în strategia de dezvoltare pe care o avem pentru acest an. Pentru Canopy, clienții existenți au fost întotdeauna o prioritate, iar focusul nostru rămâne pe retenție. Pentru anul acesta, ne propunem ca business-ul nostru să crească cu 30 de procente și, suntem încrezători că echipa de management, formată din Ivona Gal, Ana Roantă și Marian Bârcău, va eficientiza procesele de lucru și va crește și consolida echipe, prin pasiunea pentru domeniul performance marketing, care se va reflecta dincolo de cifre,” spune Cristian Ignat, fondator Canopy.

Agenția aduce rezultate prin strategii digitale complete, campanii de tip Pay Per Click (Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, Bing Ads, YouTube Ads etc.), precum și traininguri pentru dezvoltarea echipelor. 

Canopy susține proiectul „Atelierul Digital” organizat de Google România, în cadrul căruia peste 22.000 de studenți și tineri pasionați de domeniul digital au beneficiat de traininguri. Marian Bârcău, PPC specialist & Team Leader, este unul dintre trainerii Canopy din cadrul acestui proiect. 

Având o experiență profesională de peste 16 ani în digital, tehnologie și eCommerce, la care se adaugă un MBA și Business International School of Management,  Bogdan Aron, în calitate de Business Advisor, va contribui la planificarea pe termen lung și la definirea strategiei Canopy în piața de performance marketing. În plus, Bogdan va oferi suport echipei de management în zonele de financiar, marketing, operațiuni, recrutare și formare specialiști.   

„Sunt convins că venirea lui Bogdan Aron, ca Business Advisor, va ajuta managementul companiei să definească strategia noastră pentru viitor, astfel încât Canopy să-și consolideze poziția de reper în piața de performance marketing,” completează Cristian Ignat, fondator Canopy

Canopy este una dintre cele mai mari agenții de performance marketing din România. În cei șase ani de existență, Canopy a contribuit semnificativ la dezvoltarea pieței de marketing online din România, prin programe de internship și educare.

Canopy a fost una dintre primele 10 agenții din Europa care au derulat campanii Huawei Ads. Portofoliul de clienți Canopy include branduri precum Dr.Max, Sensiblu, Sephora, Yves Rocher, Enel, eToro, Nemira, Casa Timiș, Clinica Eliade, Livada cu Ceai, PIATRAONLINE, BestValue, Impact Hub, Provident.

În anul 2021, echipa de 35 de specialiști a gestionat bugete de publicitate în valoare de 17 milioane de euro și a creat peste 300 de animații video de complexitate 2D și 3D.  Agenția a încheiat anul 2021 cu o cifră de afaceri de 1.8 milioane de euro, în creștere cu 57% față de anul 2020.

Canopy deține birouri în București, Iași, Cluj și Londra. 

Continue Reading

#Pathfinders

Adrian Ariciu, CEO Metro Romania: Cea mai mare avere a unei companii sunt oamenii

Published

on

Într-un interviu acordat LeadersTalk.ro, Adrian Ariciu, CEO-ul METRO România, vorbește despre modul în care compania pe care o conduce a făcut față provocărilor în ultimii ani și povestește așteptările pe care le are de la 2022.

Care au fost principalele provocări în 2021 pentru Metro și cum le-ati făcut față?

Adrian Ariciu: Anul 2021 a fost, cu siguranță, unul al provocărilor. Pentru a continua să venim în întâmpinarea schimbărilor din piață, încă de la debutul pandemiei am demarat un profund proces de digitalizare și de atragere a celor mai buni profesioniști din domeniu, scopul principal fiind acela de a continua dezvoltarea de soluții digitale în acord cu cerințele și nevoile actuale, în mod accelerat. Este un proces deosebit de important pentru noi, în care am investit constant, în special în 2021, și ale cărui rezultate se pot observa pe toate planurile. Printre “produsele” digitale cu care ne putem mândri și pe care le-am lansat în ultimul an, menționez DISH, o platformă digitală pentru afacerile din HoReCa și aplicația Metro (o alternativă digitală, modernă, a tradiționalului card Metro) – ambele fiind menite să vină în ajutorul clienților, prin ușurarea procesului de cumpărare.

Ca puncte de referință în anul ce tocmai s-a încheiat, am reușit să atingem o serie de obiective importante, precum extinderea centrului logistic de la Ștefăneștii de Jos cu 10.000 mp, ceea ce securizează capacitatea logistică pe termen mediu și lung pentru a deservi toți clienții celor 30 de magazine METRO, fără sincope de aprovizionare, într-un context economic global dificil din acest punct de vedere. Tot în 2021, am inaugurat 407 magazine din rețeaua LaDoiPași – cu un record absolut în zona de retail și anume 22 de magazine deschise într-o singură zi, lucru ce a contribuit la dezvoltarea într-un ritm fulminant al francizei, aceasta ajungând să numere astăzi peste 1.700 de unități în toată țara.

Anul trecut a fost, de asemenea, unul de referință pentru companie, prin prisma aniversării a 25 de ani a brandului Metro. Am dorit să marcăm acest eveniment prin acțiuni dedicate angajaților, clienților și furnizorilor, acestea fiind desfășurate în campania „Povestea METRO ești TU. De 25 de ani”. Campania, mai presus de orice, a fost despre oameni, cu atât mai mult cu cât crezul meu principal este că cea mai mare avere a unei companii sunt oamenii, echipa, clienții și partenerii. Am încercat să transpunem toate acestea într-un manifest de recunoștință și mulțumire dedicat angajaților, furnizorilor și clienților care au făcut povestea METRO să fie una despre succes, respect și parteneriate de lungă durată. Pentru o privire de ansamblu, 17 angajați, mai mult de 1.500 de clienți și peste 20 de parteneri sunt alături de companie de un sfert de secol, o dovadă importantă privind devotamentul, încrederea și dedicarea tuturor celor ce activează sub umbrela Metro.

Mai mult, la nivel intern, Metro a primit în 2021, dar și în 2022, recunoașterea de Top Employer de către Institutul Top Employers, autoritatea globală în recunoașterea excelenței în resurse umane.

Ce cifra de afaceri ați înregistrat în 2021 și ce estimări aveți pentru 2022?

Adrian Ariciu: În anul financiar 2020/2021, METRO România a înregistrat o evoluție pozitivă a cifrei de afaceri. Această evoluție se datorează în special dezvoltării accelerate a francizei LaDoiPași, extinderii centrului logistic care a asigurat o capacitate logistică optimă pentru a face față volumelor de marfă în creștere, precum și transformării digitale din cadrul companie care a contribuit la eficientizarea proceselor interne. În 2021, focusul a fost mai pronunțat pe procesul de consolidare organică, de transformare digitală pentru a răspunde nevoilor clienților profesioniști, dezvoltând semnificativ modelul de business de tip multichannel și aducerea de new business. Acest lucru presupune alinierea constantă a gamei pentru a îndeplini nevoile clienților profesioniști.

Încununarea acestor eforturi se traduce în rezultatele foarte bune astfel încât, în pofida a încă unui an pandemic, compania a reușit să își mențină o creștere susținută a cifrei de afaceri și să înregistreze creșteri substanțiale pe zona de comenzi online și deservirea clienților B2B, HoReCa și Traderi. În prezent, există peste 6.000 de clienți pentru care Metro livrează aproape zilnic, un alt trend ce se bucură de o ascensiune puternică și stabilă.

Suntem lideri în sectorul en-gros și distribuție alimentară și ne-alimentară destinat profesioniștilor din sectorul revânzătorilor și HoReCa – și intenționăm să ne dezvoltăm în continuare succesul alături de clienții noștri profesioniști HoReCa și Revânzători. Credem cu tărie că strategia noastră de creștere în domeniul vânzării en-gros va genera o relație de parteneriat de lungă durată cu clienții profesioniști.

Ce investiții preconizați în 2022 și ce sume ați bugetat pentru acestea?

Adrian Ariciu: Anul 2021 a reprezentat o concentrare mai accentuată pe inovațiile aduse la raft inclusiv prin segmentul de marcă proprie METRO CHEF, care s-a extins prin gama de produse congelate: cartofi speciali pentru industria HoReCa, deserturi sau legume tăiate. De asemenea, marca proprie METRO din care face parte ARO, Fine Life sau METRO Chef însumează peste 4.500 de articole prezente în permanență la raft. Una dintre vedetele anului trecut a fost gama de produse congelate, dar și gama bio de produse proaspete, toate aparținând categoriei Metro Chef. Astfel, eforturile noastre în 2022 se vor concentra în continuare în această direcție, dorindu-ne să integrăm și mai multe articole în platforma MShop sau în Aplicația METRO.

Viitorul business-ului METRO se bazează pe o logistică de înaltă performanță. Trei dintre prioritățile METRO în 2021 au avut în vedere extinderea serviciului de livrare pentru clienții profesioniști, atât HoReCa, cât și revânzători; dezvoltarea platformei online, MShop, accesată de câteva mii de clienți în mod frecvent, aici livrarea realizându-se din fiecare magazin METRO. Iar a treia prioritate a fost legată tot de sfera digitală. Aceste priorități se regăsesc și pe lista de proiecte de anul acesta. Exista multe produse digitale care vin în sprijinul serviciilor pentru clienți, atât în vizibilitatea și interacțiunea business-ului lor cu clienții proprii, dar și în eficientizarea afacerilor lor, plecând de la personal și costul meniului în HoReCa, așa că vom continua să ne concentrăm eforturile în acest sens, cu atât mai mult cu cât evoluția digitalizării este, fără îndoială, o constantă a vremurilor noastre, iar nevoia din piață este una cât se poate de reală, de actuală și într-o continuă creștere.

Pe scurt, în anul 2022 eforturile noastre se vor focusa în continuare pe eficientizarea părții logistice a companiei, dezvoltarea și consolidarea procesului de digitalizare care ne-a adus până acum satisfacții importante, mizând în același timp pe un sistem de tip omnichannel care să acopere cât mai bine cerințele clienților și, bineînțeles, extinderea francizei LaDoiPași.

Ce credeți ca ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România?

Adrian Ariciu: În prezent, accelerarea ritmului spre comerțul online impus de pandemie ne-a obligat să îmbunătățim serviciile existente și să dezvoltăm altele noi, care să satisfacă nevoile actuale, mai ales în zona digitală. La METRO, continuăm să avem prețuri competitive, o poziționare de disponibilitate constantă a produselor la raft și oferim produse de calitate și alimente proaspete și ultra-proaspete de la producători locali, din toate regiunile ţării.

Cred cu tărie că strategia noastră en-gros va genera o creștere organică. Piața din segmentul nostru este suficient de mare – ca în toate țările în care activăm. Oferim servicii diverse, de la gama diversificată, servicii digitale, servicii de consultanță, programe de loializare până la servicii de livrare și prețuri super competitive, constante. Cei peste 350 de colegi din forța de vânzări HoReCa și Revânzători sunt cei care vizitează în fiecare zi clienții în magazinele sau restaurantele lor, oferindu-le sfaturi și consiliere în domeniul mercantizării sau gestionării afacerii în mod profitabil pentru a asigura prosperitatea partenerilor noștri profesioniști.

Cu siguranță, strategia noastră de creștere în domeniul vânzării en-gros va genera o relație de parteneriat de lungă durată cu clienții profesioniști, cu atât mai mult cu cât ne-am propus să continuăm și să ne extindem colaborările cu producătorii locali, pentru aducerea la raft a cât mai multor produse autohtone, proaspete. Acest lucru ar trebui încurajat cu precădere de către autorități, prin înlesniri legislative care să permită încurajarea micilor producători și care să ducă, în cele din urmă, la o scădere a cantităților importate.

Sunt însă încrezător în potențialul pieței românești și în succesul modelului de comerț en-gros. Este nevoie de curaj pentru a consolida un model de afaceri cu tradiție într-un mediu economic modern, însă dacă prioritatea este clientul și procesele sunt creionate astfel încât să ajute și să contribuie la succesul afacerilor lor, rezultatele bune nu vor întârzia să apară.

Cum a afectat pandemia afacerile Metro?

Adrian Ariciu: Viziunea mea și a companiei a fost întotdeauna orientată spre clienți, dar și în creșterea și progresul METRO România, care pot fi obținute numai prin intermediul echipei puternice pe care o avem. Astfel, una dintre primele inițiative prin intermediul cărora s-a venit în sprijinul comunității la debutul pandemiei a fost deschiderea primelor centre private de vaccinare, împotriva virusului Sars-COV-2, din parcările magazinelor Metro – acest lucru fiind posibil în colaborare cu autoritățile locale și reprezentând doar unul dintre eforturile și acțiunile companiei de a ajuta la depășirea cu bine a acestei perioade.

În pofida unei etape cu siguranță dificile, Metro a continuat să crească însă într-un ritm constant și să își extindă gama de produse și servicii oferite. Pandemia a funcționat, pentru noi, ca un resort ce ne-a împins să găsim niște soluții rapide de aliniere în mod accelerat la nevoile pieței.

3 lecții învățate în urma pandemiei

Adrian Ariciu: De-a lungul acestor doi ani, aș putea spune că am învățat să fim (și) mai adaptabili, să reacționăm rapid în fața situațiilor imprevizibile și să avem o gândire deschisă în abordarea oricărei probleme și depășirea oricărui obstacol. Am înțeles că digitalizarea este cheia pentru dezvoltare și că timpul pentru asta este acum, nemaifiind vorba doar de o noțiune abstractă, atribuită unui viitor neclar, îndepărtat. Dar, mai presus de toate, am realizat încă o dată importanța oamenilor cu care te înconjori, motorul, în adevăratul sens, și sufletul oricărui business. Indiferent că vorbim despre echipă, clienți sau parteneri, ei sunt cei care au făcut posibilă traversarea cu succes a acestei perioade și tot ei ne dau încrederea într-un viitor mai luminos, viitor la făurirea căruia noi, cei de la Metro, ne dorim cu siguranță să ne aducem contribuția.

Continue Reading

Trending