Connect with us

#People

#StrartupTalk cu Mihai Năstase, CEO Cargo Buddy: Cel mai bun sfat pe care l-ar da unui startup care caută finanțare

Published

on

Publicația LeadersTalk își continuă rubrica #StartupTalk, în cadrul căreia abordăm subiecte de interes pentru acei tineri care au ales să-și înființeze propriile businessuri în detrimentul joburilor cu program fix. 

Astăzi, Mihai Năstase, CEO-ul aplicației de transport marfă Cargo Buddy.

LeadersTalk: Care sunt cele mai bune surse de finantare pentru un start-up?

Mihai Năstase: Cele mai bune surse de finanțare sunt cele de care dispune un antreprenor. Știm cu toții poveștile „de succes” ale antreprenorilor care au început fie cu bani de la părinți, fie cu un împrumut de la un prieten, fie de la bancă.

În momentul de față, antreprenoriatul se dezvoltă din ce în ce mai mult in România, ceea ce înseamnă că există și alte surse de finanțare: fonduri europene, angel investors, acceleratoare, etc.

LeadersTalk: Ați participat la acceleratoare?

Mihai Năstase: Suntem într-un program (accelerator) în momentul de față, însă traiectoria Cargo Buddy este un pic diferită față de procedura standard al unui accelerator, deoarece businessul a fost dezvoltat până acum cu resurse interne și ideea a fost validată.

LeadersTalk: Câte finanțări ați obținut până acum?

Mihai Năstase: Suntem în plin proces de atragere a unei prime investiții. Avem discuții atât cu fonduri de investiții cât și cu platforme de crowdfunding.

LeadersTalk: Cum construiești pitch-ul perfect?

Mihai Năstase: Cu foarte multă muncă. Totuși, nu știu dacă există pitch perfect. Pitch-ul Cargo Buddy este unul care conține atât ideea de la care a plecat businessul cât și cifrele pe care le-am obținut până acum și modul în care putem să ajungem la obictivele propuse.

LeadersTalk: Când este mai bine pentru un startup să caute investiții? Unde? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze? De la cât timp după lansarea pe piață? Cum comentați?

Mihai Năstase: Când? Oricând, dacă este să dau un raspuns scurt și cuprinzător. În funcție de tipul de investiție, un startup își calibrează și momentul în care va face acest pas.

În ceea ce privește pașii pe care trebuie să îi urmeze un startup, consider că cea mai bună opțiune este de a se înscrie în diferite incubatoare (pentru că sunt în România astfel de proiecte) și acolo primește tot suportul și informațiile de care are nevoie.

De principiu, cu cât suma de bani este mai mare, cu atât investitorii au nevoie de mai multă siguranță din partea businessului și, de aceea, este necesar să fii în etapa în care businessul are clienți/încasări, etc.

LeadersTalk: Un sfat pentru un startup care caută finanțare?

Mihai Năstase: Startup-ul este de fapt antreprenorul. Astfel, sfatul meu pentru acesta este de a nu renunța niciodată la ceea ce iubește și îi place să facă. Mai devreme sau mai târziu, va găsi o soluție.

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited, Adevărul și ulterior în cadrul revistei NewMoney. Pe LeadersTalk.ro acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială. bianca[@]leaderstalk.ro

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#Pathfinders

#StrartupTalk cu Raluca Bacinschi-Stratulat, CEO iziBAC

Published

on

Publicația LeadersTalk își continuă rubrica #StartupTalk, în cadrul căreia abordăm subiecte de interes pentru acei tineri care au ales să-și înființeze propriile businessuri în detrimentul joburilor cu program fix. 

Astăzi, Raluca Bacinschi-Stratulat, fondator iziBAC și CEO.

Raluca Bacinschi-Stratulat este profesor și arhitect, cu peste nouă ani de experiență în lucrul cu elevi de toate vârstele. De-a lungul timpului, ea a studiat pe larg antreprenoriatul în educație, psihopedagogie și științele educației. Mărturisește că a învățat din modele educaționale alternative și de mare succes pentru a construi un nou model care să fie deschis inovației tehnologice, concentrându-se pe angajamentul spontan și pe dorința naturală de creștere a individului și mai puțin pe constrângere și structuri ierarhice rigide tradiționale. Astfel, Raluca a creat o aplicație mobilă disponibilă pe orice telefon numită iziBAC care ajută peste 67.000 de elevi de liceu să învețe într-un mod ușor și distractiv pentru examenul de bacalaureat.

La câte acceleratoare ați participat până acum?

Raluca Bacinschi-Stratulat: La șase, însă până acum două dintre ele ne-au ajutat să accelerăm la un nivel superior. Este recomandat să încerci mai multe experiențe similare, până când reușești să înțelegi și cum să te bucuri de potențialul unui accelerator. Și participarea la un accelerator este un proces de învățare în sine pentru a ști cum să îl materializezi cât mai mult în afacerea ta. De asemenea, fiecare accelerator are un avantaj principal pe care îl oferă.

De exemplu, unele oferă networking la nivel de VC sau BA, altele oferă experți cu anumite cunoștințe necesare unui antreprenor care vrea să se extindă, altele oferă o comunitate de suport etc. Bineînțeles că toate încearcă să ofere în mod echilibrat cât mai multe oportunități, însă inevitabil vor fi experți în unul dintre criterii mai mult decât în altele. Și este esențial să decizi în ce accelerator intri în funcție de această prioritizare a nevoilor tale și a ofertei fiecărui accelerator.

Câte finanțări ați obținut?

Raluca Bacinschi-Stratulat: Una, prin intermediul Seedblink, de tip equity crowdfunding, la începutul acestui an.

Cum construiești pitchul perfect?

Raluca Bacinschi-Stratulat: În primul rând renunțând la presiunea de a livra un pitch perfect. Din punctul meu de vedere, pitch-ul perfect nu există. Doar un pitch în permanentă îmbunătățire. Deci primul lucru de care ai nevoie este răbdarea și perseverența. Îl vei livra de sute de ori, în zeci de situații diferite, către mulți oameni diferiți.

Fiecare situație îți va oferi lecții din care poți să înveți. Așadar un al doilea lucru esențial pentru pitch este să te menții deschis la feedback și să încerci să te adaptezi cât mai mult. De asemenea, ingredientul secret pe care cred că un pitch bun îl are este pasiunea celei sau celui care îl prezintă, deoarece ea va ajunge în subconștientul publicului, subconștient cu care vor lua decizia dacă da sau ba.

Ca să recapitulez: perseverență, flexibilitate, pasiune.

Când este mai bine pentru un startup să caute investiții?

Raluca Bacinschi-Stratulat: Începutul îl recomand după ce au primit un feedback de la potențialii clienți, chiar dacă nu au construit încă un MVP. Veți învăța multe din fiecare întâlnire cu un VC sau BA. Însă de la început și până la atragerea efectivă a unei investiții e un întreg proces care se va concretiza când au început monetizarea, deoarece asta presupune un prim feedback real de la public. Pentru noi a funcționat foarte bine equity crowdfunding, pe care îl recomand mai ales întreprinderilor cu misiune socială.

Trei sfaturi pe care le-ați da unui startup care caută finanțare?

Raluca Bacinschi-Stratulat: Aș reitera sfaturile de la pitch. La care aș mai adăuga curajul de a face față refuzului.

De asemenea, vă sfătuiesc să găsiți investitori pasionați de domeniul în care activați, deoarece ei vă pot deschide multe uși în cadrul lui.

Fotograf: Andrei Zafiu

Continue Reading

#BrandsTalk

#BrandsTalk cu Tiberiu Octavian Mercurian, director de marketing Alpha Bank: 3 branduri pe care le-a urmărit în 2021

Published

on

Publicația LeadersTalk își continuă seria de articole #BrandsTalk, rubrică în cadrul căreia prezintă evoluția și preferințele în materie de branduri ale celor mai sonore nume din marketing.

Tiberiu Octavian Mercurian (48 de ani) activează în marketing de circa 22 de ani. A lucrat mai întâi la Henkel România, unde a avansat până la poziția de director de marketing, pentru ca ulterior să ocupe aceeași poziție în companii precum Bergenbier sau Lafarge România.

În prezent, el este directorul de marketing al Alpha Bank România și cofondatorul unor proiecte ambițioase din zona antreprenoriatului cultural: al primului teatru privat construit de la zero după mai bine de 75 de ani, Grivița 53 și al platformei dedicate iubitorilor de teatru – theatrum.ro.

Branduri urmărite de Tiberiu Mercurian în 2021:

Aqua Carpatica

Tiberiu Octavian Mercurian: Pentru mine, Aqua Carpatica este un brand dezvoltat ca la carte. A început de la zero iar cei care au grijă de Aqua Carpatica au pus cărămidă cu cărămidă realizând o construcție solidă.

Anul 2021 a însemnat, pe lângă continuarea poveștii în România, dezvoltarea pe piețele externe. Și, nu știu alții cum sunt, însă eu când întâlnesc în străinătate un brand românesc mă bucur din toată inima.

Astfel, picătura care a umplut paharul a fost descoperirea de Aqua Carpatica în frigiderele unui magazin din centrul Salonicului.

Dacia

Tiberiu Octavian Mercurian: Nu numai că a reușit să se reinventeze însă brandul Dacia reușește să devină relevant pentru un public din ce în ce mai numeros.

Îmi place că este un brand fresh, că recunoaște și se adaptează rapid la noile tendințe, și că este o promisiune onorată.

Conduc un Duster, însă alegerea mea nu are nicio legătură cu validarea opțiunii mele. Pur și simplu îmi place ceea ce face Dacia, de la produs, la comunicare, de la impactul pe care îl are în economia românească la implicarea în diversele comunități sociale.

Fan Curier

Tiberiu Octavian Mercurian: Local. Cool. Implicat. A crescut odată cu dezvoltarea comerțului online din ultimul an, însa ceea ce m-a determinat să îl aleg este implicarea în educație.

Fan Curier trimite copii din zone sărace la școală. Singura șansă a acestei societăți de a ieși din starea actuală este educația. Mă înclin în fața celor care aleg să investească în educație și în cultură pentru că ei se gândesc la „mâinele” nostru, al tuturor, la un „mâine” mai bun. Mulțumesc, Fan Curier.

Continue Reading

#People

#StartupTalk cu Andrei Stoica, CEO Brunch: Când este mai bine pentru un startup să caute investiții

Published

on

Publicația LeadersTalk își continuă rubrica #StartupTalk, în cadrul căreia vom aborda subiecte de interes pentru acei tineri care au ales să-și înființeze propriile businessuri în detrimentul joburilor cu program fix. Astăzi, Andrei Stoica, CEO-ul Brunch, ne spune când este cel mai bine pentru un startup să caute investiții. Și nu numai.

Andrei Stoica este marketer digital, designer și antreprenor. Construiește echipe și proiecte utile pentru clienți de peste tot din lume, de mai bine de zece ani.

Ultimul proiect construit înainte de startup-ul Brunch (care își propune să faciliteze interacțiunea online dintre clienți și specialiștii în marketing) este agenția de digital marketing, stoica.co.

„Cred în construirea contextului potrivit pentru atragerea oamenilor potriviți”, spune el.

LeadersTalk: La câte acceleratoare ați participat până acum?

Andrei Stoica: Nu am participat la nici un accelerator per se până acum. Am început programul din cadrul Techcelerator, suntem parte din comunitatea Launch (launch.ro) și am participat la programul lor de inducție. Am trecut și prin Startup School (un program al Y Combinator – startupschool.org) în 2021 și suntem parte și din comunitate lor.

Încercăm să învățăm cât mai mult în tot procesul ăsta de construire. A ajutat fiecare experiență în parte și cred că ar putea ajuta și participarea la un accelerator cap-coadă deși cumva nu am făcut asta până acum. 

LeadersTalk: Câte finanțări ați obținut?

Andrei Stoica: Am primit două infuzii de capital în 2021, prima de la Mihai Ivașcu (prin Ulpia Ventures cu care am început și compania actuală pe care construim Brunch) și a doua de la Andrei Gheorghe, unul dintre partenerii de acum în proiect.

Avem deschisă până pe 29 Noiembrie 2021 o rundă pe Seedblink (investors.seedblink.com/projects/73) prin care strângem 285.000 EUR la o evaluare de 2.3M EUR. Runda asta ne va permite să construim produsul în continuare într-o versiune validată cu utilizatorii actuali încât să putem crește într-un ritm mult mai rapid anul viitor și să construim o comunitate de experți în jurul produsului. 

LeadersTalk: Cum construiești pitchul perfect?

Andrei Stoica: Dacă ai un produs foarte bun cu potențial de creștere și o echipă competentă în jurul lui, cu o atitudine sănătoasă, e nevoie doar să explici ce faceți și ce planuri aveți. Ca să explici ajută să vorbești despre oportunitatea din acel moment, competența echipei, problema pe care o rezolvați pentru clienții voștri și cum vă propuneți să rezolvati acea problemă. E mai puțin important să fie unică soluția (puțin probabil să nu se mai fi gândit nimeni la ea înainte).

Sunt foarte multe exemple online de pitchuri și conținut mult despre cum ar trebui să fie structurat pitchul perfect. Ce recomand altora tot timpul e să consume conținut generat de oameni care au ceva habar demonstrabil pe acel subiect

LeadersTalk: Când este mai bine pentru un startup să caute investiții? Unde? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze? De la cât timp după lansarea pe piață? Cum comentați?

Andrei Stoica: Cel mai bine pentru orice echipa e să caute investiții atunci când are nevoie de ele. Multe echipe nu au nevoie de bani la început ca să construiască o prima variantă a produsului și să atragă primii clienți. Unii încearcă să atragă investitori abia atunci când au nevoie de o echipă mai mare mai repede și de mai mulți bani rapid. Alții au nevoie de bani de la început. Alții au nevoie mai de grabă de cineva cu mai multă experiență sau cu relații într-o anumită industrie și caută un partener nou care să aducă acea resursă de care au nevoie mai mult. Depinde foarte mult de la caz la caz.

Pașii totuși sunt simpli cred. Construiești un proiect în care dacă cineva vine cu bani ar putea să facă mult mai mulți sau ai o idee demonstrabil bună și începi să vorbești despre ce faci tu și de ce ai avea nevoie. Întrebi ce părere au ceilalți despre ce faci tu, asculți părerea lor și încerci să întelegi ce au de zis încât să decizi ce vrei să faci în continuare. 

LeadersTalk: Trei sfaturi pe care le-ați da unui startup care caută finanțare?

Andrei Stoica: E important pentru orice fondator să se concentreze în primul rand pe construirea unui serviciu sau produs bun. Ajută să știe clar de la început pentru cine construiește acel produs și să comunice cu “clientul” încă de înainte să înceapă să se gândească la cum ar putea arăta soluția pe care o construiește.

E important de asemenea să prioritizeze elemente care demonstrează acea valoare. De cele mai multe ori pot demonstra cererea pentru ce construiesc printr-un formular și un mesaj simplu. Poți crede că ai o soluție genială dar dacă cei pentru care construiești acea soluție nu se arată măcar interesați cât să completeze un formular scurt, ai o problemă ori cu mesajul ori cu ideea. 

Cred că mai e important și să construiască pe idei în care cred cu adevărat. În genul asta de “ocupație” nu prea poți să te minți singur. Dacă nu îți place cu adevărat ce faci o să renunți destul de repede pentru că la un moment dat, destul de repede în general, devine destul de greu (uneori e și simplu am auzit).

#StartupTalk cu Radu Fusea, fondator Travlocals.com: Cele mai bune surse de finanțare pentru un startup

Continue Reading

Trending