După ce a studiat a studiat ingineria electrică și știința computerelor în Germania, Darin Madzharov a început un doctorat în Surse Regenerabile de Energie, în Belgia. Însă, atunci când și-a dat seama că poate ajuta elevii să învețe mai ușor și mai interactiv, omul de afaceri de origine bulgară s-a întors în țara natală pentru a pune pe picioare proiectul EduBoom. „Era un doctorat foarte interesant, însă după succesul primelor lecții educative – publicate online în format video, văzând cât de populare devin, mi-am dat seama că am nevoie de timp pentru a putea dezvolta proiectul EduBoom”.
Platforma a fost lansată în 2012, în Bulgaria, unde, în scurt timp a căpătat foarte multă popularitate, fiind folosită în peste 70% din școli. Cu mai bine de un milion de utilizatori și peste 17.000 de lecții video, aceasta a fost distinsă cu peste 30 de premii pentru calitatea serviciilor furnizate. Dacă inițial, în primele șase luni Darin Madzharov și-a investit propriile economii, un an mai târziu el a apelat la investitori externi, de la care inițial a primit 30.000 de euro. Din 2012 și până la extinderea în România, din 2020, Eduboom însuma o investiție totală de 500.000 de euro. „În ultimul an și jumătate, pot spune că s-a ajuns la o investiție totală de 700.000 de euro”, explică antreprenorul.
Extinderea în România a urmat ca un proces aproape firesc, astfel că versiunea finală a EduBoom.ro a fost lansată în noiembrie 2020, în contextul pandemiei și a școlii online. La ora actuală, pe platformă sunt peste 100.000 de utilizatori înregistrați care au acces la cele 3.100 de lecții și teste video cu materiile din școală. Cât despre investiția pentru EduBoom.ro, aceasta va ajunge la aproximativ 2 milioane de euro, pentru o dezvoltare susținută a acestui proiect care promite să aducă un aport valoros educației din țara noastră.
„Intrarea pe piața românească a venit firesc, pentru că ne doream ca platforma să aducă valoare în regiune, în țări apropiate ca mentalitate și cu sistem de învățământ similar”, după cum povestește Darin Madzharov. Iar pandemia a accelerat lucrurile: „La început, când s-au închis școlile, am aflat că în România nu exista o astfel de platformă de învățare online, cum nu exista, de fapt, nici în multe alte țări. Am început imediat să lucrăm intens, astfel că în noiembrie 2020 apăreau deja primele lecții la matematică, apoi la limba și literatura română și la celelalte materii, toate construite de la zero, conform programei școlare oficiale din România”, explică fondatorul EduBoom.
Pe lângă Bulgaria și România, platforma este prezentă în Italia și Spania. „În fiecare țară, lecțiile sunt în limba respectivă și respectă programa școlară locală”, lămurește Madzharov.
Cum a început povestea EduBoom
Era 2011, când Darin, student doctorand în Belgia își ajuta adesea sora online – elevă de liceu în Bulgaria cu temele de la școală. Cu precădere la materii precum matematică, fizică și chimie. Își amintește că îi explica de fiecare dată, pe îndelete, cum ajungea la diverse rezultate, însă, uneori, mezina revena cu aceeași întrebare. Să eficientizeze procesul și să nu-i mai explice aceeași noțiune iar și iar, s-a hotărât să facă videoclipuri scurte. La rândul său, ea le arăta colegilor săi, de la care primea mesaje încurajatoare: „Te rugăm să mai faci, pentru că explici foarte bine și înțelegem tot”. Așa i-a venit ideea să tatoneze antreprenoriatul cu un proiect educativ prin care să-i ajute pe cei mici să aprofundeze lecțiile, prin metode moderne despre care el aflase la studii peste hotare. A început cu 320 de lecții video, la care lucra seara, după serviciu și le încărca dimineața, pe Internet.
Popularitatea din ce în ce mai mare de care se bucurau aceste clipuri și numărul crescut de vizualizări l-au făcut să renunțe la doctorat. Prin urmare, în 2021 s-a întors în țara lui natală, Bulgaria, hotărât fiind să dezvolte proiectul: a cumpărat domeniu de Internet, a format o echipă din 5-6 oameni și, cu ajutorul unor finanțări, s-au dedicat cu toții misiunii de a moderniza educația, reconstruind practic, programa școlară oficială, într-un limbaj interesant și ușor de înțeles, pe placul copiilor. Așa a apărut EduBoom.
Astăzi, echipa numără peste 300 de oameni, iar platforma este utilizată în peste 70% din școlile din Bulgaria – și din ce în ce în mai mult în școli din România.
Ce se află dincolo de niște noțiuni învățate pe de rost?
Educația înseamnă mult mai mult decât ce se face în școală. Și, presupune învățare, antrenare și dezvoltare, crede Darin Madzharov.
„Anii de școală ar trebui să aibă două obiective principale: de a trezi interesul elevilor pentru anumite materii și de a le dezvolta propria disciplină în drumul lor spre progres şi dezvoltare personală. După ce terminăm școala, nu ne aducem aminte foarte des cu exactitate ce am învățat. Dar purtăm cu noi anumite zone de interes și disciplina de a deveni din ce în ce mai buni. Iar o altă teorie spune că educația este tocmai ceea ce supraviețuiește după ce tot ce a fost învățat s-a uitat”, spune Darin Madzharov pentru LeadersTalk.ro.
Învățarea începe de la o vârstă fragedă și continuă toată viața. Pe lângă materiile din școală, elevii ar trebui mai întâi să dobândească anumite valori care să-i ghideze în viață – iar asimilarea acestora are loc, de obicei acasă, în primii ani de viață, în familie, explică Darin Madzharov: „Pe copii, aceste valori îi vor ajuta să relaționeze mai bine cu cei din jurul lor, iar mai târziu, să-și găsească un job bun”.
Următorul nivel de dezvoltare, de care ar trebui să țină cont școlile, este dezvoltarea abilității de identificare a problemelor. „Elevii ar trebui să poată spune: aici ceva nu e bine și trebuie luate măsuri. Cu această abilitate, ei își vor putea găsi un loc de muncă și mai bun”, punctează Darin Madzharov.
O a treia etapă ar fi cea de identificare și găsire de soluții – pentru oameni și pentru societate. „În timpul școlii, mi se pare important ca elevii să își dezvolte capacitatea de a rezolva probleme”, opinează fondatorul EduBoom.
Rolul tehnologiei în procesul de învățare
Și în România elevii sunt dornici de învețe și plini de entuziasm dat de întâlnirea cu tehnologia și metodele moderne de învățare, la fel ca în celelalte țări în care există proiectul EduBoom, crede Darin Madzharov. „Diferențe nu există. Peste tot elevii se confruntă cu aceleași dificultăți, iar materia la care se descurcă cel mai greu este matematica. Acesta este motivul pentru care în orice țară începem construirea platformei cu lecții de matematică, apoi continuăm cu limba maternă și celelalte materii, în paralel cu tutorialele de dezvoltare personală și cultură generală”.
El consideră că tehnologizarea redefinește educația în aceste vremuri, iar școala viitorului combină tradiția cu digitalizarea. „Profesorii și elevii împreună ar trebui să aleagă și să utilizeze noile tehnologii pe care să le folosească în procesul de învățare. Noțiunile clasice de teorie ar trebui studiate și învățate acasă cu platforme online cu lecții și exerciții video, iar în la școală, ar trebui să se desfășoare cât mai multe activități practice”, susține Darin Madzharov.
Cum arată școala viitorului
„O să vă spun o poveste de viață reală. Din cele de care vedem și auzim tot mai des că se întâmplă deja, în jurul nostru. Una dintre profesoarele de istorie care folosește mult platforma EduBoom a decis să abordeze diferit predarea. În loc să expună lecția nouă la școală, ea le-a dat elevilor temă pentru acasă să vizioneze lecția video, pentru ca elevii să asculte noțiunile noi.
La școală, în clasă, ei știau deja informațiile importante. N-a pierdut timp deloc și a început să se joace de-a istoria cu elevii. Le-a atribuit roluri: un elev era împăratul, altul era sfetnicul, un altul, sclavul și așa mai departe. După care au reconstituit și retrăit momente din epoca imperiului despre care se vorbea în lecția video. Elevii se jucau, iar profesoara îi urmărea, observa cine are nevoie de ajutor și îi îndruma pe loc, pentru că ei desfășurau o activitate practică. Așa văd eu viitorul școlii”, povestește Darin Madzharov.
El visează ca, împreună cu echipa lui, să îmbunătățească educația, să facă din EduBoom cea mai dezvoltată platformă de învățare din Europa, să poată ajuta tinerii să aibă succes în viață – pentru că succesul merge mână în mână cu educația și cu dezvoltarea de abilități. „Așadar, misiunea noastră este să oferim educație și abilități oricui dorește”, punctează Darin Madzharov.
În final, îndemnul lui este următorul: „Fiecare dintre noi nu poate fi decât de partea educației în acest demers spre școala viitorului”.