109 views 15 mins 0 comments

Adrian Ariciu, CEO Metro Romania: Cea mai mare avere a unei companii sunt oamenii

In #Pathfinders, #People, #Talks, Brands, Business
March 09, 2022

Într-un interviu acordat LeadersTalk.ro, Adrian Ariciu, CEO-ul METRO România, vorbește despre modul în care compania pe care o conduce a făcut față provocărilor în ultimii ani și povestește așteptările pe care le are de la 2022.

Care au fost principalele provocări în 2021 pentru Metro și cum le-ati făcut față?

Adrian Ariciu: Anul 2021 a fost, cu siguranță, unul al provocărilor. Pentru a continua să venim în întâmpinarea schimbărilor din piață, încă de la debutul pandemiei am demarat un profund proces de digitalizare și de atragere a celor mai buni profesioniști din domeniu, scopul principal fiind acela de a continua dezvoltarea de soluții digitale în acord cu cerințele și nevoile actuale, în mod accelerat. Este un proces deosebit de important pentru noi, în care am investit constant, în special în 2021, și ale cărui rezultate se pot observa pe toate planurile. Printre “produsele” digitale cu care ne putem mândri și pe care le-am lansat în ultimul an, menționez DISH, o platformă digitală pentru afacerile din HoReCa și aplicația Metro (o alternativă digitală, modernă, a tradiționalului card Metro) – ambele fiind menite să vină în ajutorul clienților, prin ușurarea procesului de cumpărare.

Ca puncte de referință în anul ce tocmai s-a încheiat, am reușit să atingem o serie de obiective importante, precum extinderea centrului logistic de la Ștefăneștii de Jos cu 10.000 mp, ceea ce securizează capacitatea logistică pe termen mediu și lung pentru a deservi toți clienții celor 30 de magazine METRO, fără sincope de aprovizionare, într-un context economic global dificil din acest punct de vedere. Tot în 2021, am inaugurat 407 magazine din rețeaua LaDoiPași – cu un record absolut în zona de retail și anume 22 de magazine deschise într-o singură zi, lucru ce a contribuit la dezvoltarea într-un ritm fulminant al francizei, aceasta ajungând să numere astăzi peste 1.700 de unități în toată țara.

Anul trecut a fost, de asemenea, unul de referință pentru companie, prin prisma aniversării a 25 de ani a brandului Metro. Am dorit să marcăm acest eveniment prin acțiuni dedicate angajaților, clienților și furnizorilor, acestea fiind desfășurate în campania „Povestea METRO ești TU. De 25 de ani”. Campania, mai presus de orice, a fost despre oameni, cu atât mai mult cu cât crezul meu principal este că cea mai mare avere a unei companii sunt oamenii, echipa, clienții și partenerii. Am încercat să transpunem toate acestea într-un manifest de recunoștință și mulțumire dedicat angajaților, furnizorilor și clienților care au făcut povestea METRO să fie una despre succes, respect și parteneriate de lungă durată. Pentru o privire de ansamblu, 17 angajați, mai mult de 1.500 de clienți și peste 20 de parteneri sunt alături de companie de un sfert de secol, o dovadă importantă privind devotamentul, încrederea și dedicarea tuturor celor ce activează sub umbrela Metro.

Mai mult, la nivel intern, Metro a primit în 2021, dar și în 2022, recunoașterea de Top Employer de către Institutul Top Employers, autoritatea globală în recunoașterea excelenței în resurse umane.

Ce cifra de afaceri ați înregistrat în 2021 și ce estimări aveți pentru 2022?

Adrian Ariciu: În anul financiar 2020/2021, METRO România a înregistrat o evoluție pozitivă a cifrei de afaceri. Această evoluție se datorează în special dezvoltării accelerate a francizei LaDoiPași, extinderii centrului logistic care a asigurat o capacitate logistică optimă pentru a face față volumelor de marfă în creștere, precum și transformării digitale din cadrul companie care a contribuit la eficientizarea proceselor interne. În 2021, focusul a fost mai pronunțat pe procesul de consolidare organică, de transformare digitală pentru a răspunde nevoilor clienților profesioniști, dezvoltând semnificativ modelul de business de tip multichannel și aducerea de new business. Acest lucru presupune alinierea constantă a gamei pentru a îndeplini nevoile clienților profesioniști.

Încununarea acestor eforturi se traduce în rezultatele foarte bune astfel încât, în pofida a încă unui an pandemic, compania a reușit să își mențină o creștere susținută a cifrei de afaceri și să înregistreze creșteri substanțiale pe zona de comenzi online și deservirea clienților B2B, HoReCa și Traderi. În prezent, există peste 6.000 de clienți pentru care Metro livrează aproape zilnic, un alt trend ce se bucură de o ascensiune puternică și stabilă.

Suntem lideri în sectorul en-gros și distribuție alimentară și ne-alimentară destinat profesioniștilor din sectorul revânzătorilor și HoReCa – și intenționăm să ne dezvoltăm în continuare succesul alături de clienții noștri profesioniști HoReCa și Revânzători. Credem cu tărie că strategia noastră de creștere în domeniul vânzării en-gros va genera o relație de parteneriat de lungă durată cu clienții profesioniști.

Ce investiții preconizați în 2022 și ce sume ați bugetat pentru acestea?

Adrian Ariciu: Anul 2021 a reprezentat o concentrare mai accentuată pe inovațiile aduse la raft inclusiv prin segmentul de marcă proprie METRO CHEF, care s-a extins prin gama de produse congelate: cartofi speciali pentru industria HoReCa, deserturi sau legume tăiate. De asemenea, marca proprie METRO din care face parte ARO, Fine Life sau METRO Chef însumează peste 4.500 de articole prezente în permanență la raft. Una dintre vedetele anului trecut a fost gama de produse congelate, dar și gama bio de produse proaspete, toate aparținând categoriei Metro Chef. Astfel, eforturile noastre în 2022 se vor concentra în continuare în această direcție, dorindu-ne să integrăm și mai multe articole în platforma MShop sau în Aplicația METRO.

Viitorul business-ului METRO se bazează pe o logistică de înaltă performanță. Trei dintre prioritățile METRO în 2021 au avut în vedere extinderea serviciului de livrare pentru clienții profesioniști, atât HoReCa, cât și revânzători; dezvoltarea platformei online, MShop, accesată de câteva mii de clienți în mod frecvent, aici livrarea realizându-se din fiecare magazin METRO. Iar a treia prioritate a fost legată tot de sfera digitală. Aceste priorități se regăsesc și pe lista de proiecte de anul acesta. Exista multe produse digitale care vin în sprijinul serviciilor pentru clienți, atât în vizibilitatea și interacțiunea business-ului lor cu clienții proprii, dar și în eficientizarea afacerilor lor, plecând de la personal și costul meniului în HoReCa, așa că vom continua să ne concentrăm eforturile în acest sens, cu atât mai mult cu cât evoluția digitalizării este, fără îndoială, o constantă a vremurilor noastre, iar nevoia din piață este una cât se poate de reală, de actuală și într-o continuă creștere.

Pe scurt, în anul 2022 eforturile noastre se vor focusa în continuare pe eficientizarea părții logistice a companiei, dezvoltarea și consolidarea procesului de digitalizare care ne-a adus până acum satisfacții importante, mizând în același timp pe un sistem de tip omnichannel care să acopere cât mai bine cerințele clienților și, bineînțeles, extinderea francizei LaDoiPași.

Ce credeți ca ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România?

Adrian Ariciu: În prezent, accelerarea ritmului spre comerțul online impus de pandemie ne-a obligat să îmbunătățim serviciile existente și să dezvoltăm altele noi, care să satisfacă nevoile actuale, mai ales în zona digitală. La METRO, continuăm să avem prețuri competitive, o poziționare de disponibilitate constantă a produselor la raft și oferim produse de calitate și alimente proaspete și ultra-proaspete de la producători locali, din toate regiunile ţării.

Cred cu tărie că strategia noastră en-gros va genera o creștere organică. Piața din segmentul nostru este suficient de mare – ca în toate țările în care activăm. Oferim servicii diverse, de la gama diversificată, servicii digitale, servicii de consultanță, programe de loializare până la servicii de livrare și prețuri super competitive, constante. Cei peste 350 de colegi din forța de vânzări HoReCa și Revânzători sunt cei care vizitează în fiecare zi clienții în magazinele sau restaurantele lor, oferindu-le sfaturi și consiliere în domeniul mercantizării sau gestionării afacerii în mod profitabil pentru a asigura prosperitatea partenerilor noștri profesioniști.

Cu siguranță, strategia noastră de creștere în domeniul vânzării en-gros va genera o relație de parteneriat de lungă durată cu clienții profesioniști, cu atât mai mult cu cât ne-am propus să continuăm și să ne extindem colaborările cu producătorii locali, pentru aducerea la raft a cât mai multor produse autohtone, proaspete. Acest lucru ar trebui încurajat cu precădere de către autorități, prin înlesniri legislative care să permită încurajarea micilor producători și care să ducă, în cele din urmă, la o scădere a cantităților importate.

Sunt însă încrezător în potențialul pieței românești și în succesul modelului de comerț en-gros. Este nevoie de curaj pentru a consolida un model de afaceri cu tradiție într-un mediu economic modern, însă dacă prioritatea este clientul și procesele sunt creionate astfel încât să ajute și să contribuie la succesul afacerilor lor, rezultatele bune nu vor întârzia să apară.

Cum a afectat pandemia afacerile Metro?

Adrian Ariciu: Viziunea mea și a companiei a fost întotdeauna orientată spre clienți, dar și în creșterea și progresul METRO România, care pot fi obținute numai prin intermediul echipei puternice pe care o avem. Astfel, una dintre primele inițiative prin intermediul cărora s-a venit în sprijinul comunității la debutul pandemiei a fost deschiderea primelor centre private de vaccinare, împotriva virusului Sars-COV-2, din parcările magazinelor Metro – acest lucru fiind posibil în colaborare cu autoritățile locale și reprezentând doar unul dintre eforturile și acțiunile companiei de a ajuta la depășirea cu bine a acestei perioade.

În pofida unei etape cu siguranță dificile, Metro a continuat să crească însă într-un ritm constant și să își extindă gama de produse și servicii oferite. Pandemia a funcționat, pentru noi, ca un resort ce ne-a împins să găsim niște soluții rapide de aliniere în mod accelerat la nevoile pieței.

3 lecții învățate în urma pandemiei

Adrian Ariciu: De-a lungul acestor doi ani, aș putea spune că am învățat să fim (și) mai adaptabili, să reacționăm rapid în fața situațiilor imprevizibile și să avem o gândire deschisă în abordarea oricărei probleme și depășirea oricărui obstacol. Am înțeles că digitalizarea este cheia pentru dezvoltare și că timpul pentru asta este acum, nemaifiind vorba doar de o noțiune abstractă, atribuită unui viitor neclar, îndepărtat. Dar, mai presus de toate, am realizat încă o dată importanța oamenilor cu care te înconjori, motorul, în adevăratul sens, și sufletul oricărui business. Indiferent că vorbim despre echipă, clienți sau parteneri, ei sunt cei care au făcut posibilă traversarea cu succes a acestei perioade și tot ei ne dau încrederea într-un viitor mai luminos, viitor la făurirea căruia noi, cei de la Metro, ne dorim cu siguranță să ne aducem contribuția.

/ Published posts: 55

Minez tehnologie pe LeadersTalk din octombrie 2021. Pentru propuneri editoriale: mihai@leaderstalk.ro