Connect with us

#Pathfinders

Adrian Ariciu, CEO Metro Romania: Cea mai mare avere a unei companii sunt oamenii

Published

on

Într-un interviu acordat LeadersTalk.ro, Adrian Ariciu, CEO-ul METRO România, vorbește despre modul în care compania pe care o conduce a făcut față provocărilor în ultimii ani și povestește așteptările pe care le are de la 2022.

Care au fost principalele provocări în 2021 pentru Metro și cum le-ati făcut față?

Adrian Ariciu: Anul 2021 a fost, cu siguranță, unul al provocărilor. Pentru a continua să venim în întâmpinarea schimbărilor din piață, încă de la debutul pandemiei am demarat un profund proces de digitalizare și de atragere a celor mai buni profesioniști din domeniu, scopul principal fiind acela de a continua dezvoltarea de soluții digitale în acord cu cerințele și nevoile actuale, în mod accelerat. Este un proces deosebit de important pentru noi, în care am investit constant, în special în 2021, și ale cărui rezultate se pot observa pe toate planurile. Printre “produsele” digitale cu care ne putem mândri și pe care le-am lansat în ultimul an, menționez DISH, o platformă digitală pentru afacerile din HoReCa și aplicația Metro (o alternativă digitală, modernă, a tradiționalului card Metro) – ambele fiind menite să vină în ajutorul clienților, prin ușurarea procesului de cumpărare.

Ca puncte de referință în anul ce tocmai s-a încheiat, am reușit să atingem o serie de obiective importante, precum extinderea centrului logistic de la Ștefăneștii de Jos cu 10.000 mp, ceea ce securizează capacitatea logistică pe termen mediu și lung pentru a deservi toți clienții celor 30 de magazine METRO, fără sincope de aprovizionare, într-un context economic global dificil din acest punct de vedere. Tot în 2021, am inaugurat 407 magazine din rețeaua LaDoiPași – cu un record absolut în zona de retail și anume 22 de magazine deschise într-o singură zi, lucru ce a contribuit la dezvoltarea într-un ritm fulminant al francizei, aceasta ajungând să numere astăzi peste 1.700 de unități în toată țara.

Anul trecut a fost, de asemenea, unul de referință pentru companie, prin prisma aniversării a 25 de ani a brandului Metro. Am dorit să marcăm acest eveniment prin acțiuni dedicate angajaților, clienților și furnizorilor, acestea fiind desfășurate în campania „Povestea METRO ești TU. De 25 de ani”. Campania, mai presus de orice, a fost despre oameni, cu atât mai mult cu cât crezul meu principal este că cea mai mare avere a unei companii sunt oamenii, echipa, clienții și partenerii. Am încercat să transpunem toate acestea într-un manifest de recunoștință și mulțumire dedicat angajaților, furnizorilor și clienților care au făcut povestea METRO să fie una despre succes, respect și parteneriate de lungă durată. Pentru o privire de ansamblu, 17 angajați, mai mult de 1.500 de clienți și peste 20 de parteneri sunt alături de companie de un sfert de secol, o dovadă importantă privind devotamentul, încrederea și dedicarea tuturor celor ce activează sub umbrela Metro.

Mai mult, la nivel intern, Metro a primit în 2021, dar și în 2022, recunoașterea de Top Employer de către Institutul Top Employers, autoritatea globală în recunoașterea excelenței în resurse umane.

Ce cifra de afaceri ați înregistrat în 2021 și ce estimări aveți pentru 2022?

Adrian Ariciu: În anul financiar 2020/2021, METRO România a înregistrat o evoluție pozitivă a cifrei de afaceri. Această evoluție se datorează în special dezvoltării accelerate a francizei LaDoiPași, extinderii centrului logistic care a asigurat o capacitate logistică optimă pentru a face față volumelor de marfă în creștere, precum și transformării digitale din cadrul companie care a contribuit la eficientizarea proceselor interne. În 2021, focusul a fost mai pronunțat pe procesul de consolidare organică, de transformare digitală pentru a răspunde nevoilor clienților profesioniști, dezvoltând semnificativ modelul de business de tip multichannel și aducerea de new business. Acest lucru presupune alinierea constantă a gamei pentru a îndeplini nevoile clienților profesioniști.

Încununarea acestor eforturi se traduce în rezultatele foarte bune astfel încât, în pofida a încă unui an pandemic, compania a reușit să își mențină o creștere susținută a cifrei de afaceri și să înregistreze creșteri substanțiale pe zona de comenzi online și deservirea clienților B2B, HoReCa și Traderi. În prezent, există peste 6.000 de clienți pentru care Metro livrează aproape zilnic, un alt trend ce se bucură de o ascensiune puternică și stabilă.

Suntem lideri în sectorul en-gros și distribuție alimentară și ne-alimentară destinat profesioniștilor din sectorul revânzătorilor și HoReCa – și intenționăm să ne dezvoltăm în continuare succesul alături de clienții noștri profesioniști HoReCa și Revânzători. Credem cu tărie că strategia noastră de creștere în domeniul vânzării en-gros va genera o relație de parteneriat de lungă durată cu clienții profesioniști.

Ce investiții preconizați în 2022 și ce sume ați bugetat pentru acestea?

Adrian Ariciu: Anul 2021 a reprezentat o concentrare mai accentuată pe inovațiile aduse la raft inclusiv prin segmentul de marcă proprie METRO CHEF, care s-a extins prin gama de produse congelate: cartofi speciali pentru industria HoReCa, deserturi sau legume tăiate. De asemenea, marca proprie METRO din care face parte ARO, Fine Life sau METRO Chef însumează peste 4.500 de articole prezente în permanență la raft. Una dintre vedetele anului trecut a fost gama de produse congelate, dar și gama bio de produse proaspete, toate aparținând categoriei Metro Chef. Astfel, eforturile noastre în 2022 se vor concentra în continuare în această direcție, dorindu-ne să integrăm și mai multe articole în platforma MShop sau în Aplicația METRO.

Viitorul business-ului METRO se bazează pe o logistică de înaltă performanță. Trei dintre prioritățile METRO în 2021 au avut în vedere extinderea serviciului de livrare pentru clienții profesioniști, atât HoReCa, cât și revânzători; dezvoltarea platformei online, MShop, accesată de câteva mii de clienți în mod frecvent, aici livrarea realizându-se din fiecare magazin METRO. Iar a treia prioritate a fost legată tot de sfera digitală. Aceste priorități se regăsesc și pe lista de proiecte de anul acesta. Exista multe produse digitale care vin în sprijinul serviciilor pentru clienți, atât în vizibilitatea și interacțiunea business-ului lor cu clienții proprii, dar și în eficientizarea afacerilor lor, plecând de la personal și costul meniului în HoReCa, așa că vom continua să ne concentrăm eforturile în acest sens, cu atât mai mult cu cât evoluția digitalizării este, fără îndoială, o constantă a vremurilor noastre, iar nevoia din piață este una cât se poate de reală, de actuală și într-o continuă creștere.

Pe scurt, în anul 2022 eforturile noastre se vor focusa în continuare pe eficientizarea părții logistice a companiei, dezvoltarea și consolidarea procesului de digitalizare care ne-a adus până acum satisfacții importante, mizând în același timp pe un sistem de tip omnichannel care să acopere cât mai bine cerințele clienților și, bineînțeles, extinderea francizei LaDoiPași.

Ce credeți ca ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România?

Adrian Ariciu: În prezent, accelerarea ritmului spre comerțul online impus de pandemie ne-a obligat să îmbunătățim serviciile existente și să dezvoltăm altele noi, care să satisfacă nevoile actuale, mai ales în zona digitală. La METRO, continuăm să avem prețuri competitive, o poziționare de disponibilitate constantă a produselor la raft și oferim produse de calitate și alimente proaspete și ultra-proaspete de la producători locali, din toate regiunile ţării.

Cred cu tărie că strategia noastră en-gros va genera o creștere organică. Piața din segmentul nostru este suficient de mare – ca în toate țările în care activăm. Oferim servicii diverse, de la gama diversificată, servicii digitale, servicii de consultanță, programe de loializare până la servicii de livrare și prețuri super competitive, constante. Cei peste 350 de colegi din forța de vânzări HoReCa și Revânzători sunt cei care vizitează în fiecare zi clienții în magazinele sau restaurantele lor, oferindu-le sfaturi și consiliere în domeniul mercantizării sau gestionării afacerii în mod profitabil pentru a asigura prosperitatea partenerilor noștri profesioniști.

Cu siguranță, strategia noastră de creștere în domeniul vânzării en-gros va genera o relație de parteneriat de lungă durată cu clienții profesioniști, cu atât mai mult cu cât ne-am propus să continuăm și să ne extindem colaborările cu producătorii locali, pentru aducerea la raft a cât mai multor produse autohtone, proaspete. Acest lucru ar trebui încurajat cu precădere de către autorități, prin înlesniri legislative care să permită încurajarea micilor producători și care să ducă, în cele din urmă, la o scădere a cantităților importate.

Sunt însă încrezător în potențialul pieței românești și în succesul modelului de comerț en-gros. Este nevoie de curaj pentru a consolida un model de afaceri cu tradiție într-un mediu economic modern, însă dacă prioritatea este clientul și procesele sunt creionate astfel încât să ajute și să contribuie la succesul afacerilor lor, rezultatele bune nu vor întârzia să apară.

Cum a afectat pandemia afacerile Metro?

Adrian Ariciu: Viziunea mea și a companiei a fost întotdeauna orientată spre clienți, dar și în creșterea și progresul METRO România, care pot fi obținute numai prin intermediul echipei puternice pe care o avem. Astfel, una dintre primele inițiative prin intermediul cărora s-a venit în sprijinul comunității la debutul pandemiei a fost deschiderea primelor centre private de vaccinare, împotriva virusului Sars-COV-2, din parcările magazinelor Metro – acest lucru fiind posibil în colaborare cu autoritățile locale și reprezentând doar unul dintre eforturile și acțiunile companiei de a ajuta la depășirea cu bine a acestei perioade.

În pofida unei etape cu siguranță dificile, Metro a continuat să crească însă într-un ritm constant și să își extindă gama de produse și servicii oferite. Pandemia a funcționat, pentru noi, ca un resort ce ne-a împins să găsim niște soluții rapide de aliniere în mod accelerat la nevoile pieței.

3 lecții învățate în urma pandemiei

Adrian Ariciu: De-a lungul acestor doi ani, aș putea spune că am învățat să fim (și) mai adaptabili, să reacționăm rapid în fața situațiilor imprevizibile și să avem o gândire deschisă în abordarea oricărei probleme și depășirea oricărui obstacol. Am înțeles că digitalizarea este cheia pentru dezvoltare și că timpul pentru asta este acum, nemaifiind vorba doar de o noțiune abstractă, atribuită unui viitor neclar, îndepărtat. Dar, mai presus de toate, am realizat încă o dată importanța oamenilor cu care te înconjori, motorul, în adevăratul sens, și sufletul oricărui business. Indiferent că vorbim despre echipă, clienți sau parteneri, ei sunt cei care au făcut posibilă traversarea cu succes a acestei perioade și tot ei ne dau încrederea într-un viitor mai luminos, viitor la făurirea căruia noi, cei de la Metro, ne dorim cu siguranță să ne aducem contribuția.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

#Pathfinders

Cătălin Priscorniță, CEO Blitz: Antreprenoriatul în România se află în continuă dezvoltare, în special pe segment internațional

Published

on

Cătălin Priscorniță este CEO și fondator Blitz, o companie antreprenorială în imobiliare din Cluj Napoca cu afaceri de circa 5 milioane de euro în 2021. Până la finele anului 2022, acesta estimează o creștere a businessului la 12-13 milioane de euro.

Cătălin a făcut primii pași în imobiliare pe când era în primul an de facultate. „S-a simțit ca peștele în apă” și a știut că e domeniul în care se vede în viitor, având impact major în viața oamenilor. „Practic, cumpărarea unei case schimbă destinul oricui. Iar agenția imobiliară e acolo să dea o mână de ajutor la schimbare”. Așa a înțeles că trebuie investit mult în educație, ceea ce nu se întâmpla în compania în care lucra. În plus, managementul nu era strălucit, așa că în criza din 2008-2009, firma s-a închis. Acela a fost momentul în care Cătălin a decis să își înființeze propria agenție. A investit crica 20.000 de euro și a cheltuit banii din prima lună, plătin în avans pe 6 luni chiria spațiului, furnizorii de servicii și echipamente necesare. „Compania pe care o conduc, Blitz -companie imobiliară, a fost, acum 12 ani, un SRL într-o faza de setup-startup cu un angajat. Astăzi suntem aproximativ 400 de oameni implicați în proiect, cu birouri în multe orașe din România”.

Businessul său a crescut an de an, fiind în prezent unul dintre principalii jucători din Cluj-Napoca și din Transilvania, având în 2020 peste 2.5 milioane de euro cifră de afaceri, și peste 150 de angajați și colaboratori, care au realizat peste 1000 de tranzacții totalizând mai mult de 65 milioane euro.

În 2020, Cătălin Priscorniță a primit premiul „Leadership-ul anului în imobiliare”, iar în 2021 a fost desemnat ”Antreprenorului anului” în cadrul Galei Profesioniștilor în Imobiliare. La același eveniment, Blitz a câștigat distincțiile “Agenția anului 2020”și “Brandul anului 2020”.

În opinia sa, să crezi cu toata ființa ta că poți să realizezi ceea ce îți propui, indiferent cât de greu și anevoios este drumul – este secretul unei cariere de succes.

„Cu orice provocare întâmpinată pe drum să devii și mai rezilient. Să vezi în orice eșec o oportunitate de creștere și de învățare. Astfel nu vei ajunge niciodată să regreți ce-ai pierdut”, mărturisește Cătălin Priscorniță.

Dacă-i ceri să-și descrie traseul profesional îți va spune că, văzut la microscop „a fost un zig-zag continuu, văzut mai puțin de sus, o creștere constantă și agresivă. Întotodeauna am reușit să fac lucruri nespecifice vârstei mele”.

În primii ani de antreprenoriat, când corpul nu da niciun semn de oboseală, este foarte greu să te oprești din muncă, recunoaște antreprenorul. „Îmi aduc aminte că eu în primii ani am muncit șapte zile pe săptămâna, 14 ore/zi. Cu mintea de acum nu aș mai face la fel. După câțiva ani, când încep să apară și alte priorități în viață, lucrurile se mai echilibrează natural”, explică el.

La ora actuală, „industria imobiliară nu are legislație imobiliară. Este foarte important să existe o lege a agentului imobiliar. Lucrăm la asta în prezent. Cred că o normare a industriei ar fi benefică la nivel de consumatori de imobiliare, ar avea un impact mare și ar aduce o însănătoșire perceptuală asupra jucătorilor din piață”, continuă antreprenorul.

În opinia sa, antreprenoriatul în România se află în continuă dezvoltare, în special pe segment internațional. „Reziliența, capacitatea de adaptare, dispoziția la efort, inteligență, sunt câteva dintre criteriile antreprenorilor români ce pot dezvoltă atât în țară, dar și în exterior modele de business scalabile și funcționale sănătos”, explică el. Ce le lipsește, în schimb, antreprenorilor din România: este capacitatea de organizare, respectarea sistemelor, proceselor și procedurilor. Și, nu în ultimul rând, au multă grijă de “capra vecinului”, adaugă Cătălin Priscorniță.

Lecțiile lui Cătălin Priscorniță:

1. Indiferent ce se întâmplă, să nu te abați de la valorile în care crezi, de la misiunea și viziunea ta.

2. Când greșeșți în fața clientului, recunoaște, asumă-ți și suportă consecințele.

3. Nu există nu se poate. Există nu pot sau nu pot acum.

4. Creșterea în business și în carieră trebuie să meargă mâna-n mâna cu creșterea nivelului de smerenie. Când ego-ul preia controlul, este începutul sfârșitului.

5. Business-urile nu sunt o destinație, sunt o călătorie. Bucură-te de fiecare km parcurs. Muncește eficient și suficient, dar fă-ți timp de viață, familie, prieteni, vise.

Continue Reading

#ArtsTalk

O poveste care se cerea spusă: Mihai Viteazul al Mihaelei Mihai

Published

on

Aceste rânduri sunt doar preambulul unei istorii ce leagă nădejdile viitorului de înfăptuirile trecutului în viziunea celei care s-a lăsat purtată de un act creator plin de curaj și asumat (cel mai probabil decât creația însăși), un documentar cu iz poetic și uz istoric născut din determinarea de a nu renunța la chemarea ei lăuntrică: Mihaela Mihai, regizorul documentarului MIHAI VITEAZUL: Prințul intrat în legenda Europei.

„Am pornit la drum cu acest film cunoscand acel loc, Drăgoești. Am avut convingerea mereu că acolo este un loc special. Și ceva, cumva mă făcea parcă să mă apropii mai mult de acest subiect. Erau legende, erau cărți, erau oameni pe care i- am întâlnit și totul se lega parcă de la sine. Într- o zi, ziua Sfintei Maria, am avut prima discuție oficială despre acest film. Peste câteva luni aveam să aflu că în acea zi era și ziua lui Denis Ștefan, care joacă rolul Domnitorului. Și că Denis este stângaci, la fel ca Mihai Viteazul. Și că a urmat liceul “Mihai Viteazul”. Au fost multe zile sfinte în care au fost luate decizii importante pentru film. Așa a fost să fie. Nu am plănuit aceste lucruri”, mărturisește pentru LeadersTalk.ro Mihaela Mihai.

Ecranizarea are menirea de a pune preț pe latura divină a omului ce-și caută liniștea în răspunsuri suspendate între cer și meleagurile pe care le-a întregit în ființă, urmând o incursiune spirituală în timp a celui ce a fost și va dăinui ca prim domn întemeietor de Românie: Mihai Viteazul.

Mihaela Mihai este un cufăr cu vise ce au căpătat contur la întâlnirea cu oamenii desăvârșiți pe care ea trebuia să îi întâlnească și să dea glas poveștii cu frământări istorice: doamna Maia Morgenstern, Denis Ștefan, Nicodim Ungureanu. Acest documentar este o simbioză aproape perfectă a declarațiilor istoricilor intervievați și scenariul Mihaelei în care Denis îl întruchipează pe Mihai Viteazul, Maia este Teodora (Tudora)- mama lui Mihai, Nicodim- preotul, iar însăși Mihaela este Stanca, domnița lui Mihai. În film, alături de actorii consacrați apar și actori neprofesioniști dar cu o încărcătură emoțională care a adus acel plus de autenticitate, toți cei implicați având numitorul comun al dorului de națiune pe care domnitorul l-a lăsat moștenire scrisă, creația Mihaelei bazându-se și pe Cronica lui Mihai Viteazul, scrisă la Nürenberg în 1601 și descoperită în zidul unei biserici din România de către Vasile Oltean, teologul care a descoperit nu doar manuscrisul rar despre Mihai Viteazul dar și obiecte aparținând Domnitorului.

Denis Ștefan

 „Cristian Mungiu spunea zilele trecute la lansarea filmului domniei sale la Festivalul de la Cannes, că Cinematografia are misiunea deosebită de a uni oameni! Am simțit și eu acest lucru și am avut prilejul ca oameni extraordinari să se alăture proiectului și să spuna: Da! Începând cu Maia Morgenstern și Denis Ștefan care au acceptat să facă parte din distribuția acestui film.” 

Maia Morgenstern

Mihaela Mihai are un parcurs artistic impresionant atât ca actor cât și ca regizor. A studiat la Universitatea de Film, Teatru și Televiziune, avându-i profesori pe regizorii de film Geo Saizescu, Tudor Mărăscu, Alexandru Croitoru și actorii Ion Lucian, Eusebiu Ștefănescu, Ștefan Radof, Victor Radovici. În urma obținerii unei burse, a beneficiat de un stagiu de actorie în Glasgow, Scoția și un stagiu de musicalFacultatea de Teatru, Guildford, Anglia. Are o experiență în televiziune de peste 10 ani fiind prezentator, realizator și redactor. Este și Fondatorul  primului Teatru Independent din judetul Vâlcea, iar întâlnirea ei cu Denis Ștefan a fost în ecranizarea “Păcală se întoarce”. Dedicarea și implicarea profesională i-au fost recunoscute prin Premiul de interpretare pentru rol principal feminin– la Festivalul Internațional de Teatru, Korca. A jucat în roluri precum Corrie- Desculț în parc, Ilonko- Păcală se întoarce, Regina Maria- în Crai Nou, Egipteanca- Brâncuși/ Sărutul, Varia- Livada de Vișini, în regia lui Silviu Purcărete și în alte viziuni regizorale ale lui Geo Saizescu, Bogdan Drăgan sau Horațiu Mihaiu. Numărul reprezentațiilor internaționale în festivaluri de teatru este chiar mai mare decât a celor pe scenele naționale: Bogota- Columbia, Roma- Italia, Sankt Petersburg- Rusia, Brno- Cehia, Coup de Chauffe a Cognac; Suene Nationale Bayonne; Teatrul Europa Seyne-Sur-Mer, Franța, Fraiburger Theater Festival Freiburg; Donau Fest Ulm, Germania, Skampa Festival Korca, Albania, Eastwood Theatre, Glasgow iar completarea acestora vine pentru publicul român căruia acum Mihaela i-a dăruit o parte din crezul ei creator.

Aurora Oprea, Analia Selis, Mihaela Mihai

Mihaela își aduce voievodul în timp, călătorind alături de soția sa- domnița Stanca descoperind, teribil de înduioșat, noua lume. Spiritul lui Mihai retrăiște, din locul nașterii sale, destinul incredibil al Domnitorului care a cucerit încrederea conducatorilor Europei în epoca sa, un destin tragic și frumos, cu o pecete voievodală peste timp, o poveste incredibilă despre puterea credinței, diplomația cu care Mihai Viteazul trece dincolo de intrigi.

 Acţiunea filmului se petrece în România. Filmările au avut loc în perioada martie- septembrie 2021 aproape integral în locurile în care Mihai Viteazul și-a urmat drumul spre a-i uni pe români (Drăgoești, Biserica Sfânta Cuvioasa Parascheva-Vâlcea, Prima Școală Românească- Brașov,  Curtea Domnească a lui Mihai Viteazul- Târgoviște).

”Când am scris scenariul am scris o secvență în care ningea. Când am filmat, în prima zi, a fost un frig infernal. În a doua zi, o zi extrem de caldă. Nici gând de zăpadă! Dar…în ziua în care s- a filmat secvența de iarnă, fix în acea dimineață, la ora 6.00 a început să ningă, așa cum scrisesem în urmă cu doi ani în scenariu. Cred că aceste lucruri s- au întâmplat pentru că acest film, cumva, voia să fie, să existe! A fost greu să duc la bun sfârșit acest film, încă mai este…”

Mihaela Mihai este o ambasadoare a sustenabilității spirituale și pentru a crea acest documentar care să vorbească mai ușor prezentului și să atingă intelectual și sufletește generațiile contemporane a făcut uz de credință în numele istoriei, și prin condeiul meu vă invită să gustați un strop de curaj și demnitate fiind prezenți la proiecțiile documentarului care vor avea ulterior sesiuni Q&A cu o parte dintre cei implicați în concretizarea scenariului. 

„Recent am avut onoarea să o cunosc pe doamna Mirela Vasilescu, fiica poetului Nichita Stănescu. Pe care îl vom regăsi, prin câteva din cuvintele sale, în film. Despre toți acești oameni deosebiți vom afla mai multe cu prilejul premierei, la care vă așteptăm în luna iulie!” 

Lansarea oficială a filmului care va avea loc la începutul lunii iulie la Cinema Europa, urmând apoi un turneu național îmi va permite să detaliez povestea nespusă din spatele poveștii lui Mihai Vitezul: Prințul intrat în legenda Europei. 

„Premiera va avea loc pe 7 iulie, la o zi după ce în urmă cu 422 de ani, pe 6 iulie 1600, Mihai Viteazul se intitulează „domn al Munteniei, Ardealului şi toată Ţara Moldovei”, confirmând documentar prima unire politică a celor trei ţări româneşti. Nu am stabilit să fie așa. Așa s-a întâmplat! O nouă coincidență a acestui film.” – mărturii care-mi permit să înțeleg că acest film documentar-dramă este creația adusă la concretizare prin concursul coincidențelor divine!

*prispa mea sufletească își deschide astfel cufărul pentru a adăposti prima imagine din pelicula unui lungmetraj din obârșiile românești ale timpului…

Sursă foto: Arhivă personală Mihaela Mihai

Continue Reading

#ArtsTalk

Povestea tangoului prin vocea ei: interviu cu Analia Selis

Published

on

Un zâmbet autentic și cald. O privire profundă prin nemărginirea universului lăuntric pe care îl emană la fiecare pas. Poartă cu ea doruri și trăiri de pe pământul de unde a auzit primul acord de tango: Argentina. Analia Selis este astăzi o femeie cu împlinirea unei pasiuni în desfășurare: tangoul artgentinian cu iz mioritic. A poposit pe meleaguri românești cu ochii plini de vise la Cerbul de Aur iar dragostea a făcut-o să rămână, întregindu-i menirea prin doi copii și o carieră internațională.

Sunt o cântăreață de tango! Așa mă recunosc, așa mă văd!”

Muzica ei a debutat timid dar duios, cucerind inimi rând pe rând prin autenticitatea locului pe care îl poartă în vene, o latinitate care s-a șlefuit spre o carieră solidă în ceea ce astăzi se desfășoară în săli de concert de peste tot în lume, mai ales în Europa, cu abundență în România unde este singura solistă de tango autentic împreună cu partenerul ei de zbor artistic Mariano Castro pianist-orchestrator, un alt argentinian care ne-a îmbrățișat țara ca fiind acasă. 

Pentru a șlefui un vis este nevoie de o determinare care îți înfrânge temerile și te îmbracă în haina menirii tale, iar pentru Analia, conjunctura artistică de căpătâi au fost oamenii pasionați și pasionali pe care i-a întâlnit și care au adăugat câte o culoare în tabloul ei simfonic. A plecat la drum de la pian și voce, la care s-au adăugat instrumentiști de talie internațională daruindu-i și întrezărind oportunitatea artistică: violoncelistul Răzvan Suma, contrabasistul de jazz Adrian Flautistu și violonistul Rafael Butaru, iar la bandoneon Omar Masa unul dintre cei mai buni din lume care este totodată un apropiat al familiei Piazzolla, familia marelui compozitor de tango Astor Piazzolla, pe care Analia l-a celebrat la 100 de ani de la naștere anul trecut printr-un turneu de Piazzolla simfonic. Acesta a venit în completarea proiectelor Tango simfonic 1 și Tango simfonic 2 prin care a scos din sertar piese din folclorul latino-argentinian dar și românesc reorchestrat în stil tango pentru orchestră, datorită succesului de public cu formula mai restrânsă ArgEnTango Traditional care i-au dat curaj și încredere.

(de la stânga la dreapta ) dirijorul Tiberiu Dragoș Oprea, pianistul și orchestratorul Julian Caeiro, Analia Selis, bandoneonistul Nicolas Velazquez

Tango-ul interbelic s-a născut în mine în mod natural” spune Analia despre ultimul proiect-concept pe care l-a debutat la pupitru cu dirijorul Tiberiu Dragoș Oprea, unul dintre artiștii de suflet ai Analiei care au fost cuceriți de valențele pe care orchestratorul Julian Caeiro le-a adus bijuteriilor sonore românești interbelice, acesta devenind și unul dintre pianiștii turneelor, împreună cu un alt bandoneonist autentic Nicolas Velazquez.

Recent întorși dintr-un turneu european cu orchestre ale marilor orașe din Germania, Elveția, Cehia, Lituania  în care Analia și instrumentiștii argentinieni care au asigurat caracterul autentic de tango al concertelor au susținut cu casa închisă evenimentele, aceștia continuă turnelul național, recentul concert la care am luat parte fiind în aer liber la Bacău cu filarmonica Mihail Jora într-un decor de basm românesc la conacul Gheorghe Buzdugan restaurat, unde peste 1000 de suflete au vibrat și au trăit împreună cu făuritorii de pe scenă. 

Analia Selis umple săli și inimi, și cum nu poți separa artistul de omul din esență, argentinianca se oglindește acum în muzica autohtonă, actualul turneu de Tango interbelic fiind un omagiu adus României, despre frumosul românesc : „am avut bucuria imensă de a descoperi muzica și povestea textelor tangoului interbelic românesc care descriu eleganța unei epoci pasionale și intense. Am simțit ferm că această muzică trebuie pusă în valoare în toată splendoarea sa și redăruită publicului de acum!

Evenimentele zilelor însorite continuă. Analia și Filarmonica din Sibiu împreună cu dirijorul Tiberiu Dragoș Oprea și instrumentiștii Julian Caeiro și Nicolas Velazquez vor susține la început de iulie concerte în pitorescul Brașov, la care se adaugă Onești, Piatra Neamț și alte orașe, activitatea artistică a Analiei fiind la îndemâna publicului prin mijloacele social-media (analiaselis.com).

Convingerea artistică a Analiei Selis stă sub semnul dramatismului, introspecțiile ei fiind deseori rezultatul artei iar arta fiind oglindirea unei metamorfoze neîntreruptă, vindecarea venind la pachet cu durerea, perioada pandemiei fiind una de șlefuire spirituală pentru ea:

Cred că mă aflu printre acei oameni care au conștientizat adevăratele valori în viață cu sufletul și conștiința deschisă folosind evenimentele hazarde pentru a evolua prin prețuire și recunoștință pentru ceea ce avem ca binecuvântare: copiii, sănătatea, liniștea”.

Au fost frământări și întrebări ca pentru oricine întrebându-se dacă a ales bine cariera, locul din lume unde să rămână, totodată presiunea financiară creată prin lipsa activității fiind o temere reală ca pentru mulți alții. 

Faptul că are două țări-mamă este pentru Analia o întregire nu o injumătățire, prestațiile sale artistice aducând cu ele verismul vieții din cele două lumi. Dacă în România și-a dezvoltat viața artistică și a clădit o familie, Noa și Tiago fiindu-i cele mai de preț creații, în Argentina, copilăria i-a fost între două realități total diferite, paralele: „pe de o parte familia mamei mele era o familie de la țară, au fost muncitori ai pâmântului, crescând vaci și alte animale, iar familia tatălui o familie de oraș, cu situație financiară bună, vacanțele și sărbătorile trăindu-le în două tablouri : de la foarte puțin și condiții modeste, iar în ziua următoare eram la ceilalți bunici unde aveam de toate, aceste moduri total diferite m-au făcut să fiu deschisă, flexibilă pentru o viață la care să mă pot adapta învățând să apreciez să trăiesc și cu foarte puțin dar și cu foarte mult, copilăria colorată aducându-mi prieteni din cele două lumi apreciind astfel omul pentru ceea ce este indiferent de ceea ce are sau nu”.

Îmi permit o remarcă pe care v-o împărtășesc: Analia și oamenii de care se lasă înconjurată poartă modestia la rever deschizând astfel drumul către frumosul pe care îl înfăptuiesc și setea de frumos a auditoriului.

*Prispa mea sufletească mai adaugă o poveste din care mi se confirmă că artistul excepțional are la bază calitatea umană incontestabilă necesară dăruirii artistice. 

Sursă fotografii: Arhivă personală Analia Selis

Continue Reading

Trending