Connect with us

Books

Afaceri clădite să dureze

Published

on

Ce pot avea în comun companii precum Walt Disney, 3M, Hewlett-Packard, Citicorp, Sony, Ford sau IBM? Dincolo de faptul că, astăzi, au ajuns la venituri anuale de ordinul miliardelor de dolari, toate aceste instituții sunt rezultatul unor experimente. Totodată, de-a lungul existenței lor, au reușit să depășească perioade dificile ale evoluției corporatiste.

Cel puțin, asta susține Jim Collins, la unison cu Jerry I. Porras, în volumul „Afaceri clădite să dureze”, dat publicității în 26 octombrie 1994. O lucrare de cercetare care s-a întins pe durata a 6 ani, vândută în peste 3,5 de milioane de exemplare din 70 de retipăriri doar până în 2004. Tradusă în 25 de limbi și ajunsă la cea de-a X-a ediție, „Afaceri clădite să dureze” a fost editată de peste 40 de ori și recunoscută drept bestseller în America de Nord și de Sud, în Japonia și în anumite țări europene. Totodată, publicații prestigioase precum Fortune, Wall Street Journal, Harvard Business Review sau Fast Company au prezentat-o, în repetate rânduri, cititorilor săi.

Cât de diferită ar fi, astăzi, lumea fără scotch sau Post-It-urile companiei 3M, fără Tide sau Ivory, fără ATM-uri sau lecoplastul Johnson & Johnson, fără aparatura de la General Electric sau imprimantele laser Hewlett-Packard, fără computerele IBM, televizoarele Sony, telefoanele Motorola sau fără hotelurile Marriot?

Ce este și cum ajunge o companie să fie vizionară? De unde au pornit aceste afaceri? Cum au reușit să se impună pe piață? Să se distingă de alte companii la fel de mari? Ce putem învăța din dezvoltarea lor? Sunt doar câteva din întrebările cărora Collins și Porras caută să le răspundă în „Afaceri clădite să dureze”.

  • Dacă în 1939, Walt Disney înfrunta o criză gravă de lichidități, care forța compania să devină publică, la începutul anilor ’80 aproape că înceta să mai existe ca entitate independentă din cauza vânătorilor corporatiști care urmăreau să profite de valoarea scăzută a acțiunilor sale la bursă.
  • Pe la jumătatea anilor ’30, Boeing trecea prin tot felul de dificultăți financiare foarte serioase, așa cum a pățit și la finele anilor ’40 și la începutul anilor ’70 când a concediat mii de angajați.
  • 3M (MMM) și-a început activitatea ca mină falimentară și aproape că a ieșit din afaceri la începutul secolului 20, în timp ce compania Hewlett-Packard a avut de înfruntat restructurări în 1945, iar în 1990 a fost martoră la scăderea stocului sub valoarea contabilă.
  • Totodată, Sony a avut de-a face cu prăbușiri ale producției în primii cinci ani de existență (1945 – 1950), după care, în 1970 și-a văzut propriul format Beta pierzând în fața sistemului VHS, în bătălia pentru supremație pe piața americană a videocasetofoanelor.
  • De asemenea, Ford a raportat una dintre cele mai mari pierderi din istoria afacerilor americane (3,3 miliarde de dolari în trei ani) la începutul anilor ’80, atunci când a inițiat o adevărată revoluție pentru mult așteptata sa revitalizare.
  • Citicorp (fondată în 1812, anul în care Napoleon a intrat în Moscova) a cunoscut criza către sfârșitul secolului XIX-lea, apoi, în timpul Marii Depresiuni din anii ’30, ai secolului trecut și, către sfârșitul anilor ’80 a suferit de pe urma portofoliului său global de împrumuturi.
  • IBM aproape că a intrat în faliment în 1914, apoi în 1921 și din nou la începutul anilor ’90.

Ceea ce ne arată că majoritatea companiilor vizionare, analizate în „Afaceri clădite să dureze” nu au avut neapărat o idee fabuloasă la bază. Și, unele chiar au început cu stângul. Dacă aruncăm o privire asupra companiei Sony, atunci când Masaru Ibuka s-a gândit că vrea să o afacere, în Japonia anului 1945, el nu avea nici cea mai vagă idee ce va vinde prin această instituție. Așa că a încercat cu mai multe produse, a tatonat piața cu o oală de fiert orezul, pe urmă cu un magnetofon și a reușit să se mențină cumva pe linia de plutire lipind fire electrice pe pânză.

Întrebarea pe care și-au pus-o autorii este intuitivă: Ce diferențiază o companie cu adevărat excepțională de altă întreprindere?

La un moment dat, compania farmaceutică Merck a dezvoltat Mectizan, un medicament pentru tratarea bolii cauzate de niste paraziți care pătrund în țesuturi provocând orbirea, o boală care infecta, la acea vreme, peste un milion de oameni din lumea a treia. Pentru că nimeni nu a cumpărat medicamentul, instituția a decis să îl distribuie gratuit celor care aveau nevoie de el.

„Companiile vizionare nu sunt orientate în special spre profit, dar paradoxal, această atitudine aduce o profitabilitate mai mare”

Paul Galvin, unul dintre fondatorii companiei Motorola, afirma că profitabilitatea este o metodă necesară atingerii obiectivelor, dar nu și țelul suprem al acesteia.

„Companiile vizionare au făcut mai mult decât să genereze beneficii financiare de lungă durată. Au reușit să penetreze însăși structura societății”

În 1937, când J. Willard Marriott a descoperit că, în Aeroportul Hoover din Washington, la unul dintre restaurantele sale, clienții achiziționau produse alimentare ca să le ia în avion, el a stabilit o întâlnire cu Eastern Air Transport. Astfel, s-a stabilit un acord prin care Marriott livra mâncare preambalată direct în avion. Așa a ajuns să deservează peste 100 de aeroporturi.

Un rezumat bun de urmărit:

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited, Adevărul și ulterior în cadrul revistei NewMoney. Pe LeadersTalk.ro acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială. bianca[@]leaderstalk.ro

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#News

LibFest ediție aniversară la 30 de ani de Libris: 4 zile-maraton cu 150 de evenimente și dialoguri despre carte

Published

on

LibFest, târg online de carte și experiențe culturale, organizat de Libris își deschide porțile miercuri, 24 noiembrie, invitând iubitorii de carte la peste 150 lansări și dialoguri culturale. La cele 115 standuri virtuale se vor așeza peste 1 milion de cărți, atât apariții noi, cărți cu autograf, dar și volume bestseller, toate aflate la reducere.

Iubitorii de carte vor putea intra în dialog virtual cu autori precum Mircea Cărtărescu, Dumitru Constantin Dulcan, Ioan Aurel Pop, Gabriel Liiceanu, Tatiana Țîbuleac, Doina Ruști,  Petronela Rotar, Cristina Andone, Ioana Chicet-Macoveiciuc, Gaspar Gyorgy, Guzel Iahina,  Suleika Jaouad, Sofi Oksanen, Kate Rose, Ohara Donovetsky, Rachel Hawkins și mulți alții. Ediția din această toamnă marchează, în cele 4 zile-maraton de experiențe culturale, și 30 de ani de la înființarea Libris, prin dezbateri și dialoguri despre raportarea românilor la carte în ultimii 30 ani.

Peste 8.000 titluri de beletristică, 2.000 titluri de business și dezvoltare personale, 8.500 titluri pentru copii și multe altele se vor număra printre atracțiile târgului online de carte și experiențe culturale LibFest ce se va desfășura în perioada 24-27 noiembrie. Fiecare zi de târg va debuta dis de dimineață și va aduce câte 12 ore de evenimente și lansări de carte, oferte speciale și reduceri de până la 80%.

Printre cele mai așteptate dialoguri se numără cele cu Suleika Jaouad, autoarea romanului-fenomen Între două lumi. Amintiri dintr-o viață suspendată, cel cu Guzel Iahina, odată cu lansarea volumului Trenul spre Samarkand, cu Mircea Cărtărescu, care lansează volumul Melancolia, cu Dumitru Constantin Dulcan la aniversarea a 40 de ani de la editarea volumului Inteligența materiei, cu Niculina Gheorghiță și tema Autenticitatea. Calea spre împlinirea vieții psihice și emoționale sau Gáspár György cu lansarea aniversară a volumului Copilul invizibil. 

Dezbateri pe teme contemporane: sănătate mentală și fizică, educație, literatură pentru adolescenți

Pe lângă aceste interviuri, ediția a doua a târgului organizat de Libris propune teme noi de discuție, alături de specialiști, legate, printre altele, de creativitate, de sănătatea mentală și fizică sau de importanța cărților în educație ori literatura pentru adolescenți. 

Interesul cititorilor LibFest pentru aceste experiențe și dialoguri construite în jurul cărții a fost peste așteptările noastre la prima ediție, prin urmare, de data aceasta ne-am dorit să mergem și mai în profunzime, să lansăm noi teme de dezbatere, cu atât mai mult cu cât 2021 este un an important pentru Libris, un an în care aniversăm 30 de ani de când “respirăm” cărți. Astfel, venim în întâmpinarea acestei noi tendințe în comportamentul cititorului român, care își dorește o experiență completă, o ofertă de carte actuală și dinamică, recomandări și un portofoliu curatoriat, a precizat Laura Țeposu, CEO Libris. 

Astfel, Gabor Maté, Guzel Iahina, Yuval Noah Harari, Dumitru Constantin Dulcan, Ioan Aurel Pop, Gabriel Liiceanu, Radu Paraschivescu, Tatiana Țîbuleac, Sofi Oksanen, Gytha Lodge, Kate Rose, Ohara Donovetsky, Rachel Hawkins, Niculina Gheorghiță, Petronela Rotar, Ioana Chicet-Macoveiciuc, Gaspar Gyorgy, Georgeta Filitti, Etgar Keret sunt alte câteva dintre numele despre ale căror cărți se va discuta în LibFest, ediția noiembrie 2021.

Pentru a fi cât mai aproape de atmosfera unui târg de carte autentic, LibFest a pregătit peste 5.500 de volume ce vor fi livrate cu autograful autorului. Printre acestea se numără Gabriel Liiceanu, Mircea Cărtărescu, Radu Oltean, Radu Paraschivescu, Dumitru Constantin Dulcan, Gaspar Gyorgy, Petronela Rotar, Niculina Gheorghiță, Mirela Retegan, Dorel Vișan

Două generații de librari, în dialog despre 30 de ani de carte în România

Evenimentul se va încheia cu un dialog despre cei 30 de ani Libris și cele două generații de librari, timp în care peste 1,6 milioane de clienți au trecut pragul librăriei online și offline. Despre provocările acestor ani, și mai ales despre ce urmează, vor discuta Andreea Esca cu Ana Oniță, co-fondator Libris, Virgil Oniță, co-fondator Libris, Laura Țeposu, CEO Libris, Rodica Totoianu, director comercial și Augusta Oniță, director achiziții, oamenii cu care a început întreaga poveste. 

La prima ediție LibFest, care a avut loc în luna martie 2021, peste 240.000 de români au trecut pragul virtual târgului. Aceștia au achiziționat peste 60.000 de volume, iar din topul celor mai vânduți autori au făcut parte trei scriitori români: Ioana Chicet-Macoveiciuc, Petronela Rotar și Dumitru Constantin Dulcan, cu care vizitatorii târgului online vor putea intra în dialog și la această a doua ediție. 

Afacere românească, Libris a intrat pe piața de carte în 1991, cu librăria Șt. O. Iosif din Brașov. În 2009, apare Libris.ro care, în 12 ani de existență în online, a devenit nume de referință pe segmentul de librării, livrând comenzi către 1,6 milioane de clienți din întreaga lume.

În toți acești ani, Libris și-a asumat activ un rol de suporter al lecturii și a derulat campanii numeroase în acest sens. Din 2019, Libris a demarat proiectul CarteTeca, prin care își propune ca în 5 ani să ajungă în peste 350 de unități de învățământ, cu donații de volume actuale, care să-i atragă pe copii și adolescenți către lectură. 

Continue Reading

#BooksTalk

Ce citește Florin Gheorghe, CEO-ul THETA Furniture & More

Published

on

LeadersTalk își începe seria de articole #BooksTalk, rubrică în cadrul căreia vă vom prezenta preferințele în materie de cărți de business ale unor oameni cheie din peisajul de afaceri autohton și internațional.

Florin Gheorghe este antreprenorul care, în 2008, alături de Mihai Toma, ambii cu istoric pe poziţii de management în cadrul Piritex, a cofondat THETA Furniture & More. Anul trecut, furnizorul de amenajări interioare raporta afaceri de aproximativ șase milioane de euro, iar până la finele lui 2021, Florin Gheorghe estimează dublarea cifrei de afaceri.

„Pentru mine orice lectură reprezintă fie o inspirație pentru stilul de viață ales în acord cu sistemul meu de valori actual și cu obiectivele către care tind, fie o argumentare a unor concepte și idei, le pot numi chiar vise și pasiuni, pe care le aveam deja în mine”, spune Florin Gheorghe

Aleșii – Veronica Roth

Florin Gheorghe: „Inovația și creația trebuie să meargă mână în mână pentru a putea livra proiecte pe care noi le considerăm “work of art”. Inspirația are nevoie să fie alimentată și cultivată constant și o lectură ca aceasta poate fi o sursă potrivită. Combinația ideală pentru mine de thriller, fantasy și SF, m-a atras încă de la titlu iar conținutul s-a demonstrat a fi pe măsură. Într-o perioadă atât de provocatoare ca aceasta în care trăim, narațiunea acestei cărți te duce în lumea magiei și a războiului, unde cinci adolescenți au fost aleși printr-o profeție să învingă o forță malefică necunoscută. Această carte a fost pentru mine ca o introspecție personală în urma căreia mi-am identificat resursele pentru a transforma această perioadă incertă prin care toți trecem, intr-o oportunitate de reinventare atât personală cât și în materie de business.”

The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life – Alice Schroeder

Florin Gheorghe: „The Snowball este cea mai fascinantă poveste de succes financiar din ultimii ani, personajul principal fiind unul dintre cei mai respectați bărbați din lume, Warren Buffett. Este extrem de important în procesul de dezvoltare al oricărui om să aibă un mentor, ideal – aproape de el, sau măcar să aibă acces la informații cât mai relevante despre viața acestuia. Am parcurs cu curiozate și admirație povestea acestui om „mare”: lupte externe – interne, întelepciune, intuiție, triumfuri și lecții prețioase, realizări extraordinare și o amprentă remarcabilă lăsată în proiectele și acțiunile în care s-a implicat.”


Serena – Mark Hodgkinson

Florin Gheorghe: „Pasiunea mea pentru tenis este una care reusește să mă transpună într-o lume în care mă încarc și mă relaxez în același timp. Mindsetul și strategia prin care Serena Williams a devenit cea mai de succes jucătoare de tenis din era modernă sunt lucruri care pot genera și inspira transformările din business. Dincolo de tenis, există concepte care pot fi translatate în mai multe planuri din viață.“

AFLĂ CE CITEȘTE SORIN NICOLAU, CEO-UL CLINICILOR OANA NICOLAU

AFLĂ CE CITEȘTE IONUȚ PĂTRĂHĂU, COFONDATOR SEEDBLINK

AFLĂ CE CITEȘTE BOGDAN BADEA, CEO-UL EJOBS

AFLĂ CE CITEȘTE CRISTIAN NICOLA, CEO-UL INVESTPOINT

Continue Reading

Trending