„Traseul meu profesional de până acum poate părea ușor atipic și mărturisesc că uneori i-a surprins pe unii colegi, colaboratori sau oameni de HR. În DevOps, însă, totul este despre învățare continuă, cooperare între departamente și transformare.” Acestea sunt și trăsăturile cele mai pregnante pe care le poți observa doar parcurgând CV-ul lui Mihail, care și-au pus amprenta asupra modului în care a avansat în companiile de tehnologie.
La cei 42 de ani ai săi, Mihail Mușat este deja un om prolific, un profesionist implicat în numeroase și diverse proiecte și activități, atât la nivel național cât și internațional. Acum șase luni s-a alăturat companiei Zitec, lider pe piața IT din România, cu misiunea de a dezvolta și extinde o linie de business, DevOps, ale cărei servicii sunt tot mai solicitate pe piața de tehnologie.
De la antreprenoriat social la training și management în IT
Mihail a avut primele tangențe cu lumea de business odată cu intrarea în AIESEC, în anul 2000, în timpul facultății. „Pentru mine a fost o nevoie acută de experiențe practice, de a interacționa cu lumea de afaceri. În perioada studiilor am avut parte de multă teorie și tot ce a însemnat studii de caz sau noțiuni aplicabile nu era actual, ci de pe vremea industriei grele.” AIESEC a reprezentat pentru Mihail prima punte de legătură între cerințele anagajatorilor și zona teoretică datorită faptului că, deși o organizație studențească, AIESEC semăna foarte mult cu o companie multinațională. El simte că a profitat din plin de contextul economic al anilor 2000, când companiile multinaționale din România erau deschise să primească oameni pe diverse domenii din țări în care doreau să se extindă. „În anii 2000, mediul de business avea alt dinamism, erau multe companii multinaționale care creșteau, mai puțin antreprenoriat.”
Cei 4.5 ani petrecuți de Mihail în AIESEC s-au tradus în proiecte și deplasări în 9 țări și expunere constantă la mediul de afaceri, multiple perspective, care, spune el, l-au avantajat încă din primele încercări de a se angaja, mai apoi aplicând multe bune practici și idei în companiile unde a activat.
Din mediul de afaceri din nou la antreprenoriatul social
”În primii ani în mediul de afaceri, exista o componentă care-mi lipsea: oamenii care făceau lucruri din pasiune, dornici să învețe, să exploreze; mi-a lipsit acea învățare continuă pe care am văzut-o la oamenii din AIESEC.” Din dorința aceasta s-a născut un ONG, Asociația Lume Bună, pe care Mihail l-a fondat tocmai pe zona de dezvoltare personală. Și-a dorit să poată crea oportunități pentru ca oamenii să se implice în proiecte pornind de la diverse pasiuni.
LumeBună.ro a funcționat timp de peste 3 ani ca un portal de știri pozitive despre România, pornit din dorința de a promova mai mult acțiunile cu impact benefic. Activitățile ONG-ului s-au extins rapid spre zona de evenimente culturale sau chiar la propria emisiune la radio. „Deschiderea spre fondarea acestui ONG am simțit-o ca parte din mine, mă vedeam creând programe care să aibă impact în societate. Aici a fost, desigur, influența AIESEC, unde, la un moment dat, am preluat președinția unui comitet local din Belgia.”
O bună perioadă de timp, Mihail a alternat în carieră antreprenoriatul social cu trainingul, și mai apoi managementul în companii de tehnologie. Trecerea de la trainer la cea de manager a fost un moment decisiv pentru cariera sa, pornită de la discrepanța pe care o observa uneori între latura teoretică și cea practică, de la ideile din programele de training la blocajele și micromanagementul de care se loveau oamenii în procesul de implemenare. „Văzând decalajul mare între rolul de trainer și zona efectivă de implementare, am simțit nevoia să fiu și eu cât mai implicat. O lecție pe care am învățat-o în toată această perioadă este aceea că tot timpul o decizie sau o direcție trebuie să pornească top-down și să nu se piardă pe parcurs. Dacă însă doar top-down se dă direcția și nu există și down-top un proces de feedback în care se aduc în față provocările pentru ca echipa de management să intervină cu reajustări, procesul de schimbare este foarte lent sau chiar inexistent.”
Are și a avut noroc, spune el, să lucreze în companii în care procesul de schimbare și transformare organizațională este foarte bine susținut de management. „Orice proces de schimbare organizațională trebuie să aibă susținere în toate etapele, să fie clari responsabilii, să fie o buclă continuă, nu un parcurs unidirecțional.”
Scrisul și sportul – „două activități care te completează ca profesionist”
Mihail este autor a 2 cărți de autocunoaștere și dezvoltare personală, și a avut mai multe blog-uri personale, migrate în timp de pe mihailmusat.ro pe LinkedIn. Acolo împărtășește experiențele sale de business, viață și sport. „Am descoperit o latură aparte a scrisului printr-un exercițiu de grup, când am avut ideea unui blog colectiv. Vedeam valoare din împărtășire și a rămas în mine dorința de a mă conecta la experiențele mele pentru a putea da mai departe. Prin scris am ajuns să comunic mai clar, să învăț cum să mă pun în pielea celuilalt.”
Îl fascinează persoanele pasionate de sport, el însuși un activ practicant de padel și squash, și nu doar atât. Deși Mihail a jucat squash doar la nivel de amatori, a reușit în 2020 să ajungă pe locul 33 în clasamentul național. Tot în 2020 s-a clasat pe locul 3 la Campionatul Național de Squash din România, divizia B. „Sportul îți crește rezistența la stres și capacitatea de a te concentra pentru perioade mai lungi de timp. După mine, hobby-urile și sporturile îmbunătățesc calitatea vieții și cresc reziliența în fața eșecurilor. Dacă pierzi un meci, te concentrezi pe ceea ce poți câștiga mai departe. La fel în business – pierderea unui client nu este o problemă atâta timp cât suntem capabili să câștigăm și să păstrăm mulți alții.”
Ce înseamnă să fii manager DevOps
„DevOps este o zonă tehnică, în care două departamente, dezvoltare și operațiuni de tip SysAdmin, sunt implicate în a lansa și a menține în parametri optimi un site funcțional online. Sunt din ce în ce mai puțini oameni tehnici pe piață raportat la necesarul de cerințe tehnice a tot mai multor tool-uri, iar DevOps ajută în eficientizarea timpului pe care dezvoltatorii de software îl petrec pe taskuri recurente, ajutându-i să se concentreze pe a lucra la funcționalități noi.”
Pentru organizațiile cu produse proprii, care au nevoie de o scalare foarte rapidă și extinderea în alte țări, el crede că este foarte important ca aplicația lor să nu fie de tip monolit, ci împărțită în microservicii. Această orientare în practica de dezvoltare și lansare de produse poate fi susținută din punctul de vedere al culturii organizaționale prin deschidere către tehnologii noi, conștientizarea a ceea ce se cere pe piață și înțelegerea nevoilor consumatorilor. „O aplicație de tip monolit este lentă și nu poate răspunde la fel de repede și agil la cerințe din piață, cum ar fi funcționalități noi sau extinderea unora existente. Mai mult, ele fac foarte greoaie scalarea aplicației și generează costuri nejustificat de mari în acest proces”, spune Mihail. El mai observă că cerințele pieței sunt tot mai avansate și este nevoie de o cultură agilă și dinamică la fel ca piața în care o anumită companie activează.