410 views 13 mins 0 comments

Constantin Chiriac, președinte FITS: „Festivalul de la Sibiu este imaginea în miniatură a evoluției tehnologiei de la FAX la Internet, VR și AR”

In #ArtsTalk, #Pathfinders, #People
January 27, 2022

„Să nu te arăți pe tine. Să dăruiești fără a te arăta deștept, frumos, înalt, inteligent. Să te duci în fața spectatorului cu palmele căuș și să zici: iată, acesta este sufletul meu. Și, în palmele tale, să fie cu adevărat sufletul tău”, crede Constantin Chiriac, directorul teatrului Radu Stanca din Sibiu și președintele Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), că ar trebui să fie trăsătura esențială a fiecărui actor.

Vorbește poezie de la trei ani. Încă de când l-a învățat să citească, urmărind cu degetul, bunica Ecaterina, dinspre mamă. Era vara lui 1968, când părinților săi le-a fost confiscată averea, iar aceștia s-au văzut nevoiți să construiască o casă nouă. Așa că l-au trimis la bunică, să-i citească povești și poezii, iar toamna, când s-a întors în Prisăcani, Constantin Chiriac deținea-n tolbă infinită poezie. Și avea nenumărate rude care să-l recompenseze cu generozitate pentru toate orele-n care le recita fără oboseală. Așa a reușit să-și câștige primii bani de buzunar.

A absolvit Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București în 1980. Un an mai târziu a debutat pe marele ecran în filmul Croaziera, iar în 1987, Constantin Chiriac l-a interpretat pe Nilă din Moromeții, în regia lui Stere Gulea. S-a specializat în management cultural la Universitatea Hull din Marea Britanie și la Universitatea din Richmond, Virginia, SUA. În 2006 a devenit doctor în teatru, iar în 2009 director al Teatrului Radu Stanca din Sibiu.

Mărturisește că ar scoate din limba română verbul mă descurc și l-ar înlocui cu: construiesc, iubesc sau stimez. La fel de mult îi displac și proverbe precum „capul plecat sabia nu-l taie”. „Dar, despre lecții de semantică, pe altă dată”.

Constantin Chiriac crede că destinul fiecăruia este unic, că tot ceea ce ni se întâmplă ne este menit și că trebuie să mulțumim pentru tot ceea ce primim și dăruim. Nimic nu este întâmplător, spune el. Iar tot ceea ce construim – vine ca un dar divin. Și, nu se sfiește să repete, că „cel mai important lucru este să construim”. „Să avem rațiunea de a dărui, de a pune credință și speranță, de a-i bucura pe cei din jur”. Așa cum o face el, pentru că există ceva aparte în Constantin Chiriac. El nu vede lucrurile în mod convențional. Foarte bun observator, Constantin Chiriac are o abilitate extraordinară de a analiza toate planurile unei situații – ceea ce îl ajută să supraviețuiască în circumstanțe care pot părea imposibile pentru cei din jurul său.

Nu a crezut niciodată că va dezvolta o Scenă Digitală. „Suntem totuși singurul teatru care a făcut asta. Trebuie gândit acum și aici cum facem ceva pentru publicul care este rațiunea noastră de a fi”.

Pe 6 ianuarie 1990, atunci când a plecat pe banii săi în Berlinul de EST să ajute teatrul din Sibiu a decis să pună temeliile Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS) în România. „Mă duceam ca să putem să avem costume, decoruri, pentru că toate magaziile teatrului și atelierele au ars la Revoluție”. În 1993 a făcut prima ediție FITS. O ediție hibrid. Apropiații i-au spus „că este nebun pentru că garanta cu casa”.

„Festivalul a crescut ca Prâslea din poveste”, iar piața astăzi arată total altfel. „Festivalul de la Sibiu este imaginea în miniatură a evoluției tehnologiei de la FAX la Internet și VR și AR”. 

Anul trecut, el a primit un feedback extraordinar după FITS, 83 de milioane de participanți. Cât despre 2021, anul s-a tradus în 600 evenimente, fizice, online și hibrid.

„Sunt restricții, însă, acestea stimulează vrând – nevrând imaginația și ne pun în situația de a căuta soluții. A fost și este o perioadă grea, dar pe care o putem folosi să ne gândim cât de frumoasă este viața. Suntem o construcție împreună cu pământul, natura, universul, care ține de unicitatea fiecăruia. Suntem surse de inspirație dar și creatori”, crede el.

Se uită la lucruri nefăcute și le vede dintr-o perspectivă amplă. Așa a reușit să regândească totul și să lanseze Scena Digitală – sau noul FITS – singurul festival online de Artele Spectacolului din lume în 2020 și singurul de tip hibrid din lume în 2021. Anul trecut, Constantin Chiriac a reușit să aducă la FITS personalități de renume mondială din industria teatrală, precum Yoshi Oida – unul dintre cei mai importanți actori și regizori japonezi ai momentului, Israel Galvan – renumitul dansator și coregraf spaniol, Helmut Sturmer – scenograful de origine română, cunoscut la nivel international pentru forța impresionantă a artei sale, binecunoscutul actor și scriitor American, apărut în filme precum Dallas Buyers Club, Late Night sau The Changeling – Denis O’Hare. Iar listei i se adaugă și alte nume sonore: Charlotte Rampling – emblematica actriță a cinematografiei europene, câștigătoare a premiului Festivalului de Film de la Berlin și a Premiului Academiei Europene de Film pentru cea mai bună actriță, Akram Khan – unul dintre cei mai apreciați coregrafi ai momentului, Jan Lauwers – fondatorul Needcompany – cu care a creat spectacole experimentale, postdramatice, la limita dintre ficțiune și (auto)biografie sau Maria Pages – o dansatoare și coregrafă recunoscută la nivel internațional, care a contribuit la reafirmarea flamenco-ului pe scena actuală. Cu toții s-au aflat în august 2021, la FITS, în Sibiu.

Când îl descrie, Jonathan Mills, directorul Edinburgh International Culture Summit, îl asemuiește unui bucătar recunscut.

„Întotdeauna a fost o mare plăcere să guști din preparatele realizate de un bucătar recunoscut, căci mereu par mult mai bune decât ceea ce gătești singur acasă. De aceea, mă bucur să revin la Sibiu să mă înfrupt din preparatele extraordinare ale marelui meu prieten și bucătar festivalier, Constantin Chiriac, care gătește atât de bine.”

De-a lungul timpului, Constantin Chiriac a predat la 16 universități de pe mapamond, iar într-un singur an a avut 274 de zboruri cu tot cu drumurile către festivalurile care se petreceau în lume. De fiecare dată, el este invitat special, emerit. A călătorit mult când a fost președinte și membrul juriului Comisiei Europene pentru capitalele culturale.

„Teatrul este viață, iar viața teatrului nu este niciodată mai plină de bogăție decât într-un festival. Trăim mereu în temporal, în provizoriu, construim din nisip și amintirile noastre sunt ceilalți. Istoriile lor sunt istoriile noastre, iar amintirile lor sunt viața noastră. Ce plăcere să îi întâlnesc pe toți acești autori și regizori și să le descopăr spectacolele! Ce plăcere, totodată, să împărtășesc cu aceste tinere generații, atât de simpatice, plăcerea și entuziasmul nostru. Iubesc teatrul și iubesc Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu”, mărturisește Jean Guy Lecat, scenograf și arhitect

Încă din 2017, Constantin Chiriac a început să invite, la Festival, arhitecți prestigioși din toată lumea. De curând, a declarat că vrea să construiască un complex cultural întins pe 29.000 de mp, care să reunească teatrul, muzica și artele spectacolului. Din 2000 încearcă să construiască la Sibiu o clădire altfel. Un teatru cu 3 scene, cu 3 spatii de repetiții de aceeași dimensiune cu scenele din teatru, cu un centru de congrese si un institut de cercetare. „FITS este cea mai mare oportunitate pe care o poate avea o comunitate de a folosi imaginea si atmosfera de festival pentru a crea un context bun unor astfel de proiecte. Am invitat cele mai mari case de arhitectură, structuri de consultanță, lideri de instituții culturale și arhitecți importanți din întreaga lume. Acum avem studiul de prefezabilitate. Este un proiect complex și uriaș cu multe necunoscute încă. O investiție foarte mare, va presupune și atragerea unui investitor privat. Sibiul este unul dintre cele mai bune exemple din lume de cum se schimbă comunitatea printr-un proiect cultural. Marii arhitecți și directori de spații culturale, inclusiv ARUP vă pot vorbi mai multe despre forța acestui oraș și despre forța FITS.

„Pentru mine, căutarea artei în Sibiu este aventura de a găsi familia și toate marile bucurii ce pot reieși din relațiile între oameni. De exemplu, nu știam că, în România, voi descoperi o familie. O aventură prin lumea artelor spectacolului, plus pura îmbrățișare a valorilor umane. Vă mulțumesc pentru acceptarea noilor legături în lumea artelor spectacolului pe care le împărtășim reciproc în vederea realizării unui festival în comunitățile din care venim. Rămâneți cu toții în inima mea”, spune Joe Melillo, Consultant Artistic Internațional Columbia Artists Music LLC & Brooklyn Academy of Music.

„Lucrurile trebuie gândite în evoluția lor. Este important să mulțumim pentru tot ce am primit, pentru ce am dăruit și să înțelegem că nimic nu este întâmplător. Toate întâlnirile, tot ce am construit vin ca daruri divine, dar dacă înțelegem legile iubirii necondiționate de nimic”, conchide Constantin Chiriac.

/ Published posts: 322

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited, Adevărul și ulterior în cadrul revistei NewMoney. Pe LeadersTalk.ro acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială. bianca[@]leaderstalk.ro