Connect with us

#People

Cosmin Șerban, TAKT Manpower: Piața forței de muncă din România este complexă și într-o continuă schimbare

Published

on

Chiar dacă 2021 a fost un an încă în plină pandemie, acesta a adus beneficii la nivel de ramură, consolidând și mai mult ideea de a oferi angajaților un program de lucru flexibil, și în același timp, încurajând schimbările din piața forței de muncă prin digitalizare, mărturisește Cosmin Șerban, directorul executiv al companiei TAKT Manpower

Compania și-a continuat activitatea într-un format hibrid, astfel încât să beneficieze de avantajele lucrului în echipă, la birou, cât și de flexibilitatea și mobilitatea oferită de lucrul la distanță. „Recrutarea de personal și onboarding-ul s-au desfășurat și ele în același format hibrid, chiar și înainte de situația actuală generată de pandemie, fiind specifice recrutării din afara țării”, spune Cosmin Șerban.

Comparativ cu 2020, pentru TAKT Manpower, anul trecut a adus o creștere a activității companiei, atât la nivel de România, cât și în proiecte internaționale. În plus, Guvernul României a aprobat noul contingent pentru 2022 a numărului de avize de muncă pentru lucrători străini. Contingentul a fost stabilit la 100.000 avize, un număr record pentru România. „Această decizie demonstrează încă o dată deficitul mare de forță de muncă înregistrat pe plan național, susținut în același timp și de solicitările primite de IGI din partea angajatorilor autohtoni”, explică el. Astfel, acest nou contingent aprobat este dublu prin comparație cu anul 2021, când inițial a fost stabilit la 25.000 angajați, urmat de o suplimentare la un total de 50.000, mai spune el. „Pentru anul 2019 și 2020 plafonul a fost menținut la valoarea de 30.000 de avize de muncă pentru cetățeni din afara Uniunii Europene. Datele ne arată pentru anul 2018 un contingent de 15.000 de angajați, iar pentru anii 2017, 2016 și 2015 numărul a fost de 5.500”

La nivel de investiții, TAKT Manpower se concentrează pe eficientizarea procedurilor interne pentru a accelera și a simplifica activitatea de recrutare. Spre exemplu, pentru proiectele de recrutare de mari dimensiuni, organizează deplasări împreună cu clienții în țările de origine, spre a realiza întreaga procedură de interviuri și probe practice, cu scopul de a selecta cei mai buni lucrători, într-un mod cât mai transparent și eficient.

Piața forței de muncă din România este complexă și într-o continuă schimbare. Furnizarea de resurse umane de origine străină reprezintă o zonă ce îți permite o dezvoltare în formă continuată, cât timp ai o deschidere spre diversitate poți să colaborezi cu orice domeniu, de la construcții la HoReCa, de la IT la sudură specializată pentru industria navală sau zona transporturilor/logistică, mai spune Cosmin Șerban. Nu doar domeniile sunt importante, ci și pachetul oferit, în cazul lor – de la recrutare personal străin direct pentru client la outsourcing specializat pe nevoile clientului și consultanță pentru performanța forței de muncă. „Ne-ar plăcea sa vedem o deschidere mai mare din partea companiilor din România către opțiunea de a apela la lucrători străini pentru susținerea și chiar creșterea nivelului de activitate si productivitate”.

„Spre deosebire de alte sectoare, pandemia a avut un impact mai mic în zona noastră de activitate, lucru în special susținut de creșterea continuă a pieței de construcții din România. Am avut totuși dificultăți în relațiile cu autoritățile implicate în procesul de recrutare de personal străin, activitatea lor fiind redusă și pe anumite perioade chiar sistată, în această perioadă”.

Pandemia COVID, recunoaște el, le-a atras atenția asupra nevoii continue de a-și îmbunătăți procedurile interne spre un mod de lucru mai flexibil, digitalizat, adaptabil din punct de vedere al prezenței în persoană la birou. „Implementarea de noi tehnologii care să susțină acest nou model de lucru și o planificare mai bună a bugetelor si cash flow-ului sunt câteva dintre aspectele cărora le-am acordat o mai mare atenție în ultima perioadă”.

TAKT Manpower România este o companie care oferă servicii specializate de forță de muncă din Asia, de la recrutare directă pentru client, outsourcing pentru anumite industrii și domenii de activitate, la servicii de consultanță în managementul lucrătorilor. Suntem parte a unui grup internațional de companii axat pe furnizarea de soluții pentru piețele care se confruntă în prezent cu problema deficitului de forță de muncă și a lipsei unor lucrători specializați. În timp ce TAKT Manpower este furnizorul operațional și de livrare a soluțiilor, grupul nostru este un deschizător de drumuri în dezvoltarea și implementarea instruirii și calificărilor lucrătorilor migranți din coridorul format de Orientul Mijlociu și India. Expertiza grupului nostru constă în conceperea, dezvoltarea și furnizarea de soluții durabile complete, care îmbunătățesc performanța managementului și a forței de muncă, prin implementarea unor instrumente și sisteme unice care duc la creșterea exponențială a productivității companiei.

Cosmin Șerban este Director Executiv în cadrul companiei TAKT Manpower. Este absolvent al cursurilor de Administrare a afacerilor din cadrul Universității Comerciale Luigi Bocconi Milano și al cursurilor de master în Afaceri Internaționale desfășurate în cadrul Aston Business School, UK. Pe perioada colaborării sale cu echipa departamentului de taxe din cadrul unei companii de consultanță din Big Four, a dobândit o experiență complexă în gestionarea sarcinilor companiilor și clienților la nivelul regional EMEA. Cosmin este implicat in activitatea unor companii cu diverse arii de activitate precum comerț internațional, construcții civile, recrutarea de personal din Asia și e-Commerce.

Sunt somelier de tinere talente într-ale antreprenoriatului. Altfel spus, redactor LeadersTalk din octombrie 2021. Pentru propuneri editoriale mă puteți contacta pe adresa de email: alexandra@leaderstalk.ro

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#News

Andrei Pitiș: De ce dau faliment 9 din 10 startupuri? Cele 5 elemente definitorii într-un business

Published

on

La nivel internațional, 9 din 10 startupuri dau faliment, indiferent de industria în care activează. Andrei Pitiș, fondator Simple Capital, afirmă că ia în calcul 5 elemente atunci când analizează un business, printre care produsul, echipa potrivită și finanțarea adecvată.   

În 1997, la doar 25 de ani, Andrei Pitiș devenea cofondator al unui startup din Silicon Valley. De atunci și până în prezent a participat la scrierea multor povești de succes, printre care și lansarea Vector Watch, companie care producea ceasuri inteligente și care, în 2017, a fost achiziționată de Fitbit. În 2020, a lansat Simple Capital, vehicul de investiții prin care a finanțat peste 30 de startupuri. Invitat de Vlad Mercori la Conferința The StakeBorg Talks, Andrei Pitiș a povestit despre cultura antreprenorială din România, despre motivele pentru care un startup ajunge să dea faliment dar și despre oportunitățile aduse de industria blockchain.  

Andrei Pitiș: În 2010, existau doar vreo 10 startupuri de tehnologie în România

Potrivit acestuia, unul dintre motivele pentru care ecosistemul de startupuri de tehnologie a întârziat să apară în România a fost reprezentat de lipsa exemplelor de succes din plan intern.

„La Babson College, în SUA, se analizează ecosistemele de antreprenori și lucrurile de care e nevoie ca ele să se dezvolte. Printre aceste lucruri se numără și existența exemplelor de succes. În România, astfel de exemple au apărut destul de târziu. Au fost vreo două, trei din zona de cybersecurity, printre care și RAV Antivirus al lui Radu Georgescu, vândut către Microsoft. Au fost puține exemple de acest fel.     

În 2010, când eu am început să susțin mai mult dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din România, nu era nimic. Era o singură casă, Bucharest Hub, undeva pe la Unirii, unde se întâlneau cele 10 startupuri de tehnologie care existau în România cu totul. În acel moment, am fost câțiva care ne-am decis să ajutăm: Bogdan Iordache, cel care a făcut How to Web, Radu Georgescu, care realizase un exit și voia să facă investiții, am fost eu care veneam cu experiența din Silicon Valley foarte pregnantă și care aici nu exista deloc. Mă duceam acolo printre cele 10 startupuri și vorbeam despre ce se întâmplă în Silicon Valley și toți se uitau lung la mine. Nu înțeleg de ce nu se duce lumea din România în Statele Unite. Urcați în avion și mergeți în California. Mai ales dacă sunteți tineri”, i-a îndemnat Andrei Pitiș pe cei prezenți la conferința The StakeBorg Talks

De ce 9 din 10 startupuri dau faliment?

Potrivit fondatorului Simple Capital, la succesul unui startup contribuie o serie de factori, cei mai importanți dintre aceștia fiind unicitatea sau calitatea crescută a produsului, echipa potrivită, finanțare adecvată, leadership și timing: 

  1. Produs unic sau de calitate

Produsul pe care îl faci nu trebuie să fie neapărat unic, dar trebuie să fie un produs de calitate. Trebuie să aducă valoare cumpărătorului, ca acesta să fie dispus să-ți plătească prețul pe care îl ceri.

  1. Echipa

De foarte multe ori, startupurile eșuează din cauză că fondatorii nu reușesc să alcătuiască o echipă competitivă, care să poată executa produsul. 

  1. Finanțare adecvată

Un startup are nevoie de un echilibru din punct de vedere financiar. Nici de prea mulți bani, dar nici de prea puțini.

  1. Leadeship

Un proiect antreprenorial aflat la început de drum nu are nevoie doar de o echipă bună, ci și de unul sau chiar de doi lideri cu viziune care să inspire echipa. 

  1. Timing

Timingul este, poate, cel mai important din cele cinci. Dacă fondatorii reușesc să construiască produsul potrivit, să aibă echipa necesară, să atragă investițiile potrivite și să dea dovadă și de leadership, eșuează din cauza timingului. De foarte multe ori se întâmplă să fie construite produse foarte bune dar care nu sunt înțelese de către public. 

În ceea ce privește caracteristicile necesare unui fondator, Andrei Pitiș susține că, de departe, cea mai importantă este reziliența: 

„Se spune că un om de afaceri de succes este un om de afaceri fără succes care s-a mai ridicat o dată. Contează să poți să te ridici de fiecare dată după ce cazi. Și aș mai adăuga un lucru. În viață, creșterea unei persoane nu este liniară și la fel se întâmplă și cu antreprenorii. Aceștia încearcă ceva, se dezvoltă, mai apoi se confruntă cu un eșec, pentru a crește ulterior din nou. Un antreprenor care nu s-a confruntat cu eșecuri este riscant.  E ca un luptător care nu are răni din alte lupte”, atrage atenția Andrei Pitiș. 

Nevoi tip analgezice vs. nevoi tip vitamine

„Istoric, primele businessuri au apărut pentru a satisface niște nevoi primare, oferind cazare și mâncare. Dacă faci o casă, vei găsi la un moment dat pe cineva care să o cumpere pentru că are nevoie de un acoperiș deasupra capului. Acestea sunt niște nevoi clare. În ultimii zeci de ani, de când a luat naștere internetul, au apărut aceste nevoi inventate, precum nevoia de a avea o poză de profil cool. Aceasta nu este o nevoie reală, dar simți că nu poți trăi fără. Se creează niște trenduri pe care poți să le urmărești din punct de vedere social și să vezi când ele devin analgezice mai degrabă decât vitamine. Pentru că dacă uiți să-ți iei vitaminele nu se întâmplă mare lucru și poți trăi fără, însă dacă ai uitat să-ți iei analgezicele cu tine, cobori până la farmacie să ți le cumperi pentru că nu poți trăi fără ele. În limbajul antreprenorial, analgezice sunt supranumite acele nevoi care cresc din ce în ce mai mult în importanță. La început, foarte multe nevoi apar mai degrabă ca niște vitamine. De exemplu, să ai o poză frumoasă pe Instagram este o vitamină pentru marea majoritate a oamenilor. Dar pentru cei care creează conținut în social media, nevoia de a avea la profil o poză făcută de un profesionist devine una de tip „analgezic”, adaugă fondatorul Simple Capital. 

Andrei Pitiș, unul dintre primii advisori ai startupului Elrond

Antreprenor și investitor în startupuri de tehnologie, Andrei Pitiș nu a stat departe nici de industria blockchain, în 2018 devenind unul dintre primii advisori ai Elrond, startup autohton ajuns, între timp, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură blockchain la nivel internațional. 

„Prin 2018, eram la Fitbit, după ce vândusem Vector Watch către ei și lucrurile mergeau destul de bine. Începusem din nou să vreau să fiu deschis în a fi advisor pentru startupuri. Atunci, Lucian Todea, pe care îl cunoșteam, a venit la mine alături de Beniamin Mincu, mi-au povestit despre startupul lor și mi-au propus să le fiu advisor. Eu nu mă pricepeam la blockchain și le-am zis acest lucru, însă ei voiau să-i ajut cu know-how privind creșterea businessului și a echipei, să îi pun în legătură cu companii din plan extern și cu alți posibili advisori. (…) Ulterior, am început să citesc din ce în ce mai mult și să înțeleg ce se întâmplă în spatele tehnologiei”, afirmă Andrei Pitiș.   

Andrei Pitiș trage un semnal de alarmă cu privire la investițiile în industria crypto, susținând că proiectele câștigătoare sunt greu de anticipat. Totuși, chiar dacă este greu să identifici use case-urile viitoare ale unei tehnologii emergente, exact ca în cazul bulei dotcom de la începutul anilor 2000, cele mai mari șanse de reușită le au proiectele care dezvoltă infrastructura acelei tehnologii. Tocmai din acest motiv, și în cazul de față, singurele proiecte cu care alege să lucreze sunt cele care construiesc în zona de infrastructură blockchain.  

Continue Reading

#Banking

Gyula Fatér, CEO OTP Bank România: Sectorul bancar este foarte sensibil la schimbările macroeconomice (…). Cu toate acestea, băncile locale au o poziție bună, sunt mai puternice decât acum doi ani și au capacitatea de a continua să finanțeze întreprinderile locale

Published

on

Într-un interviu acordat LeadersTalk.roGyula Fatér, CEO-ul OTP Bank România, vorbește despre principalele amenințări și oportunități pentru situația financiară a băncilor în 2022. Și nu numai.

Care sunt principalele oportunități pentru bănci, până la sfârșitul lui 2022?

Gyula Fatér: Dat fiind că, până la sfârșitul anului, contextul din sectorul bancar și din economie în general nu se va schimba drastic, adevărata oportunitate constă în a ne face treaba cum trebuie, adică a finanța economia locală și a oferi soluții pentru clienții noștri.

În ultimii doi ani, toate activitățile au fost afectate într-un fel sau altul, mai întâi de pandemie, iar acum de situația geopolitică, astfel încât oportunitățile pe termen scurt au fost limitate. Astfel, este important să ne concentrăm și să ne continuăm planurile pe termen mediu și lung, să îmbunătățim constant partea operațională a activității, să ascultăm vocea pieței, să sprijinim și să finanțăm clienții.

Sectorul bancar a beneficiat de un val de investiții recente, și-a sporit capacitatea digitală și se află într-o poziție bună, fiind capabil să sprijine și să ofere servicii clienților locali. Același lucru este valabil și pentru OTP Bank, care a implementat un număr semnificativ de investiții, și-a îmbunătățit operațiunile și și-a dezvoltat semnificativ prezența digitală. Toate acestea au contribuit la consolidarea relației cu clienții noștri, la asigurarea unui nivel înalt de calitate a serviciilor și au dus la creșterea numărului de clienți noi. În plus, această abordare s-a dovedit a fi soluția potrivită pentru noi, având în vedere și rezultatele pe care le-am obținut în primul semestru, cu o dublare a profitului operațional față de același interval al anului trecut.

Care este principala amenințare pentru situația financiară a băncilor?

Gyula Fatér:  Sectorul bancar este foarte sensibil la schimbările macroeconomice și oricine poate observa cu ușurință acest lucru, doar uitându-se la principalii indicatori, la evoluția acestora și la modul în care se ajustează ratele dobânzilor, după aceea. Cu toate acestea, băncile locale au o poziție bună, sunt mai puternice decât acum doi ani și au capacitatea de a continua să finanțeze întreprinderile locale.

Dar amenințarea serioasă ar putea apărea dacă actualele condiții vor continua, dacă inflația își va menține ritmul curent fără semne de scădere, ceea ce înseamnă politici monetare mai stricte, rate ale dobânzii mai mari și, la un moment dat, un risc crescut de neplată pentru o categorie de clienți.

Cum estimați că va evolua sistemul bancar românesc în acest an?

Gyula Fatér: Sectorul bancar are o poziție solidă și un nivel bun de lichidități și resurse pentru a continua să distribuie fonduri în întreaga economie. Dacă ne uităm la cifrele din primul semestru, băncile au raportat rezultate mai bune, companiile contractând credite noi în lei și euro în valoare de 34,3 miliarde de lei, cu circa 32% mai mult decât volumul din primul semestru din 2021, potrivit datelor BNR. În acest caz, programul IMM Invest al statului a jucat un rol esențial.

Chiar dacă volumul creditelor contractate de persoanele fizice a crescut într-un ritm mai lent decât înainte, de doar 9,5% la sfârșitul lunii iunie, există motive să credem că lunile rămase din acest an vor arăta o tendință de încetinire.

Dacă ne uităm la analiza sectorială a cererii și a creditelor noi, observăm, de asemenea, o creștere de două cifre, de 16,1%, pentru domeniul serviciilor, în timp ce agricultura, un sector din ce în ce mai dinamic, a avut un sold al creditelor cu 13,9% mai mare decât în primul semestru din 2021.

Dat fiind că BNR majorează acum rata dobânzii cheie într-un ritm mai alert, pentru a lupta împotriva inflației din ce în ce mai mari, creșterea costului de majorare a creditului va încetini activitatea de business. Cu toate acestea, afluxul de numerar provenit din PNRR și din alte programe concepute de guvern poate contribui la evitarea recesiunii și la asigurarea unei aterizări ușoare.

Care ar trebui să fie principala strategie de susținere a activității bancare în acest an?

Gyula Fatér: Strategia noastră se bazează atât pe digitalizare, cât și pe relaționare directă cu clienții. Ambele sunt din ce în ce mai importante în vremuri dificile. Nu am închis sucursale, ci am angajat mai mulți consilieri pentru a ne putea ajuta clienții, în persoană. Acum este și mai important, pentru că oamenii au mai multe întrebări în situații de incertitudine. De asemenea, reacționăm rapid la modificările pieței, ajustăm și îmbunătățim ratele dobânzilor oferite și punem la dispoziția clienților una dintre cele mai bune oferte de creditare/ economisire de pe piață.

Există, de asemenea, strategia operațională și cred că tendința ultimilor ani este una utilă, care a adus constant investiții mari în sectorul bancar, mai ales în digitalizare, și generează produse și servicii noi, inovatoare și de calitate.

Cum credeți că vor evolua creditele neperformante? Ce măsuri a luat OTP Bank pentru a îmbunătăți nivelul creditelor neperformante?

Gyula Fatér: Aceasta este un aspect pe care îl urmărim în mod constant și, conform ultimelor date ale BNR, primele luni ale acestui an indică o ușoară îmbunătățire în ceea ce privește creditele neperformante, la 3,31%. Nu există semne serioase că împrumuturile neperformante vor cunoaște o creștere bruscă, dar riscurile se acumulează în toată economia, așa că ne pregătim în consecință. Având în vedere creșterea rapidă a portofoliului de credite al băncii în ultimul an, coroborată cu perspectivele nu foarte optimiste pentru unele sectoare economice, OTP Bank a constituit deja provizioane de risc suplimentare, pentru a rămâne în siguranță.

De asemenea, în ceea ce privește asistența pe care o oferim clienților, efectuăm periodic analize pentru a determina dacă și ce parte a clienților noștri ar putea deveni vulnerabilă, astfel încât să putem oferi soluții constructive pentru a le atenua situația, dacă aceasta devine dificilă.

Continue Reading

#Banking

Răsvan Radu, CEO UniCredit Bank: Estimăm pentru 2022 o creștere la nivelul pieței de aproximativ 10% a creditelor pentru companii comparativ cu anul precedent și în jur de 5% pentru persoanele fizice

Published

on

Într-un interviu acordat LeadersTalk.ro, Răsvan Radu, CEO-ul UniCredit Bank vorbește despre principalele amenințări și oportunități pentru situația financiară a băncilor în 2022. Și nu numai.

Care sunt principalele oportunități pentru bănci până la finele lui 2022?

Răsvan Radu: În contextul economic actual, cred că oportunitățile pe termen scurt – până la finele anului 2022 – se referă în principal la a rămâne alături de clienții noștri, persoane fizice și companii, și la a continua să sprijinim economia reală, cu instrumente adecvate contextului economic. Pe toată perioada ultimilor ani, sistemul bancar s-a dovedit capabil și disponibil să finanțeze economia, iar băncile sunt pregătite în continuare să facă față unui context economic potențial nefavorabil, având în vedere indicatorii financiari buni. Nevoia de finanțare pentru proiectele viabile, solide, rămâne – și, ca atare, noi credem că va exista în continuare apetit pentru finanțare. Estimăm pentru 2022 o creștere la nivelul pieței de aproximativ 10% a creditelor pentru companii comparativ cu anul precedent și în jur de 5% pentru persoanele fizice.

Dacă ne uităm pe termen mai lung, în condițiile unor fluxuri de fonduri europene de aproximativ 80 de miliarde de euro care pot intra în economia națională, atât în cadrul Planului Național de Reconstrucție și Redresare cât și prin intermendiul Cadrului Financiar Multianual 2021-2027, sistemul bancar românesc are ocazia de a participa la susținerea unor proiecte de anvergură cu finanțare europeană, în domenii cheie ale economiei, cum sunt cele ale energiei, digitalizării, agriculturii ori marii infrastructuri.

În ceea ce ne privește, la UniCredit Bank România vom continua să sprijinim economia reală și să rămânem un partener de încredere pentru clienții noștri, atât companii cât și persoane fizice.

Care este principala amenințare pentru situația financiară a băncilor?

Răsvan Radu: Dacă ne referim la potențiale semnale de alarmă, suntem foarte atenți la o eventuală creștere a creditelor neperformante, în special în segmentul creditelor cu dobânda variabilă, ca urmare a înăspririi politicii monetare și, drept consecință, a creșterii dobânzilor.

Totuși, în martie 2022 rata creditelor neperformante la nivel de sistem era de doar 3,3%, iar rata acoperirii cu provizioane de 67,2% (o creștere semnificativă de la 63% în decembrie 2020) și avem încredere că măsurile de sprijinire a economiei adoptate de guvern îi vor ajuta pe debitori să evite dificultăți suplimentare. Totuși, riscul de credit ar putea să crească moderat în următorii ani, dacă economia încetinește.

În plus, implementarea noului moratoriu public poate fi un factor cu impact asupra profitabilității băncilor, în condițiile în care creditele amânate la plată nu vor mai fi exceptate de la provizionare, așa cum s-a întâmplat în cazul OUG 37/2020. Totuși, e important de spus că, date fiind rezultatele financiare din perioada precedentă și capitalizarea bună, sistemul bancar este într-o poziție în care poate face față unor evoluții economice nefavorabile.

Cum estimați că va evolua sistemul bancar românesc în acest an?

Răsvan Radu: Sectorul bancar este într-o poziție solidă, cu o rată de adecvare a capitalului și indicatori de lichiditate mult peste nivelurile minime (solvabilitatea sectorului a fost de 21,4% în martie 2022, potrivit Raportului asupra stabilității financiare, publicat de BNR). Mă aștept, așadar, ca și în următoarea perioadă evoluția să fie una pozitivă, băncile continuând să fie o parte a soluției în susținerea economiei reale, finanțând proiecte, atâta timp cât debitorul demonstrează o situație financiară echilibrată și un proiect viabil. Ritmul de creștere a creditării companiilor va rămâne cel mai probabil cu două cifre și anul acesta, chiar dacă mai redus față de 2021, iar pe segmentul creditării persoanelor fizice creșterea va fi una mai moderată, cu o cifră, și va veni preponderent din zona de consum. Și economisirea continuă să crească, depozitele totale ale rezidenților înregistrând în luna mai 2022 un plus de 10,4% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent; este de așteptat ca anul acesta depozitele rezidenților să crească mai lent comparativ cu 2021 (când creșterea a fost de 13,9%), cu un ritm de aproximativ 5%.

În ceea ce privește UniCredit Bank România, ne vom continua activitatea la fel de susținut ca și până acum, menținând întotdeauna o abordare prudentă și, astfel, o creștere sustenabilă. Am avut în toată acestă perioadă și continuăm să avem numeroase solicitări de finanțări, în principal dinspre sectoare de activitate cu evoluție pozitivă, precum energie, agricultură, industrie alimentară, sector public, telecom, IT, industria chimică, farmaceutică, sănătate.

UniCredit Bank a dovedit de-a lungul anilor un angajament permanent de a fi un partener activ al autorităților, al beneficiarilor, atât publici cât mai ales privați, creatori de plus valoare în economie și comunități.

Care ar trebui să fie principala strategie de susținere (continuare) a activității bancare, anul acesta?

Răsvan Radu: O primă direcție este continuarea activității de creditare în condiții de prudență și într-un ritm mai moderat decât anul trecut, dat fiind mediul economic dificil. Este de menționat efortul voluntar pe care băncile îl fac pentru a sprijini clienții în dificultate, la solicitarea acestora, prin restructurarea creditelor sau conversia creditelor din lei în valută, cu precădere în cazul companiilor.

Totodată, resursele atrase de la clienți continuă să fie solide, însă este de așteptat ca anul acesta depozitele să crească mai lent, cu o singură cifră, comparativ cu anul precedent, pe fondul temperării apetitului pentru economisire. Ne așteptăm la o creștere ușor mai rapidă pe segmentul depozitelor companiilor și al depozitelor în valută, ca mijloc de protecție a veniturilor în condiții de incertitudine economică și geo-politică. UniCredit a fost printre primele bănci care au majorat bonificația la resursele financiare ale populației, oferind dobânzi în topul ofertelor din piață pentru depozitele la termen în lei.

Nu în ultimul rând, o direcție importantă de acțiune la nivelul sistemului bancar este continuarea digitalizarii, băncile intensificând deja investițiile în transformarea digitală, ceea ce va determina reducerea cheltuielilor operaționale pe termen mediu și lung și, în plus, lărgirea bazei de clienți, prin atragerea segmentului tânăr utilizator de tehnologii moderne.

Cum credeți că vor evolua creditele neperformante? Care au fost măsurile pe care le-a avut UniCredit privind îmbunătățirea nivelului de credite neperformante?

Răsvan Radu: Așa cum am menționat, calitatea activelor în sistemul bancar a continuat să se îmbunătățească; aceasta rămâne însă, fără doar și poate, unul dintre indicatorii la care suntem foarte atenți. În ceea ce ne privește, date fiind business-ul solid pe care l-am dezvoltat de-a lungul anilor, rezultatele bune obținute și politica de risc prudențială, suntem bine poziționați pentru a gestiona provocările actuale și a valorifica oportunitățile. UniCredit a întreprins proactiv acțiuni care au condus la consolidarea bazei de capital prin acumularea unor rezerve de capital și limitarea volatilității în P&L și Bilanț.

Este piața autohtonă atractivă pentru investitorii străini din domeniul financiar bancar?

Răsvan Radu: România este o piață mare pentru produsele financiare, încă sub-bancarizată, cu o piață de capital care se dezvoltă. În plus, sunt multe sectoare economice în creștere, precum agribusiness, energie regenerabilă, anumite sectoare productive sau din domeniul serviciilor. În aceste condiții, piața autohtonă continuă să fie atrativă pentru investitorii străini.

Continue Reading

Trending