131 views 19 mins 0 comments

Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo România și Bulgaria: Orice tip de criză este ușor de depășit dacă liderul este un bun ascultător și un bun comunicator

In #People, #Talks
April 21, 2022

Manuel Fernandez Amezaga s-a născut și a crescut în Spania. Pe parcursul carierei sale, a călătorit foarte mult, nefiind de mirare că a interacționat cu nenumărate culturi. În urmă cu aproape doi ani, atunci când a aflat despre o nouă oportunitate în România, se afla în Filipine și era aproape de finalul primului său mandat de CEO în cadrul Sodexo Group.

„Diversitatea culturală a jucat un rol important în dezvoltarea mea personală și profesională si am beneficiat foarte mult de acest lucru în cadrul Sodexo, întrucât compania este prezentă în multe țări de pe glob. Astfel, acum aproape 2 ani, am spus <<da>> României. Apoi am căutat să aflu câte ceva despre cultura țării de la colegii mei români care lucrează în businessul internațional  Sodexo sau de la spanioli care lucrează pentru alte companii de aici. Toți mi-au spus numai lucruri bune despre România și despre români, iar acum pot să confirm că românii au standarde înalte în ceea ce privește calitatea muncii lor, etica în relațiile de business și sunt foarte dedicați – lucruri pe care le admir foarte mult”, a povestit Manuel Fernandez Amezaga, CEO Sodexo România și Bulgaria, pentru LeadersTalk.ro.

Deși pe cei mai mulți dintre colegii cu care lucrează în țara noastră i-a cunoscut online, pe fondul pandemiei, la fiecare dintre ei a simțit empatie și dorința de ajuta. Și le este foarte recunoscător pentru asta. Manuel Fernandez Amezaga spune că lucrează cu oameni foarte pasionați, care caută mereu să se autodepășească. Și are și un sfat pentru noi, românii, ca popor.

„Îmi place să fiu mereu disponibil și aproape de oamenii din echipă, așa că susțin și promovez în organizație o cultură în care să împărtășim atât succesele, cât și eșecurile, la toate nivelurile. Legat de asta, trebuie să recunosc că, deși eșecurile ajung rar pe agenda noastră, atunci când vorbim despre asta, în ochii colegilor văd dezamăgire și regret. Prin urmare, dacă e să menționez un comportament care merită schimbat, pentru ca românii să-și atingă potențialul maxim, recomandarea mea ar fi să nu se mai teamă și să nu mai fie atât de afectați emoțional de eșecuri – ci, dimpotrivă, să le perceapă ca pe o uriașă oportunitate de învățare”, continuă CEO-ul Sodexo România și Bulgaria.

Am stat de vorbă în cele ce urmează despre cum evoluează piața de tichete și beneficii extrasalariale din țara noastră, ce rol trebuie să aibă un lider în vremuri de criză și care sunt planurile de viitor ale companiei.

Care este, în acest moment, sentimentul ce domină piața în care activați? Care este pulsul în zona de business din România într-un context atât de volatil?

Manuel Fernandez Amezaga: Sodexo este ambasadorul angajaților de pretutindeni și îi ajută pe angajatori să își motiveze şi să îşi arate recunoștința pentru ei, prin instrumente care beneficiază de facilităţi fiscale. În esență, activitatea noastră are rolul de a-i face pe angajați să simtă că angajatorul lor este preocupat de starea lor de bine. Succesul unei companii poate fi asigurat numai de angajați care se simt apreciați, care sunt motivați și implicați.

Ultimii 3 ani nu au fost ușori, iar contextul impredictibil  cu care ne confruntăm cu toții a schimbat felul în care lucrăm și percepția pe care o avem despre locul de muncă și activitatea pe care o desfășurăm. Se vorbește mult despre fenomenul numit „Great Resignation”, de exemplu. De asemenea, atenția noastră se concentrează și asupra tendințelor macroeconomice, în special asupra ratelor ridicate ale inflației, care afectează atât companiile, cât și pe fiecare dintre noi, la nivel individual. 

Într-un astfel de context, instrumentele noastre financiare dedicate recompensării angajaților îi ajută pe aceștia să își crească puterea de cumpărare, sprijinind în același timp companiile să-și optimizeze bugetele.

Specificul activității noastre ne face să avem o perspectivă amplă asupra economiei, angajatorilor și nevoilor acestora, întrucât, prin beneficiile extrasalariale pe care le furnizăm, suntem conectați la peste 30.000 de companii din toată țara și deservim peste 2 milioane de angajați.

Cum au ajutat tichetele viața angajaților români în timpul pandemiei?

Manuel Fernandez Amezaga: Din studiul recent realizat de APET (Asociația Profesională a Emitenţilor de Tichete) cu ajutorul Exact Business Solutions, observăm că pentru 52% dintre angajați tichetele de masă primite de la angajatori au reprezentat un real sprijin în contextul pandemiei de COVID-19. Pe lângă rolul pe care îl joacă în asigurarea prânzului, tichetele oferite pe card au fost deosebit de apreciate, pentru că făceau posibile plățile online sau contactless, reducând, astfel, riscul de infectare prin limitarea contactului cu diverse suprafețe sau chiar cu personalul de la casierie.

Care sunt proiectele sociale în care s-a implicat Sodexo în ultima vreme?

Manuel Fernandez Amezaga: La Sodexo, lucrăm cu pasiune pentru misiunea noastră socială și o integrăm în activitatea noastră de zi cu zi. Prin urmare, ne implicăm social în acţiuni cu impact asupra oamenilor, asupra comunităților în care activăm și asupra mediului. Astfel, am definit obiective foarte clare pentru fiecare dintre rolurile pe care le îndeplinim în societate și economie: rolul de angajator, de furnizor de servicii și de cetățean corporativ.

Pe lângă implicarea noastră activă în programele naționale care fac parte din politicile publice ce vizează sprijinirea durabilă a comunităților dezavantajate – cum ar fi Hot Meals / Mese Calde și programul recent lansat dedicat reducerii riscului de abandon școlar prin Edu Pass – cele mai recente dintre proiectele noastre sociale s-au concentrat pe intervenții concrete al căror scop este să diminueze impactul negativ al pandemiei și al conflictului din Ucraina.

Se consideră adeseori că programele sociale care oferă categoriilor vulnerabile acces la anumite produse sau servicii îi ajută doar pe cei aflați în nevoie. În realitate, însă, astfel de programe produc schimbări la scară mai mare – dar aceste efecte indirecte sunt rareori analizate și luate în considerare.

Un astfel de exemplu este „Mese Calde”, politică socială finanțată din programul FEAD, care utilizează vouchere electronice pentru a le oferi sprijin persoanelor vulnerabile cu vârsta de peste 75 de ani și persoanelor fără adăpost, și care a ajuns la peste 13 milioane de mese calde servite; peste 8.464 de restaurante care au participat la program au beneficiat de un real sprijin în perioada pandemiei.

Unul dintre efectele surprinzătoare ale acestei inițiative a fost că a stimulat economia în zonele rurale și mai puțin dezvoltate, întrucât comunitățile au fost încurajate să dezvolte un mecanism de livrare a mâncării gătite către beneficiari. Astfel, comercianții locali au investit în infrastructură și în crearea de noi locuri de muncă și au integrat modalități electronice de plată, prin instalarea de terminale POS. Au fost instalate peste 23.000 de POS-uri. De asemenea, beneficiarii au învățat foarte repede cum să folosească un instrument digital de plată, cardul, pentru prima dată pentru mulți dintre ei. Astfel toate tranzacțiile au putut fi urmărire, ceea ce a reprezentat o garanție suplimentară că au fost folosite strict în scopul pentru care au fost create. În plus, digitalizarea plăților contribuie la scăderea economiei subterane.

Care sunt cifrele de business pentru anul 2021 pe care ni le puteți împărtăși? 

Manuel Fernandez Amezaga: Activitatea noastră presupune o strânsă legătură cu clienții noștri. De asemenea, activitatea pe care o desfășurăm este strâns legată de evoluția economică și de sănătatea economiei.

Cu toții am trecut prin pandemie și am făcut eforturi pentru a ne reinventa activitatea, pentru  a o digitaliza și a inova, astfel încât să depășim această perioadă în condiții cât mai bune. 

Concentrându-ne eforturile spre lărgirea portofoliului nostru de soluţii de motivare şi incentivare a angajaţilor şi pe digitalizare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor lor şi pentru a le aduce o experienţă plăcută a serviciilor Sodexo, ramanem în continuare partenerul strategic al companiilor din România.

Ce estimări de creștere și ce planuri de dezvoltare aveți pentru anul 2022?

Manuel Fernandez Amezaga: Pentru anul 2022 prognozăm o evoluție bună a rezultatelor noastre financiare, aliniate cu cele de anul trecut. În ceea ce privește planurile de dezvoltare, ne concentrăm pe dezvoltarea portofoliului de produse pentru a face oferta noastra cat mai relevanta pentru clienti si a răspunde nevoilor lor în continuă schimbare.

Prin urmare, inspirați de tendințe și de clienții noștri și angajații acestora, am creat două pachete care pot fi oferite împreună cu cardul de masă Sodexo: Gusto Pass Plus de Sănătate & Gusto Pass Plus de Echilibru.

Aceasta este o ofertă unică și inovatoare pe piața din România a beneficiilor extrasalariale, întrucât cardul de masă oferă acum acces facil la mai multe servicii de diverse categorii, toate concentrate pe calitatea vieții și starea de bine. 

Am construit aceste oferte personalizate, care includ servicii medicale, medicină preventivă și stil de viață sănătos, pentru a răspunde dorințelor și nevoilor reale ale angajaților precum și angajatorilor din România, urmând tendințele globale de creștere a preocupării pentru starea de bine a oamenilor.

Care sunt pilonii pe care se ridică leadershipul adevărat pe timp de criză / în vremuri volatile? Care sunt abilitățile care ajută cel mai mult în astfel de perioade?

Manuel Fernandez Amezaga: Se spune că stilurile de leadership se văd cel mai bine în vremuri de criză – şi pot confirma acest lucru. Și îmi place să observ asta la ceilalți, în special la oamenii din echipa mea pe care îi considerăm a fi talente cu un foarte mare potențial de leadership. În ceea ce mă privește, sunt convins că fiecare tip de criză este ușor de depășit dacă liderul este un bun ascultător și un bun comunicator – asta dacă este o persoană deja investită cu un important capital de încredere, pe care oamenii știu deja că se pot baza, un om pragmatic, cu un ascuțit simț al realității. 

Având în vedere că am început un nou mandat într-o cultură nouă pentru mine, pe care nu o cunoșteam înainte, și la scurt timp după declanșarea pandemiei, ceea ce m-a ajutat și mă ajută în continuare cel mai mult în astfel de vremuri este să-i ascult pe oameni cu empatie și să îi încurajez să găsească ei înșiși soluții. De asemenea, caut mereu să gândesc mai larg decât contextul concret al unei crize și încerc, inclusiv în vremuri de criză, să gândesc la scară mare – și caut să-i inspir și pe ceilalți să adopte această mentalitate.

Cum se adaptează companiile la viața de după restricțiile pandemice? Ce s-a schimbat, ce rămâne la fel, la ce nu ne vom mai întoarce niciodată?

Manuel Fernandez Amezaga: Cu siguranță, pe de-o parte vom reveni la modalitățile de petrecere a timpului și de organizare a activităților din timpul liber de dinainte, cum ar fi călătoriile și petrecerile, iar pe de altă parte, nu ne vom mai întoarce niciodată la modul de lucru anterior. În zilele noastre, nu numai că modul hibrid de lucru a devenit o normă, dar în unele țări au loc dezbateri, și sunt desfășurate chiar programe pilot, cu privire la reducerea săptămânii de lucru la 4 zile lucrătoare.

Ce aduce 2022 nou pe piața de tichete în România?

Manuel Fernandez Amezaga: Digitalizarea completă a ofertei noastre, susținută de cadrul de reglementare, este cel mai important punct de referință din acest an. Atât jucătorii de pe piață, cât și clienții și beneficiarii au migrat complet la acest nou model de operare, care pentru noi este similar cu ceea ce fac companiile fintech. Rolul nostru este de a-i ajuta pe toți să facă ușor trecerea către ecosistemul digital în care operăm: fără hârtie, doar instrumente digitale.

Ce asemănări și ce deosebiri există pe piața tichetelor între România și celelalte țări în care activați?

Manuel Fernandez Amezaga: Sodexo își desfășoară activitatea în 55 de țări de pe glob, iar cultura noastră organizațională foarte deschisă și transparentă asigură condițiile necesare pentru ca noi să putem beneficia cu toții de expertiza colegilor noștri din alte țări. 

În multe țări, sistemul de tichete de masă a fost implementat cu mulți ani înainte de România, iar noi putem spune că este un lucru demonstrat că politicile specifice care folosesc mecanisme de vouchere de masă generează rezultate bune pentru întreaga economie și s-a dovedit că ating obiectivele pentru îndeplinirea cărora au fost concepute. În țările în care suntem prezenți cu beneficii extrasalariale, există o mare varietate de vouchere. 

Voi aminti aici exemplul Belgiei – unde, de mai bine de 20 de ani, Guvernul implementează o politică de mare succes adresată IMM-urilor, ce urmărește să stimuleze inovația, creativitatea și cultura antreprenorială și este susținută de un portofoliu de peste 20 de categorii de scheme de tichete de masă ce vizează cele mai importante nevoi ale IMM-urilor – de la instruire, la transformare digitală și securitate cibernetică.

/ Published posts: 5

De peste 10 ani, Constantin Pescaru scrie despre business și economie. Cel mai mult îi place să descopere poveștile antreprenoriale. Fire curioasă, Constantin este interesat de modul în care antreprenorii de succes iau decizii, acționează, în care își dezvoltă și mențin relația cu echipele pe care le au. Pe LeadersTalk.ro acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială și de leadership.