Connect with us

#IT Revolution

Platformele de fake-news câștigă anual 2.6 miliarde de dolari din reclame. Dragoș Stanca, președinte BRAT: „În web2.0, adevărul a devenit neproductiv”

Published

on

În timp ce jurnalismul se confruntă la nivel internațional cu o subfinanțare masivă, platformele de dezinformare câștigă, anual, 2.6 miliarde de dolari din campanii publicitare finanțate de cele mai importante companii multinaționale, potrivit estimărilor NewsGuard.

Dragoș Stanca, președinte BRAT, afirmă că giganții din industria tehnologiei informației au democratizat atât producția de conținut cât și posibilitatea de monetizare a acestuia prin publicitate. Însă, din cauza respectivului model de business, cea mai importantă nevoie comercială a devenit cantitatea conținutului consumat, și, prin urmare, calitatea acestuia a scăzut progresiv. 

„Cu cât produci mai multă audiență cu atât faci mai mulți bani. În web2.0, undeva pe parcurs, adevărul a devenit neproductiv din punct de vedere comercial. Și atunci au apărut fake-news, clickbait și alte metode prin care suntem, cumva, ținuți captivi să consumăm cât mai mult conținut, să producem cât mai multe afișări, ca acestea să fie vândute cât mai ieftin și să ajungă la cât mai mulți clienți care să plătească astfel de campanii publicitare. Deci, cumva, principiile fundamentale ale relației dintre public, jurnaliști, comercial și editorial s-au fracturat total,” a afirmat Dragoș Stanca în cadrul conferinței The Stakeborg Talks, moderată de Vlad Mercori. 

Viitorul jurnalismului: Descentralizarea platformelor media prin blockchain

Potrivit președintelui BRAT, în web2.0, algoritmii platformelor de social media sunt setați să ne ofere preponderent spre consum conținut care ne place, determinându-ne astfel să petrecem cât mai mult timp conectați și, implicit, să consumăm cât mai multe spoturi publicitare și alte tipuri de conținut comercial.  

„Acest lucru ne duce într-o direcție nebună în care nu mai avem răbdare unii cu alții, nu mai știm să deosebim dezinformarea de informație legitimă, credem că toți jurnaliștii sunt corupți și că nimeni nu mai face conținut cu bună credință ci doar din interes comercial. Toate aceste lucruri vor trebui corectate în timp,” a adăugat Dragoș Stanca în cadrul dezbaterii The Stakeborg Talks. 

Potrivit acestuia, prin adoptarea tehnologiei blockchain, creatorii de conținut au capacitatea de a recâștiga încrederea publicului. 

„Descentralizarea în content ar însemna, în principiu, transparentizarea totală a proceselor care pot avea impact în politicile editoriale. Acest lucru poate însemna, de asemenea, faptul că oamenii vor cunoaște regulile jocului de la început și că ele nu pot fi schimbate pe parcurs, fiind înscrise într-un block al unui blockchain. De exemplu, Facebook a schimbat regulile jocului de sute de ori pe parcursul contractului pe care, prin termeni și condiții, îl are cu toți utilizatorii platformei. 

În al doilea rând, vorbim de partea de răspundere. Poți verifica dacă o știre a fost modificată, dacă o fotografie, care este și NFT, este cea originală sau dacă este trucaj. Nu mai poți fi manipulat atât de ușor crezând că ți se confirmă biasurile. Cred că principiile blockchainului, împreună cu etica jurnalismului hardcore, pot naște un ecosistem mult mai sănătos,” a adăugat Dragoș Stanca.

Generalizarea, mama autocrației

Dragoș Stanca afirmă că, într-adevăr, o mare parte din media a fost viciată și și-a trădat misiunea, fiind infestată de interese nelegitime, însă există în continuare jurnalism onest care servește interesului public.

„Generalizarea este mama autocrației și apoi a dictaturii. Există nuanțe: Nu toți sunt la fel. Dau foarte des acest exemplu: Gândiți-vă că o bună parte din redacția de la Recorder și o bună parte din redacția de la Rise Project sunt oameni care au lucrat la Antena 3. Asta nu înseamnă că dacă au lucrat la Antena 3 îi caracterizează politica editorială a postului. Înseamnă că ei aveau o conștiință a lor, au plecat și și-au făcut treaba în continuare. Generalizarea și lipsa de atenție la nuanțe e incredibil de dăunătoare”, avertizează Dragoș Stanca. 

Invitatul lui Vlad Mercori în cadrul dezbaterii „The Stakeborg Talks” și-a încheiat într-o notă optimistă intervenția, susținând că omenirea se află încă la început de drum din punct de vedere al evoluției.

„Avem, la urma urmei, doar 70.000 de ani de când am ieșit din grote. Mi se pare că e foarte devreme în istoria umanității. (…) Gândește-te ce am reușit de la aselenizare și până în prezent. Aselenizarea a fost făcută cu un computer IBM care avea o putere de vreo 1.2 milioane de ori mai mică decât un smartphone mediu. Deci, s-a dus un nebun pe lună operat de un computer care era de peste un milion de ori mai slab decât un smartphone mediu. Și asta am făcut din 1969 până acum. Este absolut fabulos ce am reușit. Dacă ne mai dăm răgaz măcar 80-100 de ani s-ar putea să fim extrem de plăcut surprinși de cât de buni suntem. Deci, cred că e foarte relativ să punem ștampile,” a conchis Dragoș Stanca. 

Despre Stakeborg 

Seria de conferințe „The StakeBorg Talks” își propune să promoveze oportunitățile economice și culturale pe care tehnologia blockchain le poate genera, fiind organizate de startupul autohton Stakeborg. Dincolo de noul format al „The StakeBorg Talks”, startupul fondat de Vlad Mercori își asumă un rol de educare a opiniei publice prin intermediul canalelor de Youtube Stakeborg, StakeBorgDAO, al newsletterului The Crypto Insider și al cursului de alfabetizare cu tehnologia blockchain – Stakeborg Academy. Totodată, Stakeborg a dezvoltat prima organizație autonomă descentralizată din România – StakeBorgDAO, cu peste 1000 de membri organizați pe Discord, propunându-și să încurajeze adopția industriei blockchain și să susțină proiecte autohtone inovative din industria crypto.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#IT Revolution

Bursele ANIS 2022: 11 proiecte educaționale moderne primesc sponsorizări de la industria ITC din România

Published

on

ANIS, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii, marchează cea de-a cincea ediție a programului Bursele ANIS. Anul acesta, au primit sponsorizări din partea industriei ITC locale 11 cursuri tech inovatoare, care au fost concepute de către profesori tineri  din universități de prestigiu din țară. Temele cursurilor acoperă domeniile Artificial Intelligence/Machine Learning, Big Data, Blockchain, Cybersecurity, IoT, Virtual Reality si Tech for All (introducerea tehnologiei in universități non-IT). Valoarea cumulată a Burselor ANIS oferite de către companiile ITC locale în 2022 este de 55.000 de euro.

”Programul Bursele ANIS se bucură de la an la an de un succes în creștere. Bine primit încă de la prima ediție, acest mod de susținere și stimulare a profesorilor care doresc să-și pregătească studenții pentru cele mai noi provocări din piața muncii atrage din ce în ce mai multe aplicații din partea mediului academic. Devine astfel tot mai clar că prin această inițiativă am reușit să creăm o punte reală de colaborare și susținere reciprocă între mediul universitar si companiile de tehnologie. Ne bucură, în aceeași măsură, că sponsorii sunt foarte implicați în proiectul Bursele ANIS, unii dintre aceștia fiind alături de noi încă de la prima ediție a programului. Industria ITC este conștientă de potențialul parteneriatului cu sfera academică, ca sursă principală a formării unor generații  adaptate transformărilor din era digitală”, a declarat Gabriela Mechea, Director Executiv ANIS România.

Pentru ediția din 2022 a programului Bursele ANIS au existat 30 de înscrieri, fiind vorba despre cadre didactice tinere care predau la cele mai importante universități din România. Pentru a fi eligibili, candidații trebuie să dețină titlul de lector sau asistent universitar, să aibă vârsta de cel mult 40 de ani și să introducă sau să actualizeze un curs/ laborator cu metode inovative de predare, în unul dintre domeniile tehnologice propuse. Proiectele depuse au fost evaluate după mai multe criterii: caracterul inovativ al cursului/laboratorului și sustenabilitatea lui, structura, obiectivele și materia cursului/laboratorului, respectiv profilul candidatului și metodele inovative de predare.

Proiectele eligibile de anul acesta au fost evaluate de către un comitet format din 12 reprezentanți ai mediului academic și ai industriei ITC, respectiv: Prof. Dr. Lenuța Alboaie (Prodecan FI, Universitatea AI. I. Cuza Iași), Dr. Răzvan Bologa (Cibernetică, Academia de Studii Economice București), Prof. Dr. Cosmin Bonchiș (Prodecan FMI, Universitatea de Vest Timisoara), Cătălina Dodu (Atos IT Solutions and Services), Dr. Radu Gramatovici (Prorector, Universitatea din București), Daniel Ilinca (Softbinator Technologies), Vasile Manta (Decan ACS, Universitatea Tehnică Gh. Asachi Iași), Ion Moldoveanu (Deutsche Bank Global Technology), Dr. Simona Motonga (Vicepreședinte Senat, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj), Prof. Dr. Răzvan Rughiniș (Prodecan ACS, Univ. Politehnica București), Dr. Honoriu Valean (Universitatea Tehnică Cluj), Prof. Dr. Radu Vasiu (Președinte Senat, Universitatea Politehnică Timișoara). 

Proiectele sponsorizate în 2022 se încadrează în următoarele tehnologii de ultimă generație: AI/ML (două cursuri), Big Data (un curs), Blockchain (un curs), Cybersecurity (două cursuri), IoT (două cursuri), Tech for All (două cursuri) și Virtual Reality (un curs). Ediția Burselor ANIS din acest an a fost susținută de companii importante cu prezență pe piața locală, respectiv: Adobe Systems România, Atos IT Solutions and Services, DB Global Technology, Endava România, eMAG, Microsoft România, Softbinator Technologies, Wipro Technologies și Zitec.

La cele 5 ediții de la lansarea proiectului Bursele ANIS au aplicat cu proiecte 151 de cadre didactice universitare, de la 51 de facultăți din întreaga țară, au fost acordate 58 de burse în total, în valoare de 280.000 de euro.

Bursele ANIS 2022 – proiecte sponsorizate

Dintre cele 11 proiecte alese pentru sponsorizare în 2022, două se regăsesc în categoria AI/ML. Unul dintre ele, Prelucrarea imaginilor, a fost propus de către Otilia Zvorișteanu și Ștefan Achirei (Universitatea Tehnică Grigore Asachi din Iași), primind sponsorizarea Microsoft România. Cel de-al doilea, Sisteme inteligente de suport decizional, a fost propus de către Laura-Nicoleta Ivanciu (Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca), și a fost sponsorizat de către Endava România.

În categoria Big Data se află proiectul Ingineria sistemelor de programe, propus de către Bogdan-Costel Mocanu (Universitatea Politehnică din București). Acest curs a primit sponsorizarea Adobe Systems România.

Un alt curs, din categoria Blockchain, a primit sponsorizarea Softbinator Technologies. Este vorba despre proiectul propus de Costin Carabaș (Universitatea Politehnică din București), Foundations of Blockchain.

Două proiecte sponsorizate în 2022 provin din zona Cybersecurity. Unul este susținut de  Eduard-Constantin Stăniloiu (Universitatea Politehnică din București): Programarea calculatoarelor si limbaje de programare 4 – cursul a primit sponsorizarea DB Global Technology). Al doilea proiect de acest fel aparține lui Alexandru-Gabriel Tudorache (Universitatea Tehnică Grigore Asachi din Iași), fiind intitulat Criptografie și securitatea datelor; acest curs se bucură de sponsorizarea Atos IT Solutions and Services.

Două alte proiecte selectate pentru sponsorizare vin din categoria IoT. Unul dintre acestea a fost realizat de către Mădălina-Georgiana Berceanu (Universitatea Politehnica din București). Cursul Sisteme de senzori inteligenți a primit sponsorizarea companiei Wipro Technologies. De asemenea, cursul Internet of Things, pregătit de către Nicolae-Alexandru Botezatu (Universitatea Tehnică Grigore Asachi din Iași) este sponsorizat de eMAG.

În categoria Tech for All se regăsesc alte două cursuri sponsorizate prin Bursele ANIS 2022. Primul este Media Innovation and Technology, propus de către Bogdan Oprea (Universitatea din București), și care a primit o bursă din partea Zitec. Cel de-al doilea este realizat de Șerban-Andrei Zanfirescu (Universitatea din București, fiind vorba despre cursul Informatică aplicată în psihologie și științe cognitive. Compania Atos IT Solutions and Services a oferit această sponsorizare.

Categoria Virtual Reality cuprinde în acest an cursul Tehnologii multimedia și medii virtuale, propus de către Aurelia Ciupe (Universitatea din Cluj). Această bursă a fost oferită cu sprijinul Endava România.

Despre ANIS 

24 ani de activitate în România. Înființată în anul 1998, ANIS reprezintă interesele companiilor IT românești și sprijină dezvoltarea industriei locale de software și servicii, creșterea atât a companiilor implicate în proiecte de externalizare, cât și a celor care generează proprietate intelectuală, prin crearea de produse.

Peste 175 de membri. În cadrul ANIS sunt reunite atât companii mici, cât și multinaționale, firme cu capital românesc sau străin, cu sedii în toate marile centre IT din țară, ceea ce asigură asociației reprezentativitate la nivel național.

Peste 47.000 de angajați. Membrii ANIS generează un număr semnificativ de locuri de muncă înalt calificată în societate.

Peste 3,87 miliarde de euro cifra de afaceri. Veniturile anuale cumulate ale membrilor plasează ANIS în zona actorilor cheie în ceea ce privește amprenta economică pe plan local. Cumulat, membrii ANIS au o cifră de afaceri de peste 65% din totalul veniturilor generate de industria IT la nivel național. 

Continue Reading

#IT Revolution

Sezamo a livrat peste 25.000 de comenzi în perioada de testare

Published

on

Supermarketul online Sezamo, parte a „unicornului” ceh Rohlik, a livrat în perioada de testare peste 25.000 de comenzi primite de la 8.000 de clienți și a fost construit pe baza feedbackului de la aceștia. Compania a colectat feedback de la clienți în mai multe etape de testare, atât intern, de la angajați, friends & family, cât și extern, într-o perioadă cumulată de șase luni.

Printre cererile clienților se numără interesul față de produse locale, în special fructe, legume, carne și lactate, produse din categorii speciale, precum cele ECO, fără zahăr sau fără gluten, dar și branduri de larg consum. Astfel, Sezamo a adăugat peste 2.500 de produse noi în ofertă, atât de la producători locali, precum cafea de la Guido și carne de la VacaMuuu, cât și produse de tip supermarket. 

Tot în baza feedbackului, compania a introdus pe lângă livrarea standard și un serviciu unic în România – intervale de livrare de 15 minute, a extins zona de livrare cu 20 de localități din județul Ilfov și a introdus o nouă categorie dedicată veganilor, care conține peste 300 de produse alternative la carne și lactate. 

„Sezamo este o companie, spunem noi, „customer obsessed”, astfel că este extrem de important pentru noi să adaptăm serviciile la nevoile românilor și să le oferim produse de cea mai înaltă calitate, motiv pentru care am transformat clienții într-un factor de decizie. Astfel, Sezamo este, din câte știm noi, primul business din România care se customizează în funcție de feedbackul primit de la clienți. Clienții noștri ne-au oferit feedback deosebit de util, care ne-a ajutat să îmbunătățim toate aspectele businessului nostru”, a declarat Tomáš Chadzivasilis, CEO Sezamo România.

Intervalul de livrare de 15 minute a fost adoptat de peste 35% dintre clienți, care preferă să știe un moment mai clar al venirii curierului, astfel încât să economisească timp, în timp ce extinderea zonei de livrare a dus la acoperirea unui total de 85 de localități din județul Ilfov

Una dintre ideile extrem de bine primite a fost introducerea în ofertă a pungii cu fructe și legume „Salvează-mă”, care include o selecție de diferite tipuri de fructe și legume, ce variază zilnic, în funcție de stocuri. Aceasta costă 11,99 lei, cântărește minimum 3 kg și conține produse aproape de data de expirare, cu mici imperfecțiuni sau foarte coapte, fără a fi însă deteriorate.

„Suntem aici pentru a oferi clienților un sortiment extraordinar de produse care să acopere nevoile săptămânale și servicii excelente. Sezamo își dorește să accelereze trecerea din offline în online și în zona de groceries și să ajute milioane de oameni să trăiască o viață mai bună și mai sănătoasă. Ne bucură faptul că peste 8.000 de oameni au comandat în perioada de testare, dornici să încerce serviciile Sezamo”, a spus Radu Meteș, CMO Sezamo România.

Sezamo oferă o selecție de peste 10.000 de produse proaspete direct de la fermieri autohtoni, alimente de la artizani locali, dar și cele mai populare branduri de tip supermarket. Comanda este livrată în 3 ore sau la ora programată, cu un serviciu unic în România – intervalul de livrare de 15 minute. În plus, compania oferă garanția „Banii înapoi garantat” instant pentru eventualitatea în care clientul nu este mulțumit de un produs, fără întrebări suplimentare.

Toate produsele comandate sunt livrate către clienți din depozitul de 12.000 m2 situat în nordul Bucureștiului, care include spații de depozitare ambientală și unități cu temperatură controlată, care permit păstrarea produselor în condiții cât mai bune și reducerea costurile de energie.

Sezamo este un supermarket online, parte din grupul european Rohlik, una dintre cele mai importante companii de e-grocery din Europa, lansat în România în 2022 și este deja activ în: Cehia (Rohlik.cz), Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de).

Fiind o companie de tehnologie, Sezamo este data-driven. Deținând operațiunile end-to-end, inclusiv toată tehnologia din interior, clienților li se oferă o experiență superioară de cumpărături, livrarea celor mai proaspete alimente de la fermieri și artizani locali, precum și o selecție largă de produse tip supermarket sau produse sub propria etichetă. Compania este dinamică și în creștere rapidă, obținând statutul de unicorn în 2021. Cifra de afaceri a grupului a depășit 500 de milioane EUR în 2021.

Continue Reading

#IT Revolution

Cine este Roxana Cîrcu, noul Manager Regional al Endava pentru operațiunile din Europa Centrală

Published

on

Endava, furnizor britanic de servicii tehnologice de ultimă generație, care are 10 centre de livrare în România, dar și o prezență globală în America Latină, Australia, Emiratele Arabe Unite, Europa Centrală, Regatul Unit, Singapore și Statele Unite, a numit-o pe Roxana Cîrcu în funcția de manager regional pentru operațiunile companiei din Europa Centrală (Bulgaria, Republica Moldova și România). Anterior acestui rol, aceasta a condus, cu succes, centrul Endava din București, începând cu februarie 2019. 

Cu o experiență vastă în zona de leadership, Roxana Cîrcu preia de la Claudiu Constantinescu conducerea operațiunilor din Europa Centrală în noul an fiscal 2023. Roxana este în companie de 10 ani, timp în care a gestionat proiecte și programe complexe, conturi de client, centre de livrare, și a fost implicată într-o multitudine de proiecte strategice pe care Endava le-a implementat la nivel regional în ultimii ani. 

„Sunt onorată să preiau acest nou rol în compania alături de care m-am dezvoltat în ultimii 10 ani și mă bucur să încep un nou capitol în care mi-am propus să creștem valoarea pe care o aducem clienților noștri și să oferim noi oportunități de creștere colegilor noștri”, a declarat Roxana Cîrcu, Manager Regional Endava EC. „Le mulțumesc colegilor din București care mi-au fost alături în ultimii ani și fără de care nu aș fi ajuns în acest moment important al carierei mele. Endava este o companie în continuă creștere, iar misiunea mea aici este să continui această evoluție alături de echipele din Europa Centrală, să atragem noi talente și să le oferim colegilor noștri posibilitatea de dezvoltare personală și profesională”, a spus Roxana Cîrcu, Manager Regional EC

Odată cu începerea noului an fiscal, Endava a anunțat și noua structură de conducere regională, din care face parte Remi Savu, care va continua să coordoneze regiunea Adriatică (Bosnia și Herzegovina, Croația, Macedonia de Nord, Slovenia și Polonia) și care va lucra îndeaproape cu Roxana Cîrcu la alinierea operațiunilor în Regiunea  Adriatică și Europa Centrală. Echipei din regiune i se vor alătura 3 noi country managers: Darius Ștefan pentru Bulgaria, Veaceslav Panfil pentru Moldova și Daniel Țîru pentru Polonia.

Excepția notabilă în regiune este România, unde, datorită complexității, dimensiunii și contextului istoric, centrele de livrare și sateliții existenți sunt grupați în 4 clustere, ca un pas intermediar către realizarea unei structuri integrate la nivel național. Acestea sunt: București, a cărui conducere a fost preluată de Francesco Giovanne; Cluj Napoca-Târgu Mureș, sub conducerea lui Adrian Roman; Iași-Galați-Suceava, sub conducerea lui Iulian Antonovici și Timișoara-Sibiu-Pitești-Craiova-Brașov, sub conducerea lui Iulian Tatarcan și a lui Alin Grama. Managerii celor patru clustere vor raporta direct către Roxana Cîrcu, alături de managerii din Bulgaria și Republica Moldova.  

În acest moment, peste 5.000 dintre angajații companiei sunt localizați în regiunea Europa Centrală (Bulgaria, Moldova, România) și lucrează pentru diverși clienți din industrii precum procesare plăți, servicii financiare, TMT (Tehnologie, Media si Telecom) sau logistică. Fiind una dintre cele mai mari companii de software de pe piața locală și în topul celor mai doriți angajatori, Endava este în proces continuu de extindere a echipei.

Continue Reading

Trending