Connect with us

#IT Revolution

Punct de vedere EY: România vrea să atragă nomazii digitali și le oferă viză. Este, însă, suficient?

Published

on

(Autori: Corina Mîndoiu, Partener Asociat, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România & Iulian Pasniciuc, Senior Manager, Impozit pe venit și contribuții sociale, EY România)

Nomazii digitali sau angajații de oriunde, pe care încă de anul trecut statele s-au străduit să-i atragă și convingă să-și cheltuiască banii local, oferindu-le de la vize de lucru până la scutiri de taxe, sunt doriți acum și de România. Recent, Senatul a aprobat un proiect de lege care ar urma să le ofere posibilitatea să obțină o viză de ședere temporară, în anumite condiții, unele mai birocratice și complicat de îndeplinit. Așadar, care sunt avantajele și dezavantajele propunerii legislative și ce modificări ar putea fi luate în considerare de Camera Deputaților, forul decident în acest caz?

Potrivit noului proiect de act normativ adoptat de Senat, nomadul digital este acel străin angajat cu contract de muncă la o companie înregistrată în afara României, care prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor. Tot nomad digital este și străinul care deține o companie înregistrată în afara României, în cadrul căreia prestează servicii prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor și poate desfășura activitatea de angajat sau activitatea din cadrul companiei, de la distanță, prin folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor.

Astfel, acești nomazi pot obține o viză de lungă ședere, dacă doresc să călătorească și să rămână pe teritoriul României, în timp ce continuă să obțină venituri din prestarea activităților desfășurate la distanță.

Bine de știut. În acest scop, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să dispună de mijloace de întreținere obținute din activitatea pe care o desfășoară, în valoare de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de viză, precum şi pentru întreaga perioadă înscrisă în viză, și să desfășoare activități din care obțin venituri, de la distantă, prin folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor. Proiectul Senatului nu precizează, însă, cum anume va face nomadul dovada că utilizează tehnologia informației.

Și acum vine partea complicată, pentru că orice nomad digital are nevoie de o întreagă listă de documente, pentru a-și putea obține viza, și anume: un contract de muncă încheiat cu o companie înregistrată în afara României, prin care să facă dovada prestării de servicii la distanță, prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor sau dovada administrării la distanță și prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor a unei companii înregistrate de cel puțin trei ani la data solicitării vizei de acesta în afara României; un document eliberat de compania angajatoare sau pe care o deține, prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact, precum și domeniul său de activitate și informații privind reprezentanții legali ai companiei.

Nomadul mai are nevoie și de o scrisoare de intenție, în care trebuie să detalieze scopul deplasării în România și activitățile pe care intenționează să le desfășoare aici. Iar șirul documentelor necesare nu se oprește aici. Mai e nevoie de un atestat al faptului că, la data solicitării vizei, el sau, după caz, compania pe care o deține, are achitate la zi impozitele, taxele și alte contribuții obligatorii, precum și că nu este înregistrat cu acte și fapte care au sau au avut ca efect evaziunea fiscală și frauda fiscală.

În plus, este necesară rezervarea unui bilet de călătorie valabil până la destinație, permisul de conducere, cartea verde, o dovadă a asigurării medicale pe întreaga perioadă de valabilitate a vizei, cu acoperire de cel puțin 30.000 euro, un atestat al mijloacelor de întreținere obținute din activitatea desfășurată, în cuantum de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut lunar din România pentru fiecare dintre ultimele 6 luni anterioare datei depunerii cererii de viză (dar și pentru întreaga perioadă înscrisă în viză) și o dovadă a asigurării condițiilor de cazare. Îi mai trebuie nomadului și un certificat de cazier judiciar sau alt document cu aceeași valoare juridică.

Desigur, dacă autoritatea română competentă mai găsește necesar să solicite altceva, nomadul trebuie să prezinte și alte documente doveditoare.

În cazul în care vrea să își prelungească viza, din nou birocrație, pentru că nomadului îi mai trebuie contractul de muncă, dovada prestării muncii la distanță, prin utilizarea, desigur, a tehnologiei, un document din partea angajatorului prin care să fie prezentate toate datele de identificare și de contact ale companiei, precum și dovada realizării unui venit de cel puțin trei ori câștigul salarial mediu brut, lunar, pentru perioada pentru care se solicită prelungirea dreptului de ședere (prima prelungire a dreptului de ședere temporară se acordă pentru o perioadă de 6 luni).

De clarificat. Deși, cum am văzut, statul intenționează să ceară tot felul de acte și hârtii, proiectul de lege nu vorbește deloc despre membrii familiei nomadului digital, condițiile în care îl pot însoți și cum pot intra în România. În plus, obținerea vizei nu este foarte simplă, eliberarea ei putând dura până la 60 de zile de la depunerea cererii.

De asemenea, trebuie luat în calcul și impactul asupra statutului fiscal al angajatului pentru că munca la distanță în România, pentru orice perioadă mai lungă de 183 de zile de-a lungul a 12 luni consecutive, ar putea să ducă, de exemplu, la tratarea angajatului ca rezident fiscal și în România, dar și în țara de origine în același timp.

Angajatul poate, totodată, să fie supus impozitelor locale asupra veniturilor salariale. Condițiile tratatelor existente privind dubla impozitare pot anula regulile locale în funcție de circumstanțele individuale. De exemplu, un tratat fiscal internațional prevede, în general, o scutire pentru impozitele pe venitul țării gazdă pentru sejururi mai mici de 183 de zile, sub rezerva anumitor condiții.

Probleme ar putea apărea și în zona contribuțiilor la asigurările sociale. În general, o persoană este obligată să plătească asigurările sociale în țara în care prestează activitatea de muncă. Prin urmare, angajatorul străin ar trebui să verifice dacă are obligații locale de raportare și colectare a securității sociale și dacă trebuie să se facă aranjamente speciale în conformitate cu normele relevante în România.

Pe de altă parte, însă, cu toate neajunsurile lui, proiectul reprezintă un pas înainte, pentru că reglementările legale actuale nu conțin prevederi referitoare la o posibilă ședere a unui ”angajat de oriunde”, pentru obținerea unei vize de lucru/muncă fiind necesară existența unui angajator sau a unui beneficiar de servicii român. Și din punct de vedere procedural birocrația cu care se confruntă nomadul este mai mică decât cea cu care se confruntă un doritor de viză de muncă, întrucât ”pentru scop de muncă”, procesul poate dura și șase luni, dacă ne gândim că este necesară echivalarea studiilor sau obținerea unui aviz de muncă.

Depunerea proiectului de lege în Parlament a fost motivată de ”potențialul uriaș al României în turism și în atragerea unor profesioniști”, viza pentru nomazii digitali fiind văzută ca un instrument ce poate atrage resurse financiare în economie. De altfel, la începutul lui 2021, The Digital Nomad Index punea România pe locul trei, după Canada și Marea Britanie, într-un top al atractivității muncii de acasă – cu o viteză medie de internet broadband 188 mb/s, un cost al internetului de 7,5 euro și o chirie de 323 euro.

Da, potențial există, doar că, așa cum a fost aprobat de către senatori, proiectul nu reușește să îl atingă. Cu alte cuvinte, dacă ne propunem ca România să atragă nomazii digitali, legiuitorii ar trebui să aibă în vedere și clarificarea problemelor ce pot apărea în privința contribuțiilor sociale.

***

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 40 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2021. Rețeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piața serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajați din România și Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale. Avem birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#IT Revolution

Sezamo a livrat peste 25.000 de comenzi în perioada de testare

Published

on

Supermarketul online Sezamo, parte a „unicornului” ceh Rohlik, a livrat în perioada de testare peste 25.000 de comenzi primite de la 8.000 de clienți și a fost construit pe baza feedbackului de la aceștia. Compania a colectat feedback de la clienți în mai multe etape de testare, atât intern, de la angajați, friends & family, cât și extern, într-o perioadă cumulată de șase luni.

Printre cererile clienților se numără interesul față de produse locale, în special fructe, legume, carne și lactate, produse din categorii speciale, precum cele ECO, fără zahăr sau fără gluten, dar și branduri de larg consum. Astfel, Sezamo a adăugat peste 2.500 de produse noi în ofertă, atât de la producători locali, precum cafea de la Guido și carne de la VacaMuuu, cât și produse de tip supermarket. 

Tot în baza feedbackului, compania a introdus pe lângă livrarea standard și un serviciu unic în România – intervale de livrare de 15 minute, a extins zona de livrare cu 20 de localități din județul Ilfov și a introdus o nouă categorie dedicată veganilor, care conține peste 300 de produse alternative la carne și lactate. 

„Sezamo este o companie, spunem noi, „customer obsessed”, astfel că este extrem de important pentru noi să adaptăm serviciile la nevoile românilor și să le oferim produse de cea mai înaltă calitate, motiv pentru care am transformat clienții într-un factor de decizie. Astfel, Sezamo este, din câte știm noi, primul business din România care se customizează în funcție de feedbackul primit de la clienți. Clienții noștri ne-au oferit feedback deosebit de util, care ne-a ajutat să îmbunătățim toate aspectele businessului nostru”, a declarat Tomáš Chadzivasilis, CEO Sezamo România.

Intervalul de livrare de 15 minute a fost adoptat de peste 35% dintre clienți, care preferă să știe un moment mai clar al venirii curierului, astfel încât să economisească timp, în timp ce extinderea zonei de livrare a dus la acoperirea unui total de 85 de localități din județul Ilfov

Una dintre ideile extrem de bine primite a fost introducerea în ofertă a pungii cu fructe și legume „Salvează-mă”, care include o selecție de diferite tipuri de fructe și legume, ce variază zilnic, în funcție de stocuri. Aceasta costă 11,99 lei, cântărește minimum 3 kg și conține produse aproape de data de expirare, cu mici imperfecțiuni sau foarte coapte, fără a fi însă deteriorate.

„Suntem aici pentru a oferi clienților un sortiment extraordinar de produse care să acopere nevoile săptămânale și servicii excelente. Sezamo își dorește să accelereze trecerea din offline în online și în zona de groceries și să ajute milioane de oameni să trăiască o viață mai bună și mai sănătoasă. Ne bucură faptul că peste 8.000 de oameni au comandat în perioada de testare, dornici să încerce serviciile Sezamo”, a spus Radu Meteș, CMO Sezamo România.

Sezamo oferă o selecție de peste 10.000 de produse proaspete direct de la fermieri autohtoni, alimente de la artizani locali, dar și cele mai populare branduri de tip supermarket. Comanda este livrată în 3 ore sau la ora programată, cu un serviciu unic în România – intervalul de livrare de 15 minute. În plus, compania oferă garanția „Banii înapoi garantat” instant pentru eventualitatea în care clientul nu este mulțumit de un produs, fără întrebări suplimentare.

Toate produsele comandate sunt livrate către clienți din depozitul de 12.000 m2 situat în nordul Bucureștiului, care include spații de depozitare ambientală și unități cu temperatură controlată, care permit păstrarea produselor în condiții cât mai bune și reducerea costurile de energie.

Sezamo este un supermarket online, parte din grupul european Rohlik, una dintre cele mai importante companii de e-grocery din Europa, lansat în România în 2022 și este deja activ în: Cehia (Rohlik.cz), Ungaria (Kifli.hu), Austria (Gurkerl.at) și Germania (Knuspr.de).

Fiind o companie de tehnologie, Sezamo este data-driven. Deținând operațiunile end-to-end, inclusiv toată tehnologia din interior, clienților li se oferă o experiență superioară de cumpărături, livrarea celor mai proaspete alimente de la fermieri și artizani locali, precum și o selecție largă de produse tip supermarket sau produse sub propria etichetă. Compania este dinamică și în creștere rapidă, obținând statutul de unicorn în 2021. Cifra de afaceri a grupului a depășit 500 de milioane EUR în 2021.

Continue Reading

#IT Revolution

Cine este Roxana Cîrcu, noul Manager Regional al Endava pentru operațiunile din Europa Centrală

Published

on

Endava, furnizor britanic de servicii tehnologice de ultimă generație, care are 10 centre de livrare în România, dar și o prezență globală în America Latină, Australia, Emiratele Arabe Unite, Europa Centrală, Regatul Unit, Singapore și Statele Unite, a numit-o pe Roxana Cîrcu în funcția de manager regional pentru operațiunile companiei din Europa Centrală (Bulgaria, Republica Moldova și România). Anterior acestui rol, aceasta a condus, cu succes, centrul Endava din București, începând cu februarie 2019. 

Cu o experiență vastă în zona de leadership, Roxana Cîrcu preia de la Claudiu Constantinescu conducerea operațiunilor din Europa Centrală în noul an fiscal 2023. Roxana este în companie de 10 ani, timp în care a gestionat proiecte și programe complexe, conturi de client, centre de livrare, și a fost implicată într-o multitudine de proiecte strategice pe care Endava le-a implementat la nivel regional în ultimii ani. 

„Sunt onorată să preiau acest nou rol în compania alături de care m-am dezvoltat în ultimii 10 ani și mă bucur să încep un nou capitol în care mi-am propus să creștem valoarea pe care o aducem clienților noștri și să oferim noi oportunități de creștere colegilor noștri”, a declarat Roxana Cîrcu, Manager Regional Endava EC. „Le mulțumesc colegilor din București care mi-au fost alături în ultimii ani și fără de care nu aș fi ajuns în acest moment important al carierei mele. Endava este o companie în continuă creștere, iar misiunea mea aici este să continui această evoluție alături de echipele din Europa Centrală, să atragem noi talente și să le oferim colegilor noștri posibilitatea de dezvoltare personală și profesională”, a spus Roxana Cîrcu, Manager Regional EC

Odată cu începerea noului an fiscal, Endava a anunțat și noua structură de conducere regională, din care face parte Remi Savu, care va continua să coordoneze regiunea Adriatică (Bosnia și Herzegovina, Croația, Macedonia de Nord, Slovenia și Polonia) și care va lucra îndeaproape cu Roxana Cîrcu la alinierea operațiunilor în Regiunea  Adriatică și Europa Centrală. Echipei din regiune i se vor alătura 3 noi country managers: Darius Ștefan pentru Bulgaria, Veaceslav Panfil pentru Moldova și Daniel Țîru pentru Polonia.

Excepția notabilă în regiune este România, unde, datorită complexității, dimensiunii și contextului istoric, centrele de livrare și sateliții existenți sunt grupați în 4 clustere, ca un pas intermediar către realizarea unei structuri integrate la nivel național. Acestea sunt: București, a cărui conducere a fost preluată de Francesco Giovanne; Cluj Napoca-Târgu Mureș, sub conducerea lui Adrian Roman; Iași-Galați-Suceava, sub conducerea lui Iulian Antonovici și Timișoara-Sibiu-Pitești-Craiova-Brașov, sub conducerea lui Iulian Tatarcan și a lui Alin Grama. Managerii celor patru clustere vor raporta direct către Roxana Cîrcu, alături de managerii din Bulgaria și Republica Moldova.  

În acest moment, peste 5.000 dintre angajații companiei sunt localizați în regiunea Europa Centrală (Bulgaria, Moldova, România) și lucrează pentru diverși clienți din industrii precum procesare plăți, servicii financiare, TMT (Tehnologie, Media si Telecom) sau logistică. Fiind una dintre cele mai mari companii de software de pe piața locală și în topul celor mai doriți angajatori, Endava este în proces continuu de extindere a echipei.

Continue Reading

#IT Revolution

Devhd, desemnată Premier Partner ServiceNow. 100% din veniturile companiei provin din export

Published

on

Compania românească Devhd a fost desemnată Premier Partner în cadrul programului de parteneriat al furnizorului global de soluții software ServiceNow. Devhd oferă clienților ServiceNow soluții digitale practice și sustenabile pentru transformare digitală, concentrându-se pe dezvoltarea și integrarea de aplicații de tip enterprise.

Devhd a intrat în programul ServiceNow Partner în mai 2022 pe segmentul dedicat furnizorilor tehnologici și, în doar câteva luni, a reușit să avanseze până la statutul de Premier Partner. Totodată, compania a devenit și partener ServiceNow pentru servicii.

Un partener tipic ServiceNow oferă până la cinci produse ServiceNow în una sau mai multe arii geografice (ServiceNow evaluează partenerii utilizând o metodologie bazată pe 4 criterii – capacitatea asumată, competențe, succesul în proiectele derulate și maturitatea de a lansa pe piață noi soluții). Desemnarea Devhd ca partener Premier reprezintă o recunoaștere a eforturilor și investiției depuse de compania românească pentru a se ridica la nivelul așteptărilor ServiceNow.

Noul statut va da un impuls de cel puțin 20% afacerilor locale și regionale ale Devhd. Compania are deja o amprentă puternică în industria auto, oferind soluții de transformare digitală companiilor globale implicate în cercetare, dezvoltare și producție de piese electronice, de siguranță sau alte componente pentru automobile. 

“Recent ServiceNow a anunțat că urmează să își extindă operațiunile în CEE (Republica Cehă, Slovacia, România, Ungaria și Grecia), făcând deja un prim pas prin deschiderea unui nou birou în Polonia. Suntem încântați să avem oportunitatea de a ne dezvolta și noi parteneriatul și rămânem în continuare hotărâți să investim în dezvoltarea practicii și a expertizei noastre pe toate liniile de produse ServiceNow”, spune Adrian Herdan, fondatorul Devhd.

În 2021, Devhd a înregistrat venituri totale de 675.000 euro și un EBITDA de 400.000 euro. Pentru 2022, compania românească estmează o creștere de 90% față de anul trecut, veniturilor urmând să ajungă la 1,1 milioane euro.

100% din veniturile Devhd provin din export, compania contribuind astfel la impactul impresionant pe care industria de software îl are la nivelul exporturilor totale ale României. Potrivit unui studio ANIS*, aproximativ 2 din 10 euro proveniți din export sunt aduși de companiile de software și servicii IT.

*Sursa: https://anis.ro/wp-content/uploads/ANIS_RB_Studiu-privind-impactul-industriei-SWIT_FINAL.pdf 

Fondată în 2016, Devhd este prima companie din România care și-a asumat rolul de a furniza soluții digitale personalizate pentru transformare digitală prin platforma ServiceNow.

De atunci, echipa a crescut la mai mult de 20 de specialiști certificați ServiceNow (25 de certificări principale, inclusiv Certified Technical Architect) și a finalizat mai mult de 100 de proiecte și 20 de aplicații pe platforma ServiceNow.

Continue Reading

Trending