Publicația LeadersTalk își continuă rubrica #StartupTalk, în cadrul căreia vom aborda subiecte de interes pentru acei tineri care au ales să-și înființeze propriile businessuri în detrimentul joburilor cu program fix. Astăzi, Andrei Stoica, CEO-ul Brunch, ne spune când este cel mai bine pentru un startup să caute investiții. Și nu numai.
Andrei Stoica este marketer digital, designer și antreprenor. Construiește echipe și proiecte utile pentru clienți de peste tot din lume, de mai bine de zece ani.
Ultimul proiect construit înainte de startup-ul Brunch (care își propune să faciliteze interacțiunea online dintre clienți și specialiștii în marketing) este agenția de digital marketing, stoica.co.
„Cred în construirea contextului potrivit pentru atragerea oamenilor potriviți”, spune el.
LeadersTalk: La câte acceleratoare ați participat până acum?
Andrei Stoica: Nu am participat la nici un accelerator per se până acum. Am început programul din cadrul Techcelerator, suntem parte din comunitatea Launch (launch.ro) și am participat la programul lor de inducție. Am trecut și prin Startup School (un program al Y Combinator – startupschool.org) în 2021 și suntem parte și din comunitate lor.
Încercăm să învățăm cât mai mult în tot procesul ăsta de construire. A ajutat fiecare experiență în parte și cred că ar putea ajuta și participarea la un accelerator cap-coadă deși cumva nu am făcut asta până acum.
LeadersTalk: Câte finanțări ați obținut?
Andrei Stoica: Am primit două infuzii de capital în 2021, prima de la Mihai Ivașcu (prin Ulpia Ventures cu care am început și compania actuală pe care construim Brunch) și a doua de la Andrei Gheorghe, unul dintre partenerii de acum în proiect.
Avem deschisă până pe 29 Noiembrie 2021 o rundă pe Seedblink (investors.seedblink.com/projects/73) prin care strângem 285.000 EUR la o evaluare de 2.3M EUR. Runda asta ne va permite să construim produsul în continuare într-o versiune validată cu utilizatorii actuali încât să putem crește într-un ritm mult mai rapid anul viitor și să construim o comunitate de experți în jurul produsului.
LeadersTalk: Cum construiești pitchul perfect?
Andrei Stoica: Dacă ai un produs foarte bun cu potențial de creștere și o echipă competentă în jurul lui, cu o atitudine sănătoasă, e nevoie doar să explici ce faceți și ce planuri aveți. Ca să explici ajută să vorbești despre oportunitatea din acel moment, competența echipei, problema pe care o rezolvați pentru clienții voștri și cum vă propuneți să rezolvati acea problemă. E mai puțin important să fie unică soluția (puțin probabil să nu se mai fi gândit nimeni la ea înainte).
Sunt foarte multe exemple online de pitchuri și conținut mult despre cum ar trebui să fie structurat pitchul perfect. Ce recomand altora tot timpul e să consume conținut generat de oameni care au ceva habar demonstrabil pe acel subiect.
LeadersTalk: Când este mai bine pentru un startup să caute investiții? Unde? Care sunt pașii pe care trebuie să îi urmeze? De la cât timp după lansarea pe piață? Cum comentați?
Andrei Stoica: Cel mai bine pentru orice echipa e să caute investiții atunci când are nevoie de ele. Multe echipe nu au nevoie de bani la început ca să construiască o prima variantă a produsului și să atragă primii clienți. Unii încearcă să atragă investitori abia atunci când au nevoie de o echipă mai mare mai repede și de mai mulți bani rapid. Alții au nevoie de bani de la început. Alții au nevoie mai de grabă de cineva cu mai multă experiență sau cu relații într-o anumită industrie și caută un partener nou care să aducă acea resursă de care au nevoie mai mult. Depinde foarte mult de la caz la caz.
Pașii totuși sunt simpli cred. Construiești un proiect în care dacă cineva vine cu bani ar putea să facă mult mai mulți sau ai o idee demonstrabil bună și începi să vorbești despre ce faci tu și de ce ai avea nevoie. Întrebi ce părere au ceilalți despre ce faci tu, asculți părerea lor și încerci să întelegi ce au de zis încât să decizi ce vrei să faci în continuare.
LeadersTalk: Trei sfaturi pe care le-ați da unui startup care caută finanțare?
Andrei Stoica: E important pentru orice fondator să se concentreze în primul rand pe construirea unui serviciu sau produs bun. Ajută să știe clar de la început pentru cine construiește acel produs și să comunice cu “clientul” încă de înainte să înceapă să se gândească la cum ar putea arăta soluția pe care o construiește.
E important de asemenea să prioritizeze elemente care demonstrează acea valoare. De cele mai multe ori pot demonstra cererea pentru ce construiesc printr-un formular și un mesaj simplu. Poți crede că ai o soluție genială dar dacă cei pentru care construiești acea soluție nu se arată măcar interesați cât să completeze un formular scurt, ai o problemă ori cu mesajul ori cu ideea.
Cred că mai e important și să construiască pe idei în care cred cu adevărat. În genul asta de “ocupație” nu prea poți să te minți singur. Dacă nu îți place cu adevărat ce faci o să renunți destul de repede pentru că la un moment dat, destul de repede în general, devine destul de greu (uneori e și simplu am auzit).