Connect with us

#StartupTalk

#StartupTalk cu Igor Prodan, CEO LiteApp: Când este cel mai bine pentru un startup să caute investiții

Published

on

Publicația LeadersTalk își continuă rubrica #StartupTalk, în cadrul căreia abordăm subiecte de interes pentru acei tineri care au ales să-și înființeze propriile businessuri în detrimentul joburilor cu program fix. 

Astăzi, Igor Prodan, cofondator și CEO al LiteApp, o aplicație mobilă de tip marketplace pentru rezervări de servicii lansată în mai 2021, în urma unei investiții de circa 250.000 de euro, din surse proprii.

În momentul de față, cu LiteApp, Igor Prodan participă la două acceleratoare, respectiv TechVentures și Commons Accel.

Pitchul perfect? Încă învață cum să-l construiască, recunoaște tânărul.

„Trebuie să reușești să pui într-un rezumat, pe înțelesul tuturor, esența întregului business. Dar, mai ales, să spui povestea în care crezi.”

Când este mai bine pentru un startup să caute investiții?

Igor Prodan: Indicat este să cauți investiții atunci când încă nu ai nevoie de ele. Există foarte multe surse la care te poți uita, atât în România, cât și în afara țării. În funcție de stadiul startup-ului, poți apela la cei 3F(family, friends & other fools), business angels, VCs sau fonduri Europene.

Și aici, regula nu este una general valabilă. În funcție de proiectul dezvoltat, pot fi necesari bani mulți încă din fază de R&D sau se poate ajunge rapid la validarea modelului de business printr-un MVP și o testare în piață. Mă feresc să dau o rețetă exactă, pentru că nu cred în vreuna anume. Sunt de părere că fiecare ar trebui să-și facă această analiză intern.

Sfaturi pe care le-ați da unui startup care caută finanțare?

Igor Prodan: Să valideze modelul de business cu piața și să-l construiască/revizuiască cu mindset-ul în care finanțarea nu este necesară;   

Indiferent de povestea pe care o spun, să lucreze permanent la îmbunătățirea indicatorilor care arată performanța business-ului pe care îl construiesc;

Să-și formeze un board de specialisți, de la care pot învăța cum să ducă lucrurile la nivelul următor.

“Ask for money, get advice. Ask for advice, get money twice”

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited, Adevărul și ulterior în cadrul revistei NewMoney. Pe LeadersTalk.ro acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială. bianca[@]leaderstalk.ro

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

#Green

Companiile care nu respectă legislația privind deșeurile primesc amenzi care pornesc de la 20.000 lei

Published

on

Sancțiunile pentru firmele care au un management defectuos al deșeurilor pornesc de la 20.000 de lei și se cumulează, putând ajunge la 120.000 de lei, explică Daniela Dobre, CEO-ul companiei Green Environment Support, un business cu o cifră de afaceri de două milioane de lei în 2021. 

Foarte multe companii nu conștientizează importanța conformării cu legislația de mediu. Printre obligațiile firmelor în ceea ce privește gestionarea deșeurilor, se numără: colectarea selectivă a deșeurilor generate din activitate și depozitarea acestora în spații special amenajate, ferite de intemperii și etichetate; deținerea unor contracte cu colectori autorizați pentru fiecare tip de deșeu; păstrarea documentelor de predare ale deșeurilor (de exemplu: formularul de încărcare/descărcare – anexa 3, avizul de însoțire a mărfii); menținerea unei evidențe a gestiunii deșeurilor actualizată lunar și prezentarea acesteia în caz de control; realizarea raportării anuale privind deșeurile generate către Agenția pentru Protecția Mediului Județeană. 

Ce poți face să ai un business prietenos cu mediul?

  • Să folosești resurse regenerabile
  • Să colectezi selectiv deșeurile și să le predai unor colectori autorizați în vederea valorificării lor
  • Să reduci cantitatea de deșeuri generate prin reutilizare
  • Să montezi senzori pentru a economisi energie
  • Să renunți la flota de mașini și să încurajezi car sharing (mașini electrice) sau a deplasărilor cu transportul în comun
  • Să utilizezi mijloacele electronice de stocare în detrimentiul celor în format tipărit. 

Green Environment Support, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața românească a serviciilor de consultanță de mediu,  și-a publicat rezultate financiare, în creștere pentru 2021 și anunță planuri de dezvoltare și digitalizare pentru anul în curs, pentru care a bugetat suma de 11.000 de euro. Compania a încheiat primul an de pandemie cu un profit de 26%, în urma scăderii cheltuielilor cu mutarea operațiunilor în mediul online.

Cifra de afaceri înregistrată în 2021 este de 2 milioane de lei, cu 13% în creștere față de anul precedent. Conducerea companiei anunță păstrarea trendului de evoluție pozitivă și în 2022, cu o cifră de afaceri estimată de 2,4 milioane de ei, iar creșterea de 12% a încasărilor din prima jumătate a anului susține această prognoză.

Green Environment Support furnizează companiilor servicii în vederea conformării la legislația de mediu: consultanță, audit, managementul deșeurilor, raportări către instituțiile statului, precum și întocmirea actelor de reglementare în ceea ce privește protecția mediului, necesare oricărui agent economic autorizabil, în funcție de codul CAEN deținut.

„Bazele acestei afaceri au fost puse în 2011, din pasiunea de a schimba ceva în ce privește gestionarea eficientă a deșeurilor, fiind identificată această nevoie în piață. La început, majoritatea clienților noștri aparțineau domeniului HORECA, însă, odată cu trecerea timpului, diversificarea portofoliului de clienți s-a produs în paralel cu cea a expertizei echipei noastre, datorită specialiștilor care ni s-au alăturat”, a declarat Daniela Dobre, CEO Green Environment Support.

Obiectivul principal în 2022: îmbunătățirea vizibilității în piață și digitalizare

Compania a încheiat 2020, primul an pandemic, cu o scădere de 3% a CA YOY („year-over-year”), însă a punctat în evoluția financiară cu o creștere a profitului de la 18% la 26% pe fondul eliminării cheltuielilor aferente funcționării punctului de lucru și reducerea cheltuielilor de transport. Chiar și în condițiile mutării în online a majorității operațiunilor, numărul angajaților companiei a rămas constant în perioada 2020-2022.

Creșterea eficienței reprezintă o prioritate în 2022 prin digitalizarea completă a proceselor interne, ceea ce va duce la îmbunătățirea calității serviciilor și alocarea unui timp mai mare pentru consilierea clienților companiei. Astfel, mărimea și experiența echipei diferențiază Green Environment Support față de concurență, oferindu-i o bază stabilă pentru atingerea unui alt obiectiv important stabilit pentru 2022, pe lângă creșterea cifrei de afaceri: îmbunătățirea vizibilității în piață.

„Ne mândrim cu aproape 30 000 de ore de consultanță oferite agenților economici și aproape 200 de controale efectuate de autoritățile în domeniu și trecute cu bine de clienții noștri. Este dovada profesionalismului nostru, exact ceea ce ne doream atunci când am fondat Green Environment Support: să găsim cele mai eficiente soluții ce pot fi implementate pentru a respecta pe deplin legislația, totodată eficientizând costurile agenților economici. Astfel, ajutăm și mediul înconjurător, dar și mediul de afaceri”, spune CEO-ul companiei.

Green Environment Support este certificată pentru sistemul de management de mediu conform EN ISO 14001:2015 și EN ISO 9001:2015 de către SRAC Certpartener IQNet.

Continue Reading

#News

Andrei Pitiș: De ce dau faliment 9 din 10 startupuri? Cele 5 elemente definitorii într-un business

Published

on

La nivel internațional, 9 din 10 startupuri dau faliment, indiferent de industria în care activează. Andrei Pitiș, fondator Simple Capital, afirmă că ia în calcul 5 elemente atunci când analizează un business, printre care produsul, echipa potrivită și finanțarea adecvată.   

În 1997, la doar 25 de ani, Andrei Pitiș devenea cofondator al unui startup din Silicon Valley. De atunci și până în prezent a participat la scrierea multor povești de succes, printre care și lansarea Vector Watch, companie care producea ceasuri inteligente și care, în 2017, a fost achiziționată de Fitbit. În 2020, a lansat Simple Capital, vehicul de investiții prin care a finanțat peste 30 de startupuri. Invitat de Vlad Mercori la Conferința The StakeBorg Talks, Andrei Pitiș a povestit despre cultura antreprenorială din România, despre motivele pentru care un startup ajunge să dea faliment dar și despre oportunitățile aduse de industria blockchain.  

Andrei Pitiș: În 2010, existau doar vreo 10 startupuri de tehnologie în România

Potrivit acestuia, unul dintre motivele pentru care ecosistemul de startupuri de tehnologie a întârziat să apară în România a fost reprezentat de lipsa exemplelor de succes din plan intern.

„La Babson College, în SUA, se analizează ecosistemele de antreprenori și lucrurile de care e nevoie ca ele să se dezvolte. Printre aceste lucruri se numără și existența exemplelor de succes. În România, astfel de exemple au apărut destul de târziu. Au fost vreo două, trei din zona de cybersecurity, printre care și RAV Antivirus al lui Radu Georgescu, vândut către Microsoft. Au fost puține exemple de acest fel.     

În 2010, când eu am început să susțin mai mult dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din România, nu era nimic. Era o singură casă, Bucharest Hub, undeva pe la Unirii, unde se întâlneau cele 10 startupuri de tehnologie care existau în România cu totul. În acel moment, am fost câțiva care ne-am decis să ajutăm: Bogdan Iordache, cel care a făcut How to Web, Radu Georgescu, care realizase un exit și voia să facă investiții, am fost eu care veneam cu experiența din Silicon Valley foarte pregnantă și care aici nu exista deloc. Mă duceam acolo printre cele 10 startupuri și vorbeam despre ce se întâmplă în Silicon Valley și toți se uitau lung la mine. Nu înțeleg de ce nu se duce lumea din România în Statele Unite. Urcați în avion și mergeți în California. Mai ales dacă sunteți tineri”, i-a îndemnat Andrei Pitiș pe cei prezenți la conferința The StakeBorg Talks

De ce 9 din 10 startupuri dau faliment?

Potrivit fondatorului Simple Capital, la succesul unui startup contribuie o serie de factori, cei mai importanți dintre aceștia fiind unicitatea sau calitatea crescută a produsului, echipa potrivită, finanțare adecvată, leadership și timing: 

  1. Produs unic sau de calitate

Produsul pe care îl faci nu trebuie să fie neapărat unic, dar trebuie să fie un produs de calitate. Trebuie să aducă valoare cumpărătorului, ca acesta să fie dispus să-ți plătească prețul pe care îl ceri.

  1. Echipa

De foarte multe ori, startupurile eșuează din cauză că fondatorii nu reușesc să alcătuiască o echipă competitivă, care să poată executa produsul. 

  1. Finanțare adecvată

Un startup are nevoie de un echilibru din punct de vedere financiar. Nici de prea mulți bani, dar nici de prea puțini.

  1. Leadeship

Un proiect antreprenorial aflat la început de drum nu are nevoie doar de o echipă bună, ci și de unul sau chiar de doi lideri cu viziune care să inspire echipa. 

  1. Timing

Timingul este, poate, cel mai important din cele cinci. Dacă fondatorii reușesc să construiască produsul potrivit, să aibă echipa necesară, să atragă investițiile potrivite și să dea dovadă și de leadership, eșuează din cauza timingului. De foarte multe ori se întâmplă să fie construite produse foarte bune dar care nu sunt înțelese de către public. 

În ceea ce privește caracteristicile necesare unui fondator, Andrei Pitiș susține că, de departe, cea mai importantă este reziliența: 

„Se spune că un om de afaceri de succes este un om de afaceri fără succes care s-a mai ridicat o dată. Contează să poți să te ridici de fiecare dată după ce cazi. Și aș mai adăuga un lucru. În viață, creșterea unei persoane nu este liniară și la fel se întâmplă și cu antreprenorii. Aceștia încearcă ceva, se dezvoltă, mai apoi se confruntă cu un eșec, pentru a crește ulterior din nou. Un antreprenor care nu s-a confruntat cu eșecuri este riscant.  E ca un luptător care nu are răni din alte lupte”, atrage atenția Andrei Pitiș. 

Nevoi tip analgezice vs. nevoi tip vitamine

„Istoric, primele businessuri au apărut pentru a satisface niște nevoi primare, oferind cazare și mâncare. Dacă faci o casă, vei găsi la un moment dat pe cineva care să o cumpere pentru că are nevoie de un acoperiș deasupra capului. Acestea sunt niște nevoi clare. În ultimii zeci de ani, de când a luat naștere internetul, au apărut aceste nevoi inventate, precum nevoia de a avea o poză de profil cool. Aceasta nu este o nevoie reală, dar simți că nu poți trăi fără. Se creează niște trenduri pe care poți să le urmărești din punct de vedere social și să vezi când ele devin analgezice mai degrabă decât vitamine. Pentru că dacă uiți să-ți iei vitaminele nu se întâmplă mare lucru și poți trăi fără, însă dacă ai uitat să-ți iei analgezicele cu tine, cobori până la farmacie să ți le cumperi pentru că nu poți trăi fără ele. În limbajul antreprenorial, analgezice sunt supranumite acele nevoi care cresc din ce în ce mai mult în importanță. La început, foarte multe nevoi apar mai degrabă ca niște vitamine. De exemplu, să ai o poză frumoasă pe Instagram este o vitamină pentru marea majoritate a oamenilor. Dar pentru cei care creează conținut în social media, nevoia de a avea la profil o poză făcută de un profesionist devine una de tip „analgezic”, adaugă fondatorul Simple Capital. 

Andrei Pitiș, unul dintre primii advisori ai startupului Elrond

Antreprenor și investitor în startupuri de tehnologie, Andrei Pitiș nu a stat departe nici de industria blockchain, în 2018 devenind unul dintre primii advisori ai Elrond, startup autohton ajuns, între timp, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură blockchain la nivel internațional. 

„Prin 2018, eram la Fitbit, după ce vândusem Vector Watch către ei și lucrurile mergeau destul de bine. Începusem din nou să vreau să fiu deschis în a fi advisor pentru startupuri. Atunci, Lucian Todea, pe care îl cunoșteam, a venit la mine alături de Beniamin Mincu, mi-au povestit despre startupul lor și mi-au propus să le fiu advisor. Eu nu mă pricepeam la blockchain și le-am zis acest lucru, însă ei voiau să-i ajut cu know-how privind creșterea businessului și a echipei, să îi pun în legătură cu companii din plan extern și cu alți posibili advisori. (…) Ulterior, am început să citesc din ce în ce mai mult și să înțeleg ce se întâmplă în spatele tehnologiei”, afirmă Andrei Pitiș.   

Andrei Pitiș trage un semnal de alarmă cu privire la investițiile în industria crypto, susținând că proiectele câștigătoare sunt greu de anticipat. Totuși, chiar dacă este greu să identifici use case-urile viitoare ale unei tehnologii emergente, exact ca în cazul bulei dotcom de la începutul anilor 2000, cele mai mari șanse de reușită le au proiectele care dezvoltă infrastructura acelei tehnologii. Tocmai din acest motiv, și în cazul de față, singurele proiecte cu care alege să lucreze sunt cele care construiesc în zona de infrastructură blockchain.  

Continue Reading

#IT Revolution

Finanțări de 300.000 euro pentru startup-uri verzi, într-o nouă ediție a Black Sea ClimAccelerator

Published

on

Raiffeisen Bank sustine, pentru al doilea an consecutiv, Black Sea ClimAccelerator, acceleratorul regional pentru startup-urile verzi. Acceleratorul se află la cea de-a doua ediție și este dedicat startup-urilor verzi, dornice să inoveze pentru un viitor mai sustenabil. Fiind parte din cel mai mare accelerator verde european, ClimAccelerator, ediția regională oferă finanțări totale de 300.000 euro, programe de mentorat, consultanță de specialitate și pregătire pentru atragerea de investiții. Astfel, startup-urile locale sunt invitate să aplice în perioada 24 mai – 24 iulie cu soluția lor de eco-inovare pe site-ul blackseaclimaccelerator.eu. 

Black Sea ClimAccelerator intervine în procesul schimbărilor climatice prin dezvoltarea domeniului Cleantech, identificând startup-uri care prin inovație și tehnologie pot implementa soluții viabile și scalabile. Este organizat cu sprijinul EIT Climate-KIC de Impact Hub Bucharest și partenerii principali Raiffeisen Bank și OMV Petrom, The Climate Vertical și partenerul principal Volta, precum și Innovation Accelerator în Bulgaria. 

Tipurile de soluții eligibile în Black Sea ClimAccelerator pot aborda teme precum: eficientizarea managementului deșeurilor, soluții de agricultură inteligentă (AI), cele care susțin economia circulară prin tehnologie, soluții de reducere a emisiilor de carbon din diverse industrii, cele care utilizează energia verde sau tehnologii verzi pentru un mediu mai curat, cele care propun dezvoltarea de materiale sustenabile cât și orice startup care contribuie la reducerea emisiilor sau captarea gazelor cu efect de seră. 

În funcție de stadiul de dezvoltare al business-urilor înscrise, acestea vor fi încadrate într-una dintre cele trei categorii: 1. Early Stage, 2. MVP sau 3. Growth.

  1. Early Stage: Start-up-urile care au o idee și sunt în stadiul incipient. 16 astfel de start-up-uri din România vor primi un grant în valoare de 5.000 de euro și sprijin în validarea ideii de business. 
  2. MVP: Start-up-urile care au un prototip validat cu clienți. Pentru această categorie există 6 locuri disponibile în program și vor putea primi un grant de 20.000 euro, sprijin în atragerea clienților, precum și consultanță de specialitate în funcție de nevoile specifice.  
  3. Growth: Start-up-urile care au deja soluții scalabile. 6 astfel de start-up-uri din România vor beneficia de sesiuni de consultanță de specialitate pe nevoile lor specifice, inclusiv pe înțelegerea terms sheet-urilor pentru investiții, de activități de identificare a oportunităților de granturi atât la nivel local, cât și internațional și de activități de facilitare și suport care să le pregătească pentru atragerea de investiții și finanțări.  

Procesul de înscriere este deschis între 24 mai și 24 iulie, pentru prima categorie (Early Stage) care se adresează start-up-urilor la început de drum și echipelor care vor să își facă un start-up pentru concretizarea unei idei.   

„Impactul modelului economic actual asupra mediului este o preocupare importantă  și constantă. A devenit clar că trebuie să gândim strategiile de creștere doar în armonie cu mediul, dacă vrem să asigurăm sustenabilitate afacerilor noastre, societății și viitorului.  În acest context, ne rămâne o singură opțiune: să accelerăm spre o economie durabilă! Tocmai de aceea Raiffeisen Bank are un program dedicat afacerilor la început de drum și colaborează cu Impact Hub, la acest Accelerator de afaceri green. Orice astfel de inițiativă contează și poate face diferența în calitatea vieții fiecăruia dintre noi!” a spus Raluca Nicolescu, director IMM la Raiffeisen Bank. . 

Prima ediție Black Sea ClimAccelerator ne-a arătat că există un potențial imens în piața start-up-urilor green care se află la început de drum. Ne-am dat seama că subiectul nu este doar dezbătut public, ci și în spațiul privat se caută soluții de eco-inovare care au nevoie de instrumente și resurse pentru a-și duce misiunea la următorul nivel. Astfel, în 2022 căutăm o nouă generație de antreprenori care pot să răspundă la provocarea majoră a secolului: schimbările climatice. Astfel, încurajăm antreprenoriatul green prin inovație, creativitate și tehnologice alături de un ecosistem de parteneri, mentori, jurați, investitori.” a adăugat Adina Crețu, Director Programs & Entrepreneurial Growth Impact Hub Bucharest. 

Orice start-up care adresează prin soluții inovatoare cel mai dezbătut subiect de pe agenda publică – schimbările climatice – poate aplica în Black Sea ClimAccelerator, unde are posibilitatea de a-și verifica ideea și de a atrage investiții. Cele mai promițătoare start-up-uri din România și Bulgaria vor intra într-un program complex ce include, printre altele: workshop-uri de modelare de business, marketing, vânzări, management financiar, consultanță de business și pregătire pentru investiții, mentorat individual, sesiuni de pitching, peer sharing, evenimente internaționale și, nu în ultimul rând, o finanțare pentru a-și dezvolta afacerea.  

Toate start-up-urile selectate vor participa și la sesiuni de mentorat individuale, sesiuni de peer sharing la nivel național și internațional și se vor conecta cu actori cheie din ecosistem. În plus, start-up-urile din categoriile MVP și Growth vor participa la evenimente și târguri naționale și internaționale și la Demo Day, un eveniment național în care își vor prezenta soluția în fața jucătorilor cheie din piață și vor participa la sesiuni de networking. 

Procesul de selecție pentru participarea în accelerator va fi realizat de către un juriu format din membri cu expertiză diversă atât din mediul antreprenorial, cât și din mediul corporate și investițional. În această ediție, juriul acceleratorului îi include pe: Adina Cretu – Director Programs & Entrepreneurial Growth Impact Hub Bucharest, Andrei Dudoiu – Managing Partner & President of the Board of Directors SeedBlink, Catalin Velescu – General Manager and Founder of Volta Grup, Hanny Bratu – Marketing & Fundraising Manager WWF România, Ionut-Cristian Ciubotaru – Vice President Business Development Gas & Power Division OMV Petrom, Loredana Ianuș – Communication Director Graffiti PR, Raluca Nicolescu – SME Director Raiffeisen Bank, Vlad Gliga – CEO Rubik Hub & Co-founder The Climate Vertical.

                   

Continue Reading

Trending