Studiu: 61% dintre români, preocupați să mănânce sănătos
- BUSINESS
- September 1, 2025
- No Comment
- 125
- 4 minutes read
Potrivit studiilor NielsenIQ, 61% dintre români declară că se străduiesc să aleagă produse care contribuie la starea lor de sănătate, iar fructele și legumele sunt cele mai frecvente alegeri în coșul de cumpărături.
Deși fructele și legumele se regăsesc deja pe 65% dintre listele de cumpărături pregătite de acasă, conform sursei citate, ”19% dintre consumatori afirmă că au achiziționat fructe și legume și neplanificat, atrași de ofertele din magazine”.
”Aceste date confirmă interesul crescut al românilor pentru o alimentație echilibrată și rolul esențial al retailului modern în susținerea acestui comportament”, spune Iulia Pencea, Managing Director, NielsenIQ Romania.
În acest context, Carrefour România și NielsenIQ au lansat studiul „Barometrul gustului de sezon”, o radiografie detaliată a obiceiurilor alimentare ale românilor. Analiza arată o preferință tot mai accentuată pentru produse locale, proaspete și de sezon: pepenele generează o treime din vânzările de fructe, cartofii domină categoria legumelor, iar consumul de carne de porc, iaurturi și ouă se menține ridicat în topul surselor de proteine.
„Prin acest studiu ne dorim să arătăm nu doar ce pun românii pe masă vara, ci și cum se transformă obiceiurile lor alimentare de la un an la altul. Vedem o revenire puternică la gusturile tradiționale, dar și o deschidere spre varietăți noi și produse mai sănătoase (…)”, spune și Narcis Horhoianu, Chief Marketing Officer & E-commerce și membru al Comitetului Executiv Carrefour România.
Un corp sănătos începe cu o alimentație sănătoasă, iar pentru mulți provocarea este să găsească o metodă simplă și practică prin care să facă asta în fiecare zi.
Conform datelor NielsenIQ, în sezonul de vară românii preferă legumele proaspete, locale și de sezon, iar în fruntea clasamentului se află: cartofii, care reprezintă 13% din volumul total al vânzărilor de legume pe perioada verii; ceapa, roșiile, ardeii și ciupercile. Iar în topul fructelor se află – pepenii, piercicile, nectarinele și caisele.
În ceea ce privește carnea, topul este deținut de varietățile de porc – în special ceafa și pieptul – care înregistrează creșteri în vânzări pe timp de vară comparativ cu restul anului, susținute de sezonul grătarelor.
Consumul de lactate rămâne relativ stabil vara, însă preferința se mută către iaurturi, în special cele de băut. Iaurturile natur au în continuare cea mai importantă pondere în categorie, iar iaurtul grecesc câștigă tot mai multă popularitate, cu o creștere semnificativă de două cifre în vara anului 2024 comparativ cu 2023. Iaurturile de băut, precum kefirul și sana, se remarcă printr-o tendință de creștere în categorie de două cifre, confirmând trendul pentru produse sănătoase. Laptele bătut urmează aceeași direcție pozitivă. În 2025, se observă același trend în ceea ce privește iaurtul.
Ouăle completează topul proteinelor, menținând o frecvență ridicată de cumpărare. Vara, consumatorii aleg tot mai des ouă provenite din sisteme alternative – free range sau ecologice – și ambalaje mai mici, între 6 și 10 bucăți. Aceste tendințe sunt susținute de gama Filiera Calității Carrefour, care garantează cel mai ridicat nivel de calitate și origine locală.
Conform surselor citate, din alimentația românilor nu lipsesc cerealele, considerate esențiale pentru o dietă echilibrată. Cele mai populare sunt mixurile din cerealele, urmate de mixurile cu ovăz, apreciate pentru versatilitate și valoare nutritivă. Portofoliul Carrefour cuprinde o gamă variată care include fulgi de ovăz simpli, dar și mixuri de musli cu fructe și semințe, care răspund nevoii de diversitate și alimentație sănătoasă.
De asemenea, consumul de nuci și semințe se menține relativ constant de-a lungul anului, cu o creștere mai vizibilă în categoria semințelor. În portofoliul retailerului Carrefour, cele mai căutate rămân migdalele și caju, care au înregistrat .o creștere constantă în vara 2024 comparativ cu vara 2023, urmate de fistic. Dintre semințe, cele de dovleac au crescut peste media categoriei, confirmând interesul consumatorilor pentru superalimente bogate în fibre, proteine și omega-3, integrate atât în gustări rapide, cât și în rețete de panificație sau deserturi sănătoase.