Festivalul Enescu la Constanța
- LIFESTYLE
- October 7, 2025
- No Comment
- 98
- 6 minutes read
Pentru că inspirația Cristinei Uruc și a întregii echipe în frunte cu maestrul Cristian Măcelaru este într-o continuă dospire, anul acesta deschiderea pentru public a Cazinoului Constanța a dus la ramificarea festivalului Enescu care a avut o mini stagiune în sala de spectacole a cazinoului.
Și pentru că toate acestea nu puteau fi înfăptuite fără o echipă adecvată, organizarea evenimentelor culturale au avut sorți de izbândă prin trei oameni dedicați și implicați începând cu directorul Erwin Șimșensohn al Teatrului de Stat din Constanța, cel care a reușit și performanța Stagiunii Estivale a Artelor Spectacolului din acest an cu peste 80 de evenimente la care s-a adăugat Festivalul Enescu, realizabil bineînțeles prin implicarea și aportul total al Cazinoului din Constanța prin doamna Anamaria Mișa- managerul instituției și Bianca Moise- managerul de evenimente al cazinoului.
Toate evenimentele festivalului Enescu de la Constanța au fost sold out și au arătat dorul publicului constănțean față de muzica clasică. Personal am luat parte la toate evenimentele susținute la Cazinoul Constanța alături de Berlin Academy of American Music Orchestra care a avut ca solist instrumentist invitat pe violonista româncă Mihaela Martin recunoscută drept una dintre cele mai remarcabile violoniste ale generației sale cu interpretare de o versatilitate cameleonică fiind câștigătoare a numeroaselor concursuri internaționale cum sunt Tchaikovsky, Montreal, Sion, Bruxelles și medaliată cu aur la concursul internațional de vioară de la Indianapolis care i-a lansat cariera internațională. Pentru acest eveniment Mihaela Martin și BAAM au ales Concertul pentru vioară și orchestră op. 14 de Samuel Barber iar în completarea evenimentului orchestra a ales piese muzicale cu sonoritate americană printre acestea, fragmente de Leonard Bernstein din On the Town sau George Gershwin- Un american la Paris.
Prezența artiștilor români vizibil apreciați, respectați și admirați la nivel internațional în Festivalul Enescu este confirmată și întărită și de violonistul Vlad Stănculeasa care alături de Istanbul State Symphony Orchestra a interpretat Balada pentru vioară și orchestră de George Enescu și concertul pentru vioară în mi minor opus 64 de Felix Mendelson.
Și în încheierea mini stagiunii Enescu de la Constanța am luat parte la probabil cel mai rafinat și autentic duo pian-vioară pentru compozițiile enesciene Sonata numărul 1 în re major pentru vioară și pian, Sonata numărul 2 în fa major pentru vioară și pian și Sonata numărul 3 în la minor pentru vioară și pian în caracter popular românesc. Acest Duo Aavik este o revelație și atacă tânăra generație cu un studiu care depășește tehnica și acuratețea în ceea ce privește interpretarea enesciană fiind împătimiți ai compozitorului nostru de suflet George Enescu. Publicul pare că nu respira în timpul interpretării iar ei erau în cu totul altă lume desprinși din realitatea materială în care ne aflam deși sala superb renovată a Cazinoului Constanța a întregit farmecul sonor aducând laitmotive vizuale din vremea în care Enescu însuși le cânta.
Printre muzicienii aflați în sală care au rămas înmărmuriți și adânc impresionați de această interpretare s-a numărat și dirijorul Tiberiu Dragoș Oprea, care totodată violonist fiind, a trăit cu o altă intensitate și admirație interpretarea Duo Aavik pe care o consideră una dintre cele mai autentice și în caracter interpretări care a avut pe lângă acuratețe, pasiune și corectitudine bucata de suflet românesc care de multe ori pare că lipsește din alte interpretări doar virtuoase.
Hans Christian -vioară și Carolina Aavik- pian, se înscriu printre cele mai originale ansambluri ale noii generații distingându-se prin prospețimea ideilor, bogăția repertorială și curajul de a explora teritorii artistice neașteptate așa cum este Enescu. Pentru că dimensiunea artistică a unui interpret este dată și de instrumentul la care acesta performează, Hans Christian cântă pe o vioară de Giovanni Paolo Maggini (aproximativ anul 1610) pusă la dispoziție de Fundația Estoniană pentru instrumente, așa cum viorile lui Enescu aparțin, prin concurs, altor violoniști români remarcabili.
Carolina și Hans Christian fac parte printre altele din societatea Life Music Now Yehudi
Menuhin, o legătură tot mai profundă cu creația enesciană, prin intermediul căreia, tineri muzicieni talentați aduc bucuria muzicii celor care, altfel, nu ar avea acces la ea, așa după cum bine știm, făcea și George Enescu.
Un alt recital cameral al evenimentelor Enescu la Constanța, a fost susținut de către violoncelistul Valentin Răduțiu- laureat al Concursului Enescu și pianistul Per Rundberg care au abordat în repertoriu și George Enescu Sonata nr. 1 în fa minor pentru violoncel și pian op. 26 ajungând la auditoriu cu o transpunere ce a furat lacrimi de emoție.
Prin adăugarea acestor evenimente la Constanța, Festivalul Enescu a devenit mai bogat aducând rafinamentul, magia și bucuria muzicii clasice într-un loc cultural care merită susținut și promovat prin evenimente pe care managerul Anamaria Mișa le caută, le sprijină și le dăruiește publicului atât constănțean cât și turiștilor care vin și găsesc la Constanța o paletă culturală diversă de o înaltă ținută, alături de alte instituții emblematice culturale cum sunt Teatrul de Stat Constanța atât de fructuos manageriat de regizorul Ervin Simon și Teatrul de Operă și balet Oleg Danovski pe care constănțenii îl poartă la rever.