199 views 4 mins 0 comments

La ceas de Carnaval!

In #ArtsTalk
February 21, 2022

Cum se naște unicitatea și cartea de vizită ireproșabilă a unui fapt? Prin dăruirea și crezul artistic susținut empatic și afectiv de latura umană a fiecăruia dintre cei implicați. Cum aduni la un loc mințile creatoare și talentul unor artiști de geniu? Printr-o nesăbuită inspirație. Locul faptei: Filarmonica Sibiu. La ceas de Carnaval!

Povestea unor zile desprinse parcă dintr-o altă versiune românească: Sorin Petrescu– creatorul conceptului și care se adresează astfel:

”M-am lăsat luat de un vertij al vorbelor lui Caragiale, așa cum mi s-a mai îmtâmplat nu de multe ori, dar cam des.”

Acest an este aniversar I.L.Caragiale, și cum nu se putea mai bine, Filarmonica Sibiu a dat șansa unor zile ce adună sub cupola culturală evenimente care celebrează Carnavalul marcând intrarea în Postul Paștilor, cu origini îndepărtate, păgâne dar cu numitor comun astăzi în celebrul Carnaval de la Veneția, costumele și măștile actuale fiind stabilite în Renaștere.

Renaștere este și cuvântul de ordine al perioadei 10 februarie -14 februarie în care, la Filarmonica Sibiu într-un atelier de lucru ne-am confecționat măștile fiecare dintre noi, inocent crud sau copil captiv adultului și le-am purtat mai apoi la concertele tematice susținute, adaptând carnavalul la decor sibian! Inclusiv orchestra și colegii acestora din administrativ, inspirați de însăși managerul instituției.

Piesa centrală a Carnavalului filarmonist sibian a fost concertul-concept D`ale Carnavalului din data de 10 februarie pentru care și-au dat concursul dell’arte patru compozitori actuali: Andrei Tănăsescu cu Târgul Moșilor, Laura Manolache – blândețe pură și o magistrală Jalbă a hoților, ambele creații în primă interpretare și audiție absolută, Ioan Dobrinescu – Nenea Iancu în Carnaval și Leonard Dumitriu – Aland`ale Carnavalului, la care se adaugă Julius Fucik – Intrarea Gladiatorilor în interpretarea orchestrei filarmonicii și cu participarea furtunoasă a actorilor Cristian și Gabriela Iacob ce și-au împletit vorba cu muzica în aceeași respirație armonică.

Responsabil pentru înfăptuirea artistică și reușita în primă punere în scenă a teatrului-simfonic a fost nimeni altul decât maestrul Tiberiu Dragoș Oprea. Întregirea inspirată a viziunii sale dirijorale a fost susținută de ore târzii de lucru la sfat cu condeiul compozitorilor și cu transpunerea scenică a actorilor, desăvârșirea unui suflu comun de empatie și compatibilitatea artistică a acestora fiind îndelung apreciată de public.  

Și cei mici au avut parte de un concert-carnaval special creat pentru ei susținut vineri 11 febraurie, iar în cinstea veseliei și a iubirii, managerul Cristian Lupeș inspirat și inovator a îmbogățit perioada carnavalului prin doua concerte de jazz de primă clasă: New Orleans Carnival susținut de Old Dixieland Band vineri seara și Carnavalul îndrăgostiților din 14 februarie interpretat de Viorica Pintilie & Band.

În speranța repurtării și pe alte scene pentru celebrarea unui geniu clasic autohnon și nemuritor prin inspirația celor implicați, dilatăm fiecare timpul personal printr-un respiro cultural românesc de calitate! Și nu, nu este nici paradox, nici pamflet! Ci încredere.

/ Published posts: 10

După ce a absolvit atât Facultatea de Drept cât și Facultatea de Ecologie și Protecția mediului la Universitatea din Pitești cu aprofundare masterală, pașii profesionali au purtat-o pe Aurora Oprea în învățământul gimnazial, cercetare și cultură, totodată stăpânind un codei inspirat cu o formă jurnalistică neagresivă și poetică. Pe LeadersTalk ea acoperă rubrica #ArtsTalk.